ظریف: چرا باید جواب تلفن پمپئو را بدهم؟

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان امکان هر گونه مذاکره با همتای آمریکایی خود را رد کرد و گفت که چطور می تواند جواب تلفنی کسی را بدهد که به او توهین می‌کند؟

کد مطلب: ۹۱۷۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: چرا باید جواب تلفن پمپئو را بدهم؟

به گزارش رویترز، سه سال پیش زمانی که 10 نظامی آمریکایی در آبهای ایران دستگیر شدند، محمد جواد ظریف و جان کری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در چند دقیقه گفت‌و‌گوی تلفنی مسأله را حل کردند و زندانیان آزاد شدند.

آیا امروز یک چنین مشکلی با همان سرعت قابل حل است؟

«نه»، ظریف در گفت‌و‌گوی اخیر خود با رویترز این سوال را پاسخ داد و گفت: «چظور می‌توان چنین موضوعی را کنترل کرد؟»

بنا بر گزارش نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و ظریف تا کنون هیچ گفت‌و‌گوی مستقیمی نداشته‌اند. آنها در عوض تمایل دارند از طریق رسانه‌ها و توئیتر یکدیگر را مورد خطاب قرار دهند.

ظریف می‌گوید: «پمپئو هر بار که درباره ایران صحبت می‌کند به من توهین می‌کند. چرا من باید جواب تلفن او را بدهم؟»

به گزارش پانا، بعد از کاهش تعهدات ایران بر اساس برجام در پی تحریم های آمریکا و خروج این کشور از برجام، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیام‌های متعددی در خواست مذاکره با ایران را مطرح کرده است، هر چند از دید بسیاری تحلیلگران این اقدام ترامپ می‌تواند مانند دیگر اقدامات او نمایشی باشد اما مقام‌های جمهوری اسلامی شرط هر گونه مذاکره با آمریکا را پذیرش برجام می‌دانند.

محمدجواد ظریف اخیراً در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتقاد از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: «ما [در برجام] با حسن نیت عمل کردیم اما نمی‌خواهیم با کسانی که زیر تعهداتشان زده‌اند گفت‌وگو کنیم.»

ظریف تصریح کرد: «ما تسلیم تهدید نمی‌شویم. ایران هرگز تحت فشار مذاکره نمی‌کند. شما نمی‌توانید ایرانی‌ها را تهدید کنید و سپس از آنها انتظار تعامل داشته باشید. راه درست برای این کار احترام است، نه تهدید.»

او تاکید کرد که ایران با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا وارد مذاکره نخواهد شد مگر اینکه این کشور با اجرای تعهداتش در برجام به تهران احترام بگذارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، چند ساعت پس از آنکه در هفته گذشته انفجارهایی در منطقه سبز بغداد رخ داد در توئیتر خود ایران را تهدید کرد و نوشت که اگر ایران دست به اقدام نظامی علیه امریکا بزند، پایان این کشور خواهد بود.

او که با واکنش تند کاربران ایرانی در فضای مجازی مواجه شد این بار در سخنانی توهین‌آمیز با این ادعا که ایران بازیگر بسیار خطرناک و بسیار بدی بوده است، اعلام کرد: «آنها ملتی تروریست هستند و ما با این کنار نمی‌آییم.»

کمتر از 24 ساعت پس از این اظهارنظر دونالد ترامپ، محمدجواد ظریف که در سفر پاکستان به سر می‌برد به او پاسخ داد و گفت: «آقای ترامپ با اظهاراتش نشان داد اولا تاریخ نمی‌داند ثانیا مردم ایران را نمی‌شناسد ثالثا دارد ثابت می‌کند آن ادعاهایی که ایشان و همکاران‌شان در حمایت از مردم ایران مطرح می‌کنند تا چه حد دروغ است. ایشان چند روز قبل گفت که پایان ایران خواهد بود، ایران پایان ایشان را خواهد دید ولی ایشان هیچ‌وقت پایان ایران را نخواهد دید، ایران هزاره‌ها بوده و خواهد بود و یک کشور تازه به دوران رسیده نمی‌تواند اینچنین درباره ایران صحبت کند. اینها نشانگر آن است که آقای ترامپ حتی در مسیر ظاهرسازی که دیگران می‌کنند، نمی‌تواند کاملا ادامه دهد و نیات واقعی و درونی خودش را درباره مردم ایران بروز می‌دهد.»

ظریف گفت: «ایشان بارها مردم ایران را با لقبی(تروریست) که فقط برازنده خودش است، متهم کرده است. اینکه می‌گویم تروریسم شعار نمی‌دهد، ایشان اعلام کرده که علیه مردم ایران جنگ اقتصادی می‌کند و جنگ اقتصادی یعنی ترور و تلاش برای تحمیل یک دیدگاه سیاسی از طریق فشار اقتصادی و جلوگیری از فروش غذا، دارو و مواد اولیه بر خلاف دستور دیوان بین‌المللی دادگستری و اینها یعنی تروریسم اقتصادی. اگر کسی تروریست است شخص آقای ترامپ است که مرتکب تروریسم اقتصادی شده نه جمهوری اسلامی ایران که همواره در صف مبارزه با تروریسم در این منطقه بوده و حمایت ما از مردم عراق و سوریه در مقابله با تروریسم بارها توسط این مردم مورد قدردانی قرار گرفته و این واقعیتی است که همه بر آن اذعان دارند.»

مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در واکنش به سخنان سخیف ترامپ در تروریست خواندن ملت ایران تصریح کرد: «حرف‌های متناقض رئیس‌جمهوری امریکا درباره ایران نشانه روشنی از خصومت بی‌حد و حصر وی نسبت به ایران و ملت بزرگ ایران است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار