یکی از مخالفان طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در گفت‌وگو با پانا

صباغیان، نماینده مجلس: شدت مجازات در طرح «تشدید مجازات اسیدپاشی» کافی نیست

تهران (پانا) - 30 اردیبهشت ماه کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن با 206 رأی موافق در صحن علنی مجلس تصویب شد اما این طرح مخالفانی از جمله محمدرضا صباغیان بافقی دارد که معتقد است در این طرح تشدید مجازات به معنای واقعی در نظر گرفته نشده است.

کد مطلب: ۹۱۶۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
صباغیان، نماینده مجلس: شدت مجازات در طرح «تشدید مجازات اسیدپاشی» کافی نیست

کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن، در حالی به تصویب رسید که مخالفان آن معتقد بودند قانون مصوب سال ۱۳۳۷ به مراتب مجازات‌ شدیدتر از این طرح دارد و در شرایط فعلی کشور اولویت‌های مهمتری دارد. محمدرضا صباغیان، نماینده مردم بافق در مجلس درباره دلیل مخالفتش با این طرح به پانا گفت: مخالفت من با این طرح، درباره موضوع شدت برخورد با این نوع جرایم بود و من شدت مجازاتی را که در این طرح به آن اشاره شده است را کافی نمی‌دانم چون در قانون سال 37 با افرادی که اقدام به اسیدپاشی می‌کنند شدت برخورد بیشتری نسبت به طرح فعلی مجلس در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: طبق این قانون افرادی که اقدام به اسیدپاشی کنند و منجر به مرگ فرد شوند مجازاتشان اعدام است و در صورتی که منجر به مرگ فردی نشود، حکم مجازات برای او حبس ابد با اعمال شاقه در نظر گرفته شده است. بنابراین می‌بینیم که این قانون محکم وجود دارد اما در طرحی که مجلس ارائه داده است چند ماده بیشتر شده است و در لابه لای بررسی این ماده‌ها شدت مجازات آنگونه که باید نیست و کاهش یافته است.

این نماینده مجلس افزود: در طرح مجلس برای تشدید مجازات اسیدپاشی، پرداخت دیه اسیدپاشی به بزه‌دیدگان از بیت‌المال در صورت مرگ یا فرار مرتکب جرم مطرح شده است و برای مرتکبان اسیدپاشی 5 تا بیش از 25 سال حبس در نظر گرفته شد در صورتی که این کافی نیست چون اقدام به اسیدپاشی خسارت جبران‌ناپذیر و رعب و وحشت فراوان در جامعه ایجاد می‌کند بنابراین تعیین مجازات سنگین ضروری است.

وی ادامه داد: همچنین طبق ماده دو طرح تشدید اسیدپاشی هرگاه شخصی مرتکب جرم موضوع این قانون شود و مجازات آن قصاص نباشد یا به هر علتی مانند فرار مرتکب یا مصالحه با اولیای دم، قصاص اجرا نشود مرتکب علاوه بر پرداخت دیه مطابق مقررات مربوطه مجازات می‌شود اما مجازات تعیین شده کافی نیست.

صباغیان خاطرنشان کرد: اسیدپاشی ریشه در عوامل فردی، اقتصادی، اجتماعی دارد و مهمتر از آن دسترسی آزادانه به اسید و فقر موجب افزایش این نوع خشونت شده است. ما هم در کنار رفع خلاهای قانونی، درباره فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از اسیدپاشی و در دسترس نبودن اسید مواردی را به کمیسیون قضایی مطرح خواهیم کرد.

نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی با تأکید مجدد بر اینکه اسیدپاشی باعث آسیب به افراد می‌شود و باید اشد مجازات برای مجرمان لحاظ شود، گفت: ما هم با تشدید مجازات اسیدپاشی موافقیم و قطعاً باید مجازات در نظر گرفته شود اما این طرح چنین منظوری را نمی‌رساند. در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی مواردی که در نظر گرفته شده به نظر نمی‌رسد تأثیرگذار باشد بنابراین با توجه به آثار مرگبار و سختی که برای افراد قربانی دارد، باید شدیدا با مجرمان برخورد شود و هدف باید حمایت و پشتیبانی از قربانیان اسیدپاشی باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته در مجموع طرح تشدید مجازات اسیدپاشی طرح خوبی است منتهی باید در کمیسیون مربوطه بررسی شود و مخالفان نیز نظرات خود را به کمیسیون بدهند تا بررسی بیشتری صورت بگیرد و به جمع‌بندی برسیم و در نهایت رأی خواهد آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار