در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

سعید عقیقی: بیان معضلات شهری در فیلم نباید باعث نگرانی از نگاه منفی تماشاگربه هویت شهری شود

تهران (پانا) - سعید عقیقی با موثر دانستن جشنواره فیلم شهر در تغییر نگاه جهان به ایران اعتقاد دارد که فیلم‌سازان هنگام پرداختن به معضلات جامعه شهری نباید نگران نگاه منفی مخاطبان‌ به هویت شهری باشند، البته در دنیا هم نگاه فانتزی به زندگی شهری وجود دارد و هم نگاه انتقادی و ریزبینانه و نباید در ساخت یک اثر دلهره داشته باشیم.

کد مطلب: ۹۱۶۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
سعید عقیقی: بیان معضلات شهری در فیلم نباید باعث نگرانی  از نگاه منفی تماشاگربه هویت شهری شود

سعید عقیقی، فیلمنامه‌نویس و مدرس سینما در گفتگو با پانا با اشاره به مفهوم فیلم شهری گفت: در شکل کلی، هر فیلمی که مناسبات و ویژگی‌های زندگی شهری را به نمایش بگذارد، فیلم شهری محسوب می‌شود. البته در اینجا تعریف خلاقانه آن مد نظر است؛ یعنی فیلمی که در استفاده از بیان سینمایی برای نمایش مناسبات فضای شهری ابتکار و خلاقیت به خرج می‌دهد و در نتیجه فیلم به تصویری تازه و متفاوت از شهر تبدیل می‌شود. تصویری دراماتیک، کاربردی و غیر تزیینی.

عضو هیأت انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره فیلم شهر در دوره ششم، درباره اینکه چرا معمولا شهرها در فیلم‌ها به لحاظ لوکیشن کمتر معرفی می‌شوند، افزود: به دو دلیل ساده و راهبردی؛ فیلم با هویت شهری در زمان و ‌مکان مناسب ساخته می‌شود، اما سازمان های فرهنگی هنری شهری به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی این فیلم‌ها بدون برنامه‌ریزی میان‌مدت، همواره در زمانی کوتاه به دنبال تولید فیلم‌های سفارشی و بی‌خطرند. از سوی دیگر، فیلم با هویت شهری در نسبت میان ایده، فضا و هویت شهری تعریف می‌شود و لزوما در ستایش شهر و شهرداری نیست. برآیند این دو بردار، چیزی جز فقدان هویت شهری، معماری و فضاسازی در این فیلم‌ها نیست.

وی ادامه داد: به نظر من اگر از همین هفته (آخر اردیبهشت۹۸) با برنامه‌ای منظم و‌ مدون برای تولید فیلم مستند و داستانی شهری اقدام کنیم، در بهترین حالت با دو یا سه فیلم داستانی سینمایی و چند مستند استاندارد شهری در انتهای سال ۹۹ روبه‌رو ‌خواهیم بود. اما آیا چنین برنامه‌ریزی و چنان انگیزه‌ای برای تولید آثاری هدف‌دار وجود دارد؟ و آیا یک سال و نیم برای اجرای این پروژه، زمان زیادی است؟

نویسنده فیلم سینمایی «شب‌های روشن» درباره نقش جشنواره فیلم شهر در تغییر نگاه جهان نسبت به ایران گفت: جشنواره فیلم شهر حتما می‌تواند در تغییر نگاه جهان نسبت به ایران موثر باشد. نگاهی که هم منطقی و‌ هم طبیعی باشد. همان‌طور که فیلم‌سازان هنگام پرداختن به مسائل جامعه شهری در ایتالیا، برزیل، انگلستان و آمریکا نگران نگاه منفی مخاطبان‌شان نیستند، ما نیز نباید از این بابت دلهره داشته باشیم. در دنیا هم فیلم‌هایی داریم که نگاهی رویایی و حتی فانتزی به زندگی در شهر دارند، و هم فیلم‌هایی که نگاهی انتقادی و ریزبینانه. در هر دو نوع فیلم، آن چه اهمیت دارد کیفیت فیلم‌هاست.


هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر توسط موسسه تصویر شهر به دبیری هاشم میرزاخانی در تابستان سال جاری در شهر تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار