25 روز تا پایان مهلت؛ زمان بررسی FATF‌ در مجمع مشخص شد

تهران (پانا) - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اخبار منتشر شده درباره خروج لوایح مقابله با تامین مالی تروریسم و مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی از دستور کار مجمع تشخیص را تکذیب کرد.

کد مطلب: ۹۱۶۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
25 روز تا پایان مهلت؛ زمان بررسی FATF‌ در مجمع مشخص شد

مجمع تشخیص مصلحت نظام مطابق اعلام‌های رسمی قرار بود بعد از تعطیلات نوروز فرایند بررسی CFT و پالرمو را آغاز کرده تا بعد از حدود دو سال بلاتکلیفی، سرنوشت این لوایح مشخص شود. اما این موضوع محقق نشد تا انتقادات از مجمع تشخیص مصلحت نظام بالا بگیرد. منتقدان با اشاره به آخرین بیانیه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF، تعلل مجمع در بررسی این لوایح را منجر به بازگشت جمهوری اسلامی به لیست کشورهای پرخطر دانسته و تاکید کردند که این موضوع همزمان با تحریم‌های آمریکا، تحریمی جدید را نصیب ایران می‌کند.

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی در حالی خبر از خروج این لوایح از دستور کار مجمع داد که تهران تنها 25 روز دیگر برای تعیین تکلیف این لوایح و جلوگیری از ورود خود به لیست سیاه FATF فرصت دارد.

اجلاس بعدی FATF که حدفاصل روزهای 26 تا 31 خرداد ماه در اورلاندو ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود و تحلیل‌گران معتقدند که اگر تا آن زمان سرنوشت لوایح فوق مشخص نشود، نام ایران دوباره به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی و کنار نام کره‌شمالی، اضافه خواهد شد.

CFT در کمیسیون‌های مجمع هم بررسی نشده است

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با پانا با رد اظهارات منتشر شده مبنی بر خروج لوایح الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم و مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی از دستور کار مجمع، اظهار کرد: «مصوبات دیگری مثل اصلاح آیین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام و تعیین عمر 10 ساله برای مصوبات مجمع تشخیص پیش آمد که این‌ها فعلا در دستور قرار گرفته‌اند و بررسی آن‌ها ادامه دارد.»

او ادامه داد: «لوایح الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم و الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابه با جرائم سازمان‌یافته فراملی از دستور کار مجمع خارج نشده است و تا آنجایی که اطلاع دارم این لوایح همچنان در دستور کار مجمع قرار دارند.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: «نمی‌دانم رسانه‌ها این اخبار (خروج CFT و پالرمو از دستور کار مجمع) را از کجا نقل می‌کنند ولی نه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نه دبیر مجمع چنین حرفی نزده‌اند. حتی مصوبه‌ای در مجمع برای خروج از دستور پالرمو و CFT نداریم و این یعنی این لوایح از دستور کار خارج نشده‌اند و همچنان در دستور کار مجمع قرار دارند.»

آیت‌الله مجتهد شبستری درباره دلایل عدم بررسی این لوایح در جلسات بعد از تعطیلات نوروز در مجمع گفت: «فعلا دستور کار دیگری (بررسی آیین‌نامه داخلی مجمع) آمده است و مجمع در حال بررسی این مورد است.»

او بیان کرد: «پالرمو تا حدی در مجمع بررسی شد ولی CFT هنوز در کمیسیون هم بررسی نشده است و ان‌شاالله بعد از دستور کار فعلی مجمع بررسی خواهد شد.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره زمان رو به اتمام ایران برای تصویب این لوایح و جلوگیری از بازگشت به لیست سیاه، اظهار کرد: «محدودیت زمانی در نظر گرفته شده مربوط به دولت است و به مجمع تشخیص ارتباطی ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار