کاتیوشا در بغداد تهدید در توئیتر؛ 12 ساعت پرتنش تهران و واشنگتن

تهران (پانا) - اصابت موشک کاتیوشا به منطقه سبز و به شدت حفاظت شده مرکز بغداد، مقدمه یکی از تندترین تهدیدهای جمهوری اسلامی از سوی رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا است، تهدیدی که یک روز بعد از اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران صراحتا از جنگ و نابودی ایران سخن به میان می‌آورد.

کد مطلب: ۹۱۶۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
کاتیوشا در بغداد تهدید در توئیتر؛ 12 ساعت پرتنش تهران و واشنگتن

ساده‌ترین راه آن است که اتفاق‌های رخ داده را از شب گذشته مررو کنیم؛ اصابت موشک کاتیوشا به ساختمانی متروکه در نزدیکی عراق که براساس اظهارات بین اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در غرب آسیا موسوم به سنت‌کام که چندی پیش و بعد از قرارگیری نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی، از سوی مجلس ایران تروریستی خوانده شد، اصابت این موشک منجر به آسیب‌دیدن سربازان آمریکایی و ائتلاف آمریکایی ضد داعش نشده است.

موضوع اصابت موشک به نزدیکی سفارت واشنگتن در بغداد زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید ایالات متحده چندی پیش و براساس آنچه که خروج «کارمندان غیر ضروری» خوانده بود، تعدادی از کارکنان خود در سفارت واشنگتن در عراق را به بهانه تهدید از سوی ایران خارج کرد. آمریکا از چندی پیش و پس از کاهش تعهدات ایران بر اساس برجام این ساز را می‌نوازد که گروه‌هایی در منطقه و به ویژه عراق تحت حمایت ایران به دنبال جنگ با آمریکا هستند. هر چند محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی جداگانه از تلاش‌های کشورهای ثالث برای ایجاد درگیری بین تهران و واشنگتن داده بودند اما آمریکا و متحدان منطقه‌ای بر طبل خود می‌نوازند و در اقداماتی برنامه‌ریزی شده درگیری‌ها اخیر در منطقه از انفجار تانکرها در جفیره امارات تا پالایشگاه ها در عربستان را به ایران مربوط می‌دانند.

«خروج کارمندان غیرضروری سفارت آمریکا در عراق» و اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن به منطقه با بالاگرفتن تنش‌های لفظی و جنگ سرد بین تهران و واشنگتن به علاوه اظهارات اخیر عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان مبنی بر «مکث نکردن ریاض در دفاع از خود مقابل تهران» همگی خبر از سناریویی از پیش طراحی شده از سوی جنگ‌طلبانی می‌دهد که ظریف آنان را گروه B خوانده است.

بعد از ماجرای اصابت موشک کاتیوشا در عراق که هنوز نیروهای نظامی و اطلاعاتی این کشور نسبت به مبدا شلیک آن اظهار نظر نکرده‌اند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نوک پیمان توئیتری خود را دوباره به سمت تهران نشانه گرفت و این بار رسما تهدید کرد. ترامپ نوشت: «اگر ایران جنگ می خواهد، این رسما پایان کارش خواهد بود. دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن!»

با این حال نمی‌توان به صورت قطعی اعلام کرد که واکنش توئیتری ترامپ به موضوع اصابت موشک به بغداد باز می‌گردد چراکه پیش از گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا، سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران در اظهاراتی تاکید کرده بود که «دشمنی مانند امریکا هرگز از توجه و تمرکز ما خارج نمی‌شود و تا زمانی که دشمن قصد دارد خود را جهانی معرفی کند، طبیعی است که در برابر او بایستیم.» او همچنین با بیان اینکه ما به دنبال جنگ نیستیم اما از جنگ نمی‌هراسیم، خاطرنشان کرد: «تفاوت ما با آنها این است که آنها از جنگ می‌ترسند و اراده آن را ندارند.»

بعد از توئیت بامداد گذشته ترامپ که واکنش بسیاری از کاربران فارسی و انگلیسی زبان را در پی داشت و جنگ را دوباره به کلیدواژه محبوب توئیتری‌ها تبدیل کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی با فاکس نیوز تلاش کرده بر موضع پیشین خود مبنی بر پرهیز کشورش از جنگ تاکید کند. بنا بر ترجمه فارس او به فاکس نیوز می‌گوید که «من کسی نیستم که وارد جنگ شوم. من به دنبال جنگ با ایران نیستم ولی ما همچنین نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

او در ادامه اظهارات خود اضافه می‌کند: «به آن‌ها اجازه داشتن سلاح هسته‌ای را نخواهم داد، اگر من بخواهم با ایران وارد جنگ شوم، آن جنگ اقتصادی خواهد بود.»

با این حال همچنان تحلیل‌گران معتقدند که تنش‌های لفظی تهران و واشنگتن به جنگی جدید در خاورمیانه منتهی نخواهد شد. سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین ایرانی در همین زمینه به ایسنا می‌گوید: «من مکرراً در چند ماه گذشته نوشته و گفته‌ام که شخص ترامپ، اکثریت کنگره و مردم و رسانه‌ها و اندیشکده‌ها و مراکز علمی آمریکا، سایر قدرت‌های جهانی و اکثریت قاطع کشورهای جهان با جنگ مخالف هستند و از این رو در مقطع فعلی جنگی در کار نیست.»

او البته تلاش‌ها برای کشاندن جمهوری اسلامی به جنگ را انکار نکرده و تاکید می‌کند: «اما باید بدانیم که جبهه بولتون و نتانیاهو، برای کشاندن ترامپ به دام جنگ با ایران تلاش خواهد کرد. با خروج از برجام و حمایت سایر قدرت‌های جهانی از برجام، آمریکا در مقطع فعلی در موضع ضعف و انزواست و تلاش می‌کند که ورق را برگرداند.»

با این تفاسیر و تا لحظه نگارش این گزارش، هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا و تهدید او به نابودی ایران واکنش نشان نداده‌اند بنابراین باید دید تهران پادزهری برای آنچه که ظریف، جنگ‌طلبی تیم B خوانده در اختیار دارد یا اوضاع رنگ دگر به خود خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار