هفته چهارم اردیبهشت: از تغییر سن جوانی تا پایانی بر برزخ کودکان بی‌هویت

تهران (پانا) - ادامه چالش شوراهای شهر و مجلس بر سر لایحه مالیات بر ارزش افزوده، پیشنهاد محدودیت‌ برای پلاک‌گذاری خودروها، تصویب جزئیات لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در مجلس، تغییر سن جوانی در شورای عالی جوانان و جمع‌آوری پل گیشا در تهران گزیده‌ای است از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۹۱۵۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد
هفته چهارم اردیبهشت: از تغییر سن جوانی تا پایانی بر برزخ کودکان بی‌هویت

در هفته‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

ادامه چالش شوراها بر سر لایحه مالیات بر ارزش افزوده

لایحه مالیات بر ارزش افزوده که هفته سوم اردیبهشت ماه در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و با ۱۱۸ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس کلیات آن تصویب شده بود همچنان برای بررسی بیشتر در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس است و شوراهای شهر و شهرداری‌‌ها به این لایحه معترض هستند و معتقدند که با تصویب نهایی آن اختیارات قانونی شوراها در زمینه وضع عوارض و درآمدهای محلی حذف می‌شود اما به گفته داریوش قنبری، مشاور پارلمانی شهرداری تهران این مشکلات قرار است در جلسه مشترکی با اعضای شورای شهر تهران بررسی و راهکارهای رفع آن اتخاذ شود.

پیشنهاد محدودیت‌ برای پلاک‌گذاری خودروها

اولین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران در سال 98 برگزار شد. در این جلسه چهار محور در دستور کار قرار گرفت. گزارش اداره راهداری استان تهران در زمینه معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین بود، راه‌اندازی پارکینگ در شهر تهران برای پلاک‌گذاری خودروها و پیشنهاد ایجاد محدودیت‌ برای پلاک‌گذاری، اقدامات اداره منابع طبیعی استان تهران در راستای بیابان‌زدایی در شهرستان‌های ملارد، پاکدشت، ری و ورامین و تأکید بر نظارت مستمر بر سوخت توزیعی در تهران از جمله محورهای این جلسه بود.

زلزله 5.1 ریشتری در کرمانشاه

زلزله‌ای به بزرگی 5.1 ریشتر در عمق کانونی ۸ کیلومتری زمین غرب شهرستان ازگله را لرزاند و بخش‌های وسیعی از غرب استان کرمانشاه را در برگرفت و به گفته مسئولان هلال احمر، این زمین‌لرزه خساراتی در بر نداشت.

پایانی مساله تسری تابعیت مادر ایرانی

تابعیت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی از دهه 1380 تبدیل به مسئله‌ای بغرنج شد. طرح‌های مختلفی در سال‌های گذشته در این زمینه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اما هیچ‌کدام به سرانجام نرسید. بالاخره پس از بررسی‌های مختلف در کمیسیون اجتماعی و کمیسیون دولت که بیش از 3 سال به سال طول کشید سرانجام در ۱۳ آبان ۱۳۹۷ لایحه‌ تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در هیأت دولت به تصویب رسید. محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز ۱۴ آبان ۱۳۹۷ از تصویب این لایحه در دولت خبر داد و گفته بود که فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند به تقاضای مادر ایرانی خود به تابعیت ایرانی درآیند. در قانون مصوب ۱۳۸۵ درباره وضع فرزندان زیر ۱۸ سال سکوت شده بود، اما با اصلاح قانون مصوب ۱۳۸۵ و تصویب پیش‌نویس قانونی لایحه در جلسه مورخ ۱۳ آبان ماه ۹۷ هیأت دولت، فرزندان زیر ۱۸ سال با تقاضای مادر ایرانی خود می‌توانند به تابعیت ایران درآیند.

دولت این لایحه را به مجلس شورای اسلامی فرستاد و کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه‌ روز 30 دی ماه 97 خود به بررسی این لایحه پرداخت و جزئیات آن در این کمیسیون به تصویب رسید. سرانجام این لایحه طی روزهای اخیر در صحن علنی مجلس به رای گذاشته ‌شد و جزئیات آن با ۱۸۸ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در صورت تصویب نهایی این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی تابعیت ایرانی خواهند گرفت تا پایانی باشد بر برزخ کودکان بی‌هویت.

سن جوانی تغییر کرد

مسعود سلطانی‌فر، دبیر شورای عالی جوانان کشور مصوبات سی و هشتمین جلسه شورای عالی جوانان که آذر ماه سال گذشته به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شده بود را برای اجرا و اقدامات لازم ابلاغ کرد. یکی از مهم‌ترین مصوبات جلسه شورای عالی جوانان کشور تغییر بازه سن جوانی از 15 تا 29 سال به 18 تا 35 سال است.

خداحافظی با پل گیشا

پل گیشا واقع در جنوب محله گیشا در تهران، در سال ۱۳۵۳ به دستور نیک‌پی شهردار وقت با هدف حمل و نقل آسان از سوی شرکتی بلژیکی با سازه تماما فلزی با بست پیچ و مهره‌ای و قابل تعمیر و تعویض بنا شد. در زمان محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران در سال 1395 تصمیم به برچیده شدن پل و احداث زیرگذر گرفته شد. عملیات تخریب پل به درازا کشید و اخیرا در زمان شهرداری حناچی تصمیم گرفته شده با توجه به اهمیت حفظ المان‌های شهری و براساس مهندسی ارزش، از این پل به عنوان المان شهری استفاده شود و گیشا به یک محله زیست پذیر تبدیل شود. حالا به گفته افشین حبیب‌زاده، عضو شورای اسلامی شهر تهران قرار است پل گیشا برای ایمنی بیشتر تا چند روز آینده جمع‌آوری شود و این موضوع حدود دو ماه زمان می‌برد.

زمین‌لغزش‌های ناشی از سیل تداوم دارد

زمین لغزش‌ها از تبعات سیل هستند و به دنبال وقوع سیل‌های اخیر نیز زمین‌لغزش‌هایی در استان‌های درگیر سیل رخ داده که سبب شده است بیشترجاده‌های روستایی آسیب‌های جدی ببینند. در وقوع سیل علاوه بر زمین لغزش تحریک شده بر اثر سیل، دخالت انسان و تجاوز به حریم رودخانه‌ها، نابودی جنگل‌ها و از بین بردن منابع طبیعی در دهه‌های اخیر نقشی اساسی بازی می‌کند. به گفته مهدی زارع، عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، قسمتی از آسیب‌های ناشی از سیل به دلیل توسعه در طرح‌های هادی بوده است و زمین‌لغزش‌های ناشی از سیل در استان‌های سیل‌زده همچنان تداوم دارد.

جزئیات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری

طی سال‌های گذشته همواره یکی از گلایه‌های بازنشستگان کشوری ارتقای وضع معیشتی و عدالت در دریافتی‌ها یا به تعبیر دیگری همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است. در بودجه ۹۸ اعتبارات لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری و صندوق فولاد پیش‌بینی شده است و به گفته سید میعاد صالحی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، بودجه طرح همسان‌سازی بازنشستگان کشوری و لشکری، مجموعا مبلغ 5 هزار میلیارد تومان است. از این مقدار، 65 درصد معادل 3250 میلیارد تومان، سهم بازنشستگان کشوری است. 83 درصد بازنشستگان کشوری که برابر با 1 میلیون و 186 هزار و 580 نفر هستند، مشمول طرح همسان‌سازی می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار