انتشار نخستین مقاله ایران در مجله بین المللی سل، توسط پژوهشگر پسادکتری دانشگاه کاشان

اصفهان (پانا) - نخستین مقاله ایران با عنوان"خاستگاه اسب های اروپا و آسیای مرکزی در ایران " که بخشی از آن نتیجه تحقیقات دکتر سونیا شیدرنگ پژوهشگر پسادکتری موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان است، در ژورنال معتبر علمی سِل (Cell) منتشر شد.

کد مطلب: ۹۱۶۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
انتشار نخستین مقاله ایران در مجله بین المللی سل، توسط پژوهشگر پسادکتری دانشگاه کاشان

پژوهش جدیدی به تازگی توسط پژوهشگران بین المللی از جمله ایران بر بقایای اسب بدست آمده از چندین مکان باستانی در ایران و کشورهای دیگر آسیایی و اروپایی انجام شده است، که حاکی از نقش مهم اسب های دوره ساسانی در میراث ژنتیک اسب های اروپایی و آسیای مرکزی است.

این پژوهش که بخشی از آن نتیجه تحقیقات دکتر سونیا شیدرنگ پژوهشگر پسادکتری موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان است، در تاریخ 13 اردیبهشت 1398 در ژورنال معتبر علمی سِل (Cell) منتشر شد و در رسانه های خبری بین المللی بطور گسترده منعکس گردید، در این پژوهش جمعی از پژوهشگران ایرانی از موزه ملی ایران، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس و دیگر مراکز علمی کشور و همچنین پژوهشگران بین المللی دیگر نیز شرکت داشته اند.

پرفسور رضا منصوری استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف و رئیس موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان در این رابطه گفت: در این پژوهش مجموعه بزرگی از ژنوم اسب مورد مطالعه قرار گرفته است که منجر به استخراج اطلاعات جالب توجهی از تنوع گونه های اسب و تحولات آنها در طول زمان و همچنین چگونگی پراکنش آنها در نقاط مختلف در طی بازه زمانی حدود پنج هزار سال گذشته، شده است.

منصوری افزود: این پژوهش که توسط گروه بزرگی از متخصصان ژنتیک، زیست شناسان تکاملی و باستان شناسان از 85 موسسه علمی پژوهشی بین المللی شامل موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان انجام شده است، از تعداد چشمگیری نمونه استخوان اسب بدست آمده از مکان های باستانی 19 کشور اروپایی و آسیایی نمونه برداری شده و در نتیجه موفق به استخراج «دی ان ای» باستانی آنها شده است.

دکتر سونیا شیدرنگ پژوهشگر دوره پسادکتری موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان در این ارتباط گفت: نمونه های اسب و گورخر ایرانی مورد مطالعه در این پژوهش از مکان های باستانی مهمی از نقاط مختلف ایران مانند تپه حسنلو، تپه سگزآباد، شهر قومس و شهر روانسر و چند مکان دیگر بدست آمده اند که به بازه زمانی حدود هفت هزار سال پیش تا حدود چهارصد سال پیش و دوره های باستان شناختی مانند مس و سنگ، عصرآهن، اشکانی، ساسانی، سلجوقی-ایلخانی و صفوی باز می گردد.

وی اظهار کرد: بر اساس این پژوهش نسب بسیاری از اسب های اروپا و آسیای مرکزی به دوره ساسانی و اسب های شمال شرق ایران باز می گردد و شباهت ژنتیکی اسب های اروپایی و آسیای مرکزی سده های هفتم تا نهم میلادی به همتایان ایرانی شان در سده چهارم و پنجم میلادی دوره ساسانی نشانگر انتقال اسب های ایرانی طی جنگ های ساسانیان و رومی ها و هپتالیان و سپس توسط مسلمانان به جنوب اروپا و آسیای مرکزی بوده است.
لازم به ذکر است که مجله علمی سل که نتایج این پژوهش را منتشر نموده است یکی از چند مجله علمی تراز اول دنیا در زمینه علوم زیستی با ضریب تاثیر 31 است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار