پاسخ وزیر آموزش و پرورش به سوالات جداگانه سه نماینده مجلس

نمایندگان از پاسخ‌های بطحایی به دو سوال قانع شدند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش عصر امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و به سه سوال نمایندگان درباره مشکلات آموزش و پرورش پاسخ داد.

کد مطلب: ۹۱۵۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ وزیر آموزش و پرورش به سوالات جداگانه سه نماینده مجلس

سید‌محمد بطحایی، عصر امروز در نشست علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا به سوالات سه نماینده مجلس پاسخ دهد. در ابتدا فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران از وزیر آموزش و پرورش درباره رشد بی‌رویه آموزشگاه‌های علمی آزاد و کتاب‌های کمک آموزشی سوال پرسید.

وزارت آموزش و پرورش به دلیل سیطره کنکور از مسیر خود منحرف شده است

بطحایی در جواب سوال نماینده تهران گفت: « امروز برگزاری آزمون‌ها و توسعه کتاب‌های کمک درسی، سیطره عجیب و غریبی بر آموزش و پرورش پیدا کرده و بخش عمده ای از اهداف آموزشی را تحت الشعاع قرار داده است.»

او ادامه داد: « وزارت آموزش و پرورش، کارگروهی تشکیل داده که در این کارگروه موضوع آموزشگاه های علمی آزاد، آسیب شناسی و ظرفیت های آن شناسایی شود و حتی در این کارگروه از نظرات فرادی که در این آموزشگاه ها فعالیت می‌کنند، استفاده شده است.»

او تاکید کرد که مستندات، مجوزها و فرآینده‌های این آموزشگاه‌ها بررسی و انطباق آن با قوانین انجام شده است. بطحایی گفت: «بحث گفتمان سازی در سطح جامعه یکی از اقدامات عملیاتی وزارت آموزش و پرورش است که امیدوارم طرح این سوال از سوی خانم ذوالقدر به گفتمان سازی دامن بزند.»

بطحایی با اشاره به اینکه برای گفتمان‌سازی و همراه کردن خانواده‌ها باید اقدامات اصولی انجام شود، گفت: «در جلسات با مدیران یکی از اصلی‌ترین موضوعات بحث آموزشگاه‌های علمی آزاد و کتب کمک آموزشی است که بر این اساس در بخشنامه ای که آبان 97 با عنوان تعارض منافع، ابلاغ شده به مدیران، معاونان وزیر، معاونان ستادی وزارتخانه تا مدیران واحدهای آموزشی تکلیف شده که به هیچ عنوان اجازه تالیف کتب کمک درسی را ندارند که این اقدام برای این بوده که این کوره را سرد کرده و به سیطره این واحدها پایان دهیم.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: از ابتدای آبان 97 برگزاری هرگونه آزمون در مدارس ممنوع شده است. پیش از این، مدارس می‌توانستند با موسسات آموزشی قرارداد بسته و در مدارس خود آزمون برگزار کنند که طبق مصوبه جدید این کار ممنوع شده است و به آنها گفته شده که منابع مالی مدارس تامین می شود.»

او در ادامه به تبلیغات گسترده رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی درخصوص برگزاری آزمون‌ها و همچنین آموزشگاه های علمی آزاد و کتب کمک آموزشی اشاره کرد و گفت: «بنده با رئیس سازمان صداوسیما مذاکره ای داشته و سه نامه به صورت مستمر برای آقای علی عسکری که نخستین آن در تیر 97 و آخرین نامه در آذر 97 بوده، ارسال کردم.»

بطحایی همچنین از مکاتبه با رئیس جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین مذاکره با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص آسیب های آموزشگاه های علمی آزاد خبر داد و افزود: «در آذر 97 نامه ای خدمت مقام معظم رهبری نوشته شد و استدلال های وزارتخانه برای کاهش تبلیغات این موسسات و همچینن فعالیت های آنها عنوان شد که در این راستا درخواست شد که تبلیغات به مجوز آموزش و پرورش و به صورت محدود انجام شود.»

او با اشاره به نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رهبر معظم انقلاب در این باره ادامه داد: «پس از این موضوع تبلیغات صداوسیما در زمینه کلاس های آموزشی و کتب کمک درسی تا 50 درصد کاهش یافته است.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حجم فعالیت های این موسسات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: «امیدوارم با حذف کنکور این موضوع سرعت بیشتری پیدا کند.»

بطحایی با تاکید بر اینکه مجوز کتاب‌های کمک درسی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده می شود، گفت: «درخواست می‌کنم مصادیق تخلفات از بخشنامه تعارض منافع به وزارت آموزش و پرورش ارائه شود تا برخورد لازم با این افراد صورت گیرد.»

جواب‌های وزیر آموزش و پرورش به سوالات ذوالقدر برای نمایندگان مجلس قانع‌ کننده نبود.

مهم ترین برنامه آموزش و پرورش اجرا و استقرار سند تحول بنیادین است

سوال دوم از سید محمد بطحایی درباره اقدامات آموزش و پرورش در راستای ارتقای جایگاه خود به عنوان مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی بود. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور گفت: «بخشی از سوال مطرح شده به این موضوع کلی آموزش و پرورش برمی‌گردد که برای ارتقای این وزارتخانه چه اقدامی انجام شده که باید بگویم مهم‌ترین برنامه ما اجرا و استقرار سند تحول بنیادین است.»

وزیر آموزش و پرورش با باشاره به اینکه سند تحول بنیادین با جامعیتی که دارد همه ارکان نظام آموزش و پرورش را در بر می‌گیرد و با اجرای آن تمامی خواسته ها محقق می‌شود، گفت: «در سال گذشته با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای سند تحول تلاش کردیم تا برنامه های عملیاتی این موضوع فراهم شود، اولین کاری که باید صورت می گرفت تصویب سه زیرمجموعه نظام باقی مانده از 6 زیر نظام سند تحول بود که در سال گذشته صورت گرفت در هر زیر نظام برنامه های لازم تعریف شده است.»

او با اشاره به اینکه برنامه های سال گذشته براساس سند تحول باز تنظیم شد و در سال جاری تمام برنامه های وزارت آموزش و پرورش در تمام سازمان‌ها و استان‌ها مبتنی بر سند تحول بنیادین تنظیم شد، ادامه داد: «اگر بتوانیم با محدودیت های اعتباری تخصیص خود را کامل دریافت کنیم در سال جاری در اجرای سند تحول گام جدی برمی داریم.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: « در سوال نماینده محترم مطرح شد که چرا آخرین مدرک تحصیلی فرهنگیان اعمال نمی‌شود؟ باید بگویم هر کارمند تنها یک بار می‌تواند مدرک تحصیلی خود را ارائه کند و این موضوع مختص آموزش و پرورش نیست، اما تلاش کردیم تا در این زمینه آموزش و پرورش مستثنی شود.»

او ادامه داد: «من به عنوان یک عضو در شورای عالی اداری تمام تلاش خود را کردم تا بتوانیم مدارک تحصیلی معلمان را اعمال کنم. یکی از کارهای تشویقی برای معلمان اعمال مدارک تحصیلی آنان است، طی سه نامه به آقای انصاری تمامی این مطالب را منعکس کرده ام.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر اینکه درخواست می کنم کمیسیون اجتماعی و یا آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جلسه ای را تشکیل و از آقای انصاری به عنوان عضو موثر شورای اداری دعوت کنند تا این موضوعات در آن نشست مطرح شود، گفت: اگر «تبلیغات مسمومی در صداوسیما پخش می‌شود به وزیر آموزش و پرورش ارتباطی ندارد اما تمام تلاش خود را برای پیگیری این موضوع به کار می‌گیرم.»

درپایان صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش رای‌گیری انجام شد و این‌بار نمایندگان مجلس از پاسخ سید محمد بطحایی به سوال هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور قانع شدند.

انتصابات در آموزش و پرورش براساس چارچوب مشخص انجام می‌شود

سوال سوم از بطحایی متعلق به علی وقفچی، نماینده مردم زنجان بود. وقت‌چی از وزیر آموزش و پرورش درباره دلایل عزل و نصب‌های مدیران بدون توجه به حداقل ملزومات عزل و نصب مسئولان وزارت آموزش و پرورش از جمله مدیرکل آموزش و پرورش زنجان، سوال پرسید و بطحایی در جواب به سوال او گفت: «برای اینکه بتوانیم انتصابات را مبتنی بر روال معین پیش ببریم ضوابطی را تعیین کرده‌ایم که چارچوب حرکت ما را مشخص می‌کند، مدرک تحصیلی، سنوات و رزومه را مدنظر قرار می‌دهیم سپس کاندیداها را بررسی می‌کنیم، در این فرآیند با بررسی رزومه، افراد امتیازبندی می‌شوند.»

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بعد از انتصاب فرد در پست مدیریتی، گروهی قابل اعتماد عملکرد او را تحت نظر قرار می دهند، گفت: «زمانی که به جایی می‌رسیم که فرد همکار باید جابه جا شود فرد را جابه جا می کنیم.»

او با اشاره به اینکه در خصوص برکناری مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: «علی‌رغم جلسات برگزار شده با او که اشکالات و مسائل مطرح شد، به جایی رسیدیم که باید تغییر صورت می‌گرفت. وظیفه داشتیم با استانداری زنجان و مجمع نمایندگان استان در خصوص این مدیر هماهنگی لازم را انجام دهیم.»

بطحایی ادامه داد: «باید از مسیر مشخص برای تعیین مدیران حرکت کنیم و اگر غیر از این باشد نمی‌توان مسائل آموزش و پرورش را مدیریت کرد. 600 هزار کلاس درس در آموزش و پرورش وجود دارد اگر نتوانیم از فرآیند مشخص عبور کنیم شیرازه کار از دستمان خارج می شود و نمی‌توانیم آن را اداره کنیم.»

او با اشاره به اینکه در مباحث مطرح شده اتهاماتی به برخی از افراد می‌زنند که امکان دفاع از خود را ندارند، افزود: «اشاره شد علیرغم اینکه فردی محکومیت جزایی و قضایی داشته در پست هیات مدیره‌ای منصوب شده، امکان انتصاب هیچ فردی بدون استعلام از مراجع ذی ربط وجود ندارد هرچند که وزیر قصد آن را داشته باشد.»

بطحایی گفت: «در زمینه انتصابات آموزش و پرورش آبروی من در گرو است، مطرح کردن این موضوعات زیر سوال بردن همکاران خودتان محسوب می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه براساس اختیاراتی که مجلس تعیین کرده جابه جایی مدیران از اختیارات وزیر است، ادامه داد: «استاندار قبلی زنجان به کرات اعلام می‌کرد که اکنون وقت جابه جایی است اما من تلاش کرده‌ام تا موضوعات مطرح شده برطرف شود، استاندار جدید اعلام کرد که صبر کنید تا مسائل را بیشتر بشناسند، مجمع نمایندگان استان اعلام کرد که شرایط تزلزل به قدری تاثیر گذاشته که اگر جابه جایی امروز صورت بگیرد بهتر از فردا است.»

او خطاب به نماینده زنجان گفت: چرا باید در آموزش و پرورش که یک لحظه آب خوش از گلوی من پایین نمی‌رود برای پست دادن به کسی حق را ناحق کنم؟»

او در پایان با تاکید بر اینکه اگر به این تشخیص رسیدم که براساس اختیارات فردی را تغییر دهم آن را انجام می دهم هرچند که شما مخالف باشید، گفت: «باید از حق آقای نعمت اللهی دفاع کنم. او از ساعت 7صبح تا 11 شب در دفترش مشغول به کار است. این فرد دارای سابقه است و قبل از اینکه به آموزش و پرورش آورده شود در سازمان برنامه و بودجه در رده معاون وزیر فعالیت می‌کرد.»

بطحایی گفت: «در مباحث مطرح شده توسط نماینده محترم اتهاماتی به برخی از افراد زده شد که امکان دفاع از خود را ندارند. ایشان گفتند فرد نامبرده محکومیت جزایی و قضایی داشته و در پست هیات مدیره ای منصوب شده، اما امکان انتصاب هیچ فردی بدون استعلام از مراجع ذی ربط وجود ندارد هرچند که وزیر قصد آن را داشته باشد.»

او درباره انتصابات در مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور نیز گفت: «آقای کریمی، رییس این مرکز سال ها قبل از من معاون بین الملل آموزش و پرورش بوده است.»
بطحایی خطاب به نماینده زنجان گفت: « در زمینه انتصابات آموزش و پرورش آبروی من در گرو است، مطرح کردن این موضوعات زیر سوال بردن همکاران خودتان محسوب می شود.»

این‌بار هم پاسخ وزیر آموزش و پرورش برای نمایندگان قانع‌کننده بود و نمایندگان با 110 رأی موافق، 70 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه قانع شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار