معلم نمونه شهرستان ملکان: همه سال های کاری ام را در مدارس چندپایه خدمت کرده ام

ملکان ( پانا ) - معلم نمونه و مبتکر شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی که طعم محرومیت را در دوران کودکی چشیده همه ی 21 سال سابقه معلمی خود را در مناطق محروم و در مدارس چند پایه فعالیت کرده و بر ادامه ی این راه مصمم بوده و معتقد است: مطالعه مهم ترین لازمه برای موفقیت یک معلم است.

کد مطلب: ۹۱۴۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد
معلم نمونه شهرستان ملکان: همه سال های کاری ام را در مدارس چندپایه خدمت کرده ام

آمار نشان می دهد که در نظام آموزش و پرورش ایران حدود یک میلیون دانش آموز در کلاس های درس چندپایه به تحصیل می پردازند . دانش آموزان کلاس های درس چند پایه را دانش آموزان روستایی یا دانش آموزان حومه شهرهای کوچک و دور افتاده تشکیل می دهند . آموزگاران کلاس های درس چند پایه نیز بیشتر از مناطق روستایی برخاسته اند .

دیدگاههای مختلفی نسبت به کلاس های درس چند پایه وجود دارد : برخی این کلاس ها را جزو معضلات نظام آموزشی می دانند که باید از میان برداشته شود و بعضی یگ وجود این کلاس ها را به مثابه فرصتی برای یک عمل آموزش و پرورش بهینه به شمار می آورند.

تدریس در کلاس های درس چند پایه و دانش آموزی در این کلاس ها ، تجارب فراوانی را به بار می آورد . تجارب بر آمده از کلاس های درس چند پایه برای معلمان ، افزیش توانایی حرفه ای و وابستگی به دانش آموزان است، این نکته ی قابل تاملی بود که فتاح آزاد معلم نمونه مدارس چندپایه می گوید و ادامه می دهد: به فرموده امام باقر(ع) " زکات دانش، آموختن آن به بندگان خدا است". با توجه به این که بنده خودم در مناطق محروم بزرگ شدم و با مشکلات این مناطق درگیر بوده ام از همان ابتدای خدمتم علاقه فراوانی به تدریس در این مناطق کم برخوردار داشتم و خدمت به این مناطق برای من به مانند یک ماموریت مهم است به همین خاطر در طول 21 سال خدمتم همواره در مدارس چند پایه در پست مدیر -آموزگار فعالیت کرده ام و دوست دارم بقیه ی خدمتم را در اختیار این مدارس باشم.

آزاد که 21 سال خدمت خود را در مدارس چندپایه در پست مدیر-آموزگار فعالیت کرده، در معرفی کوتاهی از خود گفت: اینجانب فتاح آزاد فرزند یداله متولد سال 1351 شهرستان ملکان با تحصیلات کارشناسی آموزش ابتدایی و با سابقه تدریس 21 سال در مقطع ابتدایی (چند پایه)در پایه های سوم،چهارم،پنجم و ششم در حال تدریس هستم متاهل بوده و دارای 2فرزند می باشم.

وی در ادامه افزود: بعد از اتمام دوره دبیرستان در سال 1376به صورت سرباز معلم درخدمت آموزش و پرورش شهرستان ملکان بودم و بعد از اتمام این دوره به عنوان آموزش یار با نهضت سواد آموزی شروع به همکاری کردم و سپس به صورت نیروی رسمی به استخدام آموزش و پرورش در آمده ودر مناطق محروم شهرستان ملکان شروع به خدمت نمودم.

معلم نمونه استانی از شهرستان ملکان تصریج کرد: در طول این سال ها عناوینی همچون سرگروه پایه ششم مجتمع شهید آوینی،رابط فرهنگی کمیته امداد، مدرس دوره های ضمن خدمت چند پایه و کارگاه های آموزشی ،معلم پژوهنده مدرسه ای ،معلم یار،معلم نمونه مدرسه و منطقه درسال94 را کسب کردم و در سال 98 نیز این افتخار را داشتم که به عنوان معلم نمونه منطقه ملکان انتخاب شوم و به مرحله استانی راه پیدا کنم.

آزاد گفت: بهترین خاطره که هرسال تکرار میشود بودن با بچه های معصوم است که از بدی های این دنیا چیزی نمی دانند هر لحضه اش خوشایند و شیرین است اما خاطره تلخی که در طول چندین سال تجربه کردم سر یکی از دانش آموزانم موقع بازی به لبه ی پنجره برخورد کرد و به شدت مجروح شد.

این معلم نمونه در ادامه ی گفت و گو بااشاره به اینکه تدریس در کلاس های چند پایه باید همواره همراه با ابتکار و خلاقیت باشد، می گوید: با توجه به تعدد پایه و کمبود وقت نمی توان تدریس اثر بخشی داشت برای همین همیشه سعی کردم ازشیوه های نوین فنون تدریس و مطالب به روز و تجارب موفق دیگران بهره بگیرم و با اتکا به تجربه چندین ساله خود در این مدارس برای خودم یک برنامه هفتگی چندپایه تدوین نمایم و هیچ گاه از شکست در به کارگیری خلاقیت و ایجاد دنیای تخیل در کلاس، ترسی نداشته ام.

در خصوص انگیزه خود گفت: همه ی ما سرباز وطن هستیم و وظیفه ی ما خدمت به این کشور است از زمانی که در این راه قدم گذاشتم بزرگترین انگیزه ی من تربیت نسلی باایمان، پاک و متعهد و کارآمد و ایثار گر همچون شهیدان عالی مقام است تا همیشه در خدمت مردم باشند و برای میهن خود فداکاری کنند فقط در این صورت است که احساس رضایت قلبی از خودم را خواهم داشت.

فتاح آزاد در خصوص ارتباط با فرزندان خود سخن گفته و ادامه می دهد: تا حد امکان سعی کردم هم بافرزندان خودم وهم باشاگردانم بیشتر رفاقت و دوستی داشته باشم و نقش راهنمایی کننده را ایفا کنم چون در این صورت بهتر ارزش های اجتماعی را قبول می کنند تا با روش های دیگر.همچنین یکی از فرزندانم که اکنون در پایه چهارم ابتدایی مشغول تحصیل است در خانه وقتی با او کار میکنم از روش های متعدد استفاده میکنم و هرکدام اثربخش تر بود آن را در مدرسه برای دانش آموزان خودم هم اجرا میکنم .مورد دیگر نیز که باید ذکر کنم این است که همیشه سعی کردم مسائل بیرونی و مشکلات شخصی من در وظیفه ای که در مدرسه دارم تداخل ایجاد نکند.

او در پاسخ به این سوال که "بیشترین خواسته ای که یک معلم از مسئولان داره چیست"، گفت: یک ضرب المثل میگوید ((اگر هرکسی جلوی در خانه ی خود را جارو کند دنیا به گلستان تبدیل میشود)) بنابرین بیشترین و به حق ترین انتظاری که از مسئولان داریم این است که به وظیفه ی واقعی خود که خدمت به مردم است به درستی عمل کنند و در این راه از گرایش به جناح ها و حزب های مختلف که منافع شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح میدهند خودداری کنند.

باتوجه به این که آموزش و پروش نسل های آینده، از زیرساخت های مهم هر کشوری است مسئولان باید با اجرای قانون اساسی و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری که در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی ذکر شده موجب پیشرفت و تعالی بیشتر کشورمان گردند و به فرموده امام(ره) مسئولان باید موجب ارتقای اخلاقی ،علمی ، اعتقادی و هنری جوانان را فراهم نموده و روح استقلال و خودکفایی را در آنان زنده نگه دارند.

آزاد که تصمیم دارد در مورد دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز تحقیقاتی داشته باشد معتقد است: معلم همیشه باید چند قدم جلوتر از دانش آموز خود باشد و در عصر امروز که ارتباطات بسیار گسترده شده و اطلاعات زیادی در دسترس دانش آموزان قرار گرفته است همین امر ایجاب می کند که معلم دانش خود را نسبت به حوزه ای که در آن فعالیت می کند به روز نگه دارد.من هم قبل از این که به کلاس بروم سعی میکنم نسبت به مطالبی که قرار است تدریس کنم مطالعه و اشراف کامل پیدا کنم و به صورت میانگین روزانه 3 ساعت مطالعه می کنم وموضوع این مطالعه بیشتر در حوزه تخصصی مانند روش ها و فنون تدریس ،اختلالات یادگیری ،تفاوت های فردی وارزشیابی کیفی-توصیفی، روانشناسی ،تدریس و مدیریت کلاس های چند پایه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار