ناطق نوری: افراط و تفریط حتی در عبادت هم ممدوح نیست

تهران (پانا) - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید که افراط و تفریط حتی در عبادت هم ممدوح نیست و تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است.

کد مطلب: ۹۱۷۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
ناطق نوری: افراط و تفریط حتی در عبادت هم ممدوح نیست

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری در مراسم احیاء حرم امام راحل با بیان این‌که «در آموزه‌‌های دینی ما با بهره‌گیری از قرآن و روایات معصومین(ع) مشخص می‌شود که هم باید امید به خدا داشته و هم از عذاب او خوف داشته باشیم» اظهار کرد: «رهبران دینی و ائمه معصومین(ع) ما را بر حذر می دارند از این‌که امیدوار محض و یا یک طرفه مایوس از رحمت خدا باشیم. ما در صفات و اسامی الهی هر دو این دو جنبه را می‌بینیم.»

او افزود: «یکی از مشکلات بزرگ ما انسان‌ها این است که معمولا در مسائل زندگی، معاشرت ها، معاملات، اخلاقیات، عبادات و مسائلی که به نوعی به زندگی ما مربوط است، یا دچار افراط و یا دچار تفریط می‌شویم.»

او با تاکید بر این‌که «در مسئله خوف و رجا هم گاهی دچار افراط و تفریط می‌شویم»، اظهار کرد: «افراط و تفریط حتی در عبادت هم ممدوح نیست. تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است. نه به طور افراطی دنبال دنیا بروید و نه به طور افراطی دنبال آخرت بروید و دنیا را رها کنید؛ هر دو غلط است.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «در رابطه با امید به خدا و ترس از عذاب خدا همین است. افراط و تفریط از دیدگاه اسلام ممنوع است. همان قدر باید به خدا امید داشته باشید که از خدا می‌ترسید. عده‌ای دنبال گناه می‌روند و چون امیدشان به خدا خیلی زیاد است و می‌گویند خدا می‌بخشد. امید بیش از اندازه عامل معصیت می شود.خدا ارحم الراحمین است اما اگر نخواست به فضلش عمل کند و خواست به عدلش عمل کند چه می کنید؟»

او با بیان این‌که «اگر قرار باشد انسان از رحمت خدا مایوس باشد، معنای احیا و شب زنده داری و روزه و نماز از بین می‌رود»، گفت: «برای این دور هم جمع شده ایم که به خدا بگوییم نفس اماره و شیطان باعث شد خطا کنیم؛ ما را ببخش و ما هم قول می دهیم دیگر دور گناه نرویم.»

او در پایان اظهار کرد: «امیرالمؤمنین(ع) و قرآن را واسطه قرار می دهیم که خوف و رجا را با هم داشته باشیم؛ هم بترسیم و هم امیدوار باشیم تا ان شاء الله خداوند در این شب ما را از گناه و افراط و تفریط بی جهت نجات دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار