روایت فریال بهزاد از چگونگی توسعه سینمای کودک به کمک آموزش و پرورش

تهران (پانا) - فریال بهزاد مهم‌ترین راه توسعه و رونق سینمای کودک و نوجوان کشور را در پیوند میان این سینما و آموزش و پرورش می‌داند که اکران فیلم‌های روز سینمای کودک در مدارس کشور می‌تواند یکی از نتایج این پیوند باشد.

کد مطلب: ۹۱۶۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
روایت فریال بهزاد از چگونگی توسعه سینمای کودک به کمک آموزش و پرورش

فریال بهزاد فیلمساز کودک و نوجوان و کارگردان فیلم‌های «دره شاپرک‌ها»، «کاکلی»، «مرد نامرئی» و «روزی که خواستگار آمد» در گفت وگویی با خبرنگار پانا با موضوع مشکل اکران فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان و امکان نمایش فیلم‌های روز سینما در مدارس کشور گفت: اگر شرایط کار به‌نحوی مهیا شود که فیلم‌های کودک و نوجوان بدون هیچ نگرانی از بابت رعایت حقوق مادی و معنوی مالکان اثر در مدارس اکران شود اتفاق بسیار بزرگ و فرخنده‌ای برای سینمای و خصوصا فیلمسازان فعال در بخش کودک و نوجوان به شمار می‌رود.

این کارگردان و تهیه کننده ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان همیشه با آن درگیر هستیم این است که فیلم‌ها مخاطبان واقعی خود را پیدا نمی‌کنند که یکی از علل آن به انتخاب نادرست مدارس برای اردوهای سینمایی یا زنگ سینما مربوط است. یعنی کودکان به جای فیلم‌های مناسب رده سنی خود به تماشای فیلم‌های بزرگسال و گاه حتی فیلم‌های نامناسب برده می‌شوند.

نویسنده و تهیه‌کننده سینمای کودک و نوجوان ایران که اواخر سال گذشته در مقام تهیه‌کننده، فیلم «سندباد و سارا» به کارگردانی همسرش غلامرضا آزادی را بر پرده سینماها داشته است، به یکی از تجارب خود از اکران‌ دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: موقع اکران فیلم «سندباد و سارا» بعد از دوندگی‌های بسیار موفق شدم تاییدیه آموزش و پرورش را بگیرم و قرار شد در سانس‌های صبح بچه‌ها را به دیدن فیلم ببرند، اما متاسفانه علیرغم موافقت آموزش‌وپرورش، مدارس بچه‌ها را به دیدن فیلم نبردند. البته طی تحقیقی که کردم متوجه شدم در همان زمان جمعیت دانش‌آموزی بسیاری برای تماشای فیلم‌های کمدی سطح پایین سینماها اعزام شدند.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: قصه مشکل اکران سینمای کودک در سینماها به مدیران عالی رتبه آموزش و پرورش بر نمی‌گردد آنها برای انتخاب فیلم ها رده بندی سنی مشخص و آن را بخش نامه می‌کنند اما در عمل می‌بینیم مدیران مدارس یا مسئولی که در مدرسه است انتخاب اشتباهی برای حضور دانش آموز در سینما دارد و فیلم نامناسبی برای گروههای سنی به نمایش در می‌آید.

وی با انتقاد از نحوه انتخاب فیلم‌ها برای اکران‌های دانش‌آموزی گفت: به این ترتیب این سر سینمای کودک است که بی‌کلاه مانده است. البته من نمی‌خواهم موضوع را عمومیت بدهم یا با قطعیت درباره آن صحبت کنم ولی امروز حدود ۳۰ سال است که دائما از پیوند میان آموزش و پرورش و سینمای کودک حرف میزنیم ولی درعمل فقط شاهد جدایی این دو هستیم. اگر این پیوند برقرار شود اگر فیلم‌های روز سینمای کودک و نوجوان برای مخاطبان اصلی‌شان یعنی کودکان و نوجوانان به اکران دربیاید می‌تواند برای منِ فیلمساز، که با ذوق و اشتیاق فیلم میسازم و به دیده شدن این فیلم امید بسته‌ام، بسیار انگیزه‌بخش خواهد بود. هم بچه‌ها فیلم‌های بیشتری با بهای کمتر تماشا می‌کنند و هم مدیران مدارس از دردسرهای اردوی خارج از مدرسه رها می‌شوند. در نهایت هم فیلمساز، هم دانش‌آموز و هم مسئولان مدارس از آن منتفع خواهند شد.

گفتنی است، فریال بهزاد طی روزهای اخیر از تصمیم خود برای ساخت فیلم سینمایی «بیژن و منیژه» برای نوجوانان خبر داد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار