در گفت‌وگو با پانا

کبیری: مشکلات شوراها و شهرداری‌ها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده هفته آینده بررسی می‌شود

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس: لایحه مالیات بر ارزش افزوده به منظور شفاف‌سازی مالیات است

تهران (پانا) - عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید مشکلات شوراها و شهرداری‌ها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده در جلسه‌ای که طی هفته آینده در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد.

کد مطلب: ۹۱۴۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
کبیری: مشکلات شوراها و شهرداری‌ها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده هفته آینده بررسی می‌شود

سید تقی کبیری که یکی از موافقان کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس است، در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مزایای این لایحه اظهار کرد: دولت به دلیل وجود ایرادات و مشکلات بسیاری که در قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود داشت، خواستار اصلاح این قانون بود و این لایحه تدوین شد. هدف در این قانون این بود که مالیات از مصرف‌کننده به جای تولید‌کننده اخذ شود. فرم قبلی قانون ایرادات بسیاری داشت که سعی کردیم تمامی آن‌ها را برطرف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه لایحه مالیات بر ارزش افزوده به منظور شفاف‌سازی مالیات است، گفت: 10 سال از قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌گذرد و در این قانون یکسری مشکلات وجود داشت که به بنگاه‌های اقتصادی فشار وارد می‌شد و ساز و کار خوبی برای دریافت مالیات وجود نداشت و فرایند اخذ مالیات فرایندی زمان‌بر بود. از طرفی توزیع مالیات و اخذ آن دو سرفصل مهم است که در قانون دارای ایراداتی است. بنابراین شفافیت اقتصادی بر مبنای سامانه اطلاعات مالیاتی از نکات بارز لایحه مالیات بر ارزش افزوده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: من موافق کلیات لایحه بودم. ابعاد مختلف لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح و بررسی شد و کلیات آن در صحن علنی مجلس رأی آورد. منتهی چند نکته در لایحه نیاز به اصلاح دارد که قرار شد دو شوری بررسی شود و اکنون شور دوم در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در قانون وجود دارد، این است که از مبادی مختلفی از زنجیره تأمین تا توزیع مالیات دریافت می‌شود که چنین شیوه‌ای پذیرفتنی نیست و اصلاح ساختار فعلی مورد توجه قرار دارد تا در نهایت مالیاتی که دریافت می‌شود به میزانی باشد که قانون تعیین کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطالبه شورای شهر و شهرداری‌ها از مواردی است که باید در لایحه مالیات بر ارزش افزوده بررسی شود، گفت: ایراداتی که شورا درباره عوارض و مالیات دارد مجددا در کمیسیون بررسی می‌شود.

نماینده مردم خوی، چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین تلاش شده در لایحه، موضوع اصلاح فرآیند دادرسی نیز مد نظر قرار گیرد چون وضع دریافت عوارض از چارچوب مشخصی ندارد و مشکلات زیادی را برای مردم به ویژه در دیوان عدالت اداری ایجاد کرده است. سعی می‌شود در لایحه، موضوع وضع عوارض از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تبیین شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار