رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

بیش از ۴۷ درصد مردان فارس مبتلا به فشارخون بالا هستند

شیراز (پانا) – شیراز (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اجرای طرح ملی بسیج عمومی کنترل فشارخون بالا در کشور گفت: این طرح از امروز ۲۸ اردیبهشت‌ماه آغاز و تا ۱۷ تیرماه ادامه دارد.

کد مطلب: ۹۱۵۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۴۷ درصد مردان فارس مبتلا به فشارخون بالا هستند

علی بهادر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت فشارخون در سلامتی افراد، گفت: فشارخون یک بیماری خاموش است چرا که تا زمان بروز عارضه در فرد هیچ نوع علائمی ندارد و به همین دلیل به ان قاتل خاموش نیز گفته می‌شود.

او ادامه داد: درصد بالای آمار فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال و بدون علائم بودن آن و به ویژه عدم آگاهی نیمی از افراد بیمار نسبت به بیماری خود، موضوع بسیار نگران‌کننده‌ای است که در این طرح شناسایی بیماران و آگاهی دادن به مردم نسبت به این بیماری خاموش از اهداف اصلی طرح است.

بهادر با بیان اینکه بیش از 47 درصد مردان در فارس مبتلا به فشار خون هستند گفت: فشار خون موجب بروز بیماری‌های چشمی،سکته‌ی مغزی و قلبی است و کاهش سن سکته‌های قلبی و گاهی مغزی نشان‌دهنده این است که افراد بیشتری با توجه به زندگی شهری و عدم توجه به تحرک و تغذیه مناسب در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.

تمامی پایگاه‌های درمانی و بهداشتی استان فارس از جمله خانه‌های بهداشت، درمانگاه‌ها، پایگاه‌های سلامت و پزشک خانواده برای اجرای این طرح آماده شده‌اند.

در ایران، از هر 4 نفر یک نفر مبتلا به فشار خون بالا است

دکتر همتی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه گفت: بر اساس پایشی که در سال 96 در کشور انجام شده ۲۲ تا ۲۷ درصد مردم دارای فشار خون بالا هستند یعنی از هر ۴ نفر ۱ نفر دارای فشار خون بالا است.

او ادامه داد: بر اساس نتایج این تحقیقات، نیمی از مبتلایان به این بیماری از داشتن فشار خون بابا بی‌اطلاع بوده‌اند و نیمی دیگر نیز علی‌رغم توصیه پزشک و شروع دوره درمان، نسبت به مصرف داروهای تجویز شده بی توجه بوده‌اند.

همتی افزود: متاسفانه مصرف نمک در کشور به ازای هر نفر 12 گرم در روز است که این میزان با توجه به توصیه جهانی مصرف 5 گرم در روز آمار بالایی است.

به گفته‌ی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این شیراز، مطالعات نشان می‌دهد که اگر نمک از سفره‌ها حذف شود با کاهش ۳ گرمی در مصرف روزانه، ۳۰ درصد از آمار بیماران مبتلا به فشارخون کاهش می‌یابد.

او الگوی نامناسب زندگی در میان جوانان و افزایش مصرف دخانیات و الکل و کاهش مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه و حبوبات و مصرف غذاهای فست‌فودی را از جمله علل افزایش این بیماری در جوانان دانست و افزود: به همین منظور جامعه هدف در این طرح افراد بالای 30 سال است.

طرح ملی بسیج کنترل فشار خون بالا در کشور، از امروز تا ۱۵ تیر ماه و در دو مرحله انجام می‌شود که در مرحله اول اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش مدنظر قرار گرفته و از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه جاری نیز شناسایی و غربالگری این طرح است.

همتی ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در فارس مخاطب این طرح هستند که پیش بینی می‌شود ۴۷۷ هزار نفر مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شود که البته تا به امروز ۲۷۷ هزار نفر شناسایی شدند که ۱۰۰ هزار نفر دیگر نیز در این طرح شناسایی می‌شوند و مابقی نیز شناسایی فشار خونی‌های جدید است.

او اظهار داشت: سامانه خود اظهاری www.salamat.gov.ir نیز برای ثبت اطلاعات افراد است که افراد می‌توانند با کدملی خود وارد شوند و فشارخون خود را ثبت کنند و مشاوره‌های لازم را از آن طریق دریافت نمایند.

به گفته‌ی همتی، فشار خون طبیعی ۱۲۰ روی ۸۰ و پایین‌تر است و اگرفشار خون فردی ۱۴۰ روی ۹۰ باشد آن فرد دارای فشار خون بالا است و آستانه فشارخون بالا در افراد دیابتی و بیماران کلیوی ۱۳۰ روی ۸۰ است که به افراد با این فشار خون نیز فشارخونی اطلاق داده می‌شود. فشارخون اگر کنترل نشود بر روی رگهای قلب،مغز و چشم تاثیر دارد و موجب بروز بیماری‌های بسیاری در افراد می‌شود و بهتر است افراد سالی یک‌بار فشارخون خود را کنترل کنند.

بیش از 112 مرکز و پایگاه موقت در دانشگاه‌های فارس برای اجرای این طرح دائر می‌شود که علاوه بر آن تمام مراکز بهداشتی، پایگاه‌های علوم پزشکی، درمانگاه‌های خصوصی و دولتی و پایگاه‌های سلامت، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی کلینیک‌ها و خانه‌های بهداشت در این طرح حضور دارند و آماده ثبت اطلاعات افراد و غربالگری فشار خون در فارس هستند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار