معاون هماهنکی امور اقتصادی استاندار کردستان:جمعیت باید پویا، کارآمد، مولد و کارآفرین باشد

سنندج(پانا)-معاون هماهنکی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، اظهار داشت: جمعیت یکی از مولفه های قدرت محسوب می شود اما جمعیت باید پویا، کارآمد، مولد و کارآفرین باشد.

کد مطلب: ۹۱۶۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون هماهنکی امور اقتصادی  استاندار کردستان:جمعیت باید پویا، کارآمد، مولد و کارآفرین باشد

حسین فیروزی معاون هماهنکی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در همایش سیاست های جمعیت، با مقایسه آمار جمعیت سال ۵۵ با ۷۵ و بعد از آن، گفت: پیشی گرفتن جمعیت شهرنشین نسبت به روستانشین، تغییر سبک زندگی و فرهنگ مردم و تغییر نوع ارتباطات خانواده ها و همچنین افزایش خواست زنان در نقش آفرینی اجتماعی از جمله پیامدها و نتایج تغییرات جمعی بوده است.
وی، پیر شدن جمعیت را یکی از عواقب مهم تغییرات جمعیتی عنوان کرد و افزود: فشار بر صندوق های بازنشستگی، بیمه ها، حوزه بهداشت و درمان افزایش و با کم شدن جمعیت جوان سطح رفاه کاهش می یابد.
فیروزی یادآور شد: مقایسه وضعیت ازدواج و طلاق نشان می دهد تغییرات جمعیتی، آرام، پیوسته و بدون درنگ بر زندگی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... تاثیر می گذارد.
وی از جمعیت به عنوان یکی از مولفه های قدرت نام برد و اظهار داشت: ما در منطقه حساس خاورمیانه قرار داریم و در اطراف ما کشورهایی وجود دارند که سیاست های کنترل جمعیت ندارند بنابراین اگر غفلت کنیم و برنامه ریزی مناسب نداشته باشیم یکی از مولفه های مهم قدرت را از دست می دهیم.
معاون اقتصادی استاندار در این خصوص افزود: اصل مهم، تناسب در آمارهای جمعیتی است و باید بخش های مختلف ابلاغ سیاست های کلی جمعیت مدنظر باشد چراکه صرفاً افزایش جمعیت کارآمد نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: جمعیتی کارآمد است که بتواند قدرت اقتصادی ایجاد کند، قدرت تکنولوژیک را افزایش دهد و با قدرت دانش بر توانمندی های فناوری کشور بیفزاید.
فیروزی اضافه کرد: سیاست ها در آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و سایر دستگاه های مربوط باید کارآمد باشد.
وی یادآور شد: آموزه های دین اسلام بر تربیت فرزندان کارآمد تاکید دارد و امروز ما باید به فرزندانمان، مهارت های زتدگی، سواد دیجیتالی، سواد رسانه ای و دیگر مهارت های لازم را آموزش دهیم.
فیروزی تاکید کرد: با تربیت افراد کارآمد، خانواد توانمند ایجاد می شود و خانواده توانود جامعه توانمند و مستقل می سازد.
وی به اهمیت آمار و ارقام جمعیتی در برنامه ریزی های کشور اشاره و اذعان داشت: برای تدوین سیاست های جمعیتی و بهینه در استان، باید از سرمایه گذاران استان بخواهیم سرمایه های خود را به داخل استان منتقل کنند و از مدیران و مصرف کنندگان کلان در استان نیز می خوایم موارد مصرفی خود را از بازارهای داخلی استان تامین کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان از همه مدیران و دستگاه های نظارتی استان خواست را برای حضور سرمایه گذاران فراهم کنند و متذکر شد: اگر این اتفاق نیفتد، توان اداره جمعیت را نخواهیم داشت.
فیروزی همچنین تاکید کرد: باید نیازهای جمعیتی آینده را پیش بینی و بر مبنای این دغدغه ها برنامه ریزی کنیم چرا که در آینده باید جمعیتی بالنده و توانمند داشته باشیم.
وی در پایان اظهار داشت: فراموش نکنیم که ظرفیت های مادی برای اداره کردن جمعیت را داریم فقط کافیست آنها را درست استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار