ادعای تازه عربستان: جنگ نمی‌خواهیم اما در مقابل ایران دفاع می‌کنیم

تهران (پانا) - یک مقام ارشد در عربستان سعودی گفته است که این کشور به دنبال آن است که جنگ را در منطقه تمام کند اما در پی حمله هفته گذشته به مواضع نفتی آماده است، به این اقدامات پاسخ دهد.

کد مطلب: ۹۱۵۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد
ادعای تازه عربستان: جنگ نمی‌خواهیم اما در مقابل ایران دفاع می‌کنیم

به گزارش رویترز،‌ ریاض تهران را متهم کرده است که حملات هوایی روز سه‌شنبه به دو پالایشگاه نفتی این کشور که مدعی است از سوی گروه حوثی‌ها انجام شده به دستور ایران بوده است. این حملات دو روز بعد از انفجار چهار تانکر نفتی در جزیره فجیره در امارات بوده است.

در همین زمینه عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در یک کنفرانس خبری گفت: «عربستان سعودی خواهان جنگ در منطقه نیست و آن را دنبال نمی کند.»

او در این حال تصدیق کرد که در صورتی که طرف دیگر جنگ را انتخاب کند، عربستان با تمام توان و استقامت پاسخ خواهد داد و از خود و منافع خود دفاع خواهد کرد.»

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی روز شنبه از رهبران کشورهای عربی و خلیج فارس دعوت کرده است که در نشستی که در روز 30 می در مکه برگزار می‌شود شرکت کنند تا درباه حملات اخیر مذاکره کنند.

وزارت امور خارجه امارات پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بحران اخیر نیازمند یک موضع متحد بین کشورهای عربی است.

امارات متحده عربی و عربستان سعودی هیچ طرفی را برای انفجار تانکرها متهم نکرده‌اند و هیچ کس هم مسئولیتی بر عهده نگرفته است اما دو منبع دولتی آمریکا هفته گذشته مدعی شدند که اعتقاد دارند که ایران، گروه حوثی و یا شبه‌نظامیان عراق را تشویق به این کار کرده است.

گزارشی که از سوی بیمه‌گران نروژی نوشته شده و به رویت رویترز رسیده مدعی است که سپاه پاسدران ایران امکان حمله کشتی‌ها به فجیره در امارات را تسهیل کرده است.

با این حال به گزارش پانا، یکی از رهبران شبه‌نظامیان حوثی در یمن تاکید کرد حمله سه‌شنبه آنها به خط لوله‌ انتقال نفت در عربستان سعودی ارتباطی به ایران نداشته است.

محمدعلی الحوثی به بی‌بی‌سی گفت نیروهای حوثی چهار سال است که علیه ائتلاف به رهبری عربستان می‌جنگند، و جنگ آنها به نیابت از ایران نیست.

مقام‌های ایران بارها اعلام کرده‌اند که در منطقه به دنبال جنگ نیستند و خواهان صلح با همه کشورهای منطقه هستند و آن کشورهایی که روابط خود را قطع و طور دیگری رفتار می کنند نیز به درخواست خود این کار را کرده اند.

البته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گروه «بی» متشکل از بن سلمان، پادشاه سعودی،‌ بن عبدالعزیر،‌ پادشاه امارات،‌ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا را جنگ‌خواهان و جنگ‌افروزان اصلی دنیا معرفی کرده است.

اسرائیل با حملات اخیر خود به حومه دمشق و دیگر مواضع سوریه همه نگاه‌ها را به همین سمت هدایت کرده است که به دنبال تحرک‌های مشکوک و ایجاد تنش در منطقه است. از سوی دیگر در آمریکا تحلیل‌گران و مخالفان جنگ عامل اصلی توسعه تنش میان تهران و واشنگتن را جان بولتون می‌دانند و معتقدند رئیس‌جمهوری آمریکا همان‌طور که بارها اعلام کرده به دنبال جنگ با ایران و افزایش نیرو در منطقه نیست.

سلمان و عبدالعزیر نیز به عنوان دو عضو دیگر از گروه معروف به بی در همه حوادث اخیر نشان داده‌اند که با وجود ادعاها دست رد به میز مذاکره می‌زنند و از جنگ و تنش در منطقه به هر قیمتی استقبال می‌کنند.

اینکه در این میدان کدام گروه موفق خواهد بود هنوز پاسخ روشنی ندارد اما روشن آن است که همه تحلیل گران در رسانه‌های جهان تنشی را که این گروه در منطقه با ایران ایجاد کرده اند به ضرر منطقه و جهان می‌دانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار