جلسه تصمیم‌گیری اروپا درباره واکنش به ایران، پمپئو را راهی بروکسل کرد

تهران (پانا) - در حالی که وزرای امور خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان امروز در نشست فوق العاده در بروکسل درباره اقدام ایران در کاهش تعهدات بر اساس برجام تصمیم بگیرند، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز سفرش به مسکو را لغو کرده و راهی بروکسل شده است.

کد مطلب: ۹۱۴۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد
جلسه تصمیم‌گیری اروپا  درباره واکنش به ایران،  پمپئو  را راهی بروکسل کرد

وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان نشست فوق العاده امروز را به همراه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می کنند تا درباره پاسخ اتحادیه اروپا به اقدام روز چهارشنبه ایران در زمینه کاهش تعهدات بر اساس بند 26 و 36 برجام که بر اساس آن ایران تعهد به میزان دخایر آب سنگین و اورانیوم غنی شده را متوقف کرد بحث و بررسی کنند.

در همین حال در حالی که پیش از این اعلام شده بود مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا راهی مسکو است تا با مقام‌های روسیه مذاکره کند و گفته می‌شود که موضوع ایران نیز از مسائل اصلی مورد مذاکره دو طرف است، رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داده است که سفر پمپئو به مسکو لغو شده و او راهی بروکسل است تا به وزرای اروپایی درباره ایران گفت‌و‌گو کند.

پمپئو همان‌طور که برنامه‌ریزی شده بود با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف در سوچی دیدار خواهد کرد.

به گفته یک مقام مطلع که می‌خواست نامش فاش نشود، پمپئو که از از واشنگتن راهی بروکسل شده است، روز دوشنبه پیش از سفر به روسیه با مقامات اروپایی درباره ایران و مسائل دیگر گفت‌وگو خواهد کرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد از ایران خواست که به تعهداتش بر اساس برجام پایبند باشد.

این بیانیه تأکرد کرد: «ما با نگرانی شدید، بیانیه ایران درباره تعهداتش ذیل برجام را ملاحظه می‌کنیم. ما تماما به حفظ و اجرای کامل برجام پایبند هستیم، (توافقی) که دستاوردی مهم در ساختار عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و به نفع امنیت تمام ما است».

موگرینی و وزرای خارجه سه کشور با درخواست تحکم‌آمیز از ایران برای اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام و برنداشتن گام‌های تنش‌زا، تاکید کردند: «ما هرگونه اولتیماتوم را رد می‌کنیم و پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را بر اساس عملکرد آن و معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (اِن.پی.تی) ارزیابی می‌کنیم.»

ایران روز چهارشنبه بر اساس بیانیه‌ای که از سوی شورای امنیت ملی کشور منتشر شد و با نامه رئیس‌جمهوری به سران کشورهای 4+1 اعلام کرد که بر اساس برجام و با توجه به متعهد نبودن طرف‌های دیگر برجام به تعهداتشان بخشی از تعهداتش را متوقف می‌کند. ایران به اروپا 60 روز مهلت داد که به تعهدات خود عمل کند و در غیر این صورت تهران بخش دیگری از تعهدات خود بر اساس برجام را متوقف می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار