ایران خواهان روشن شدن ابعاد حوادث پیش آمده برای کشتی‌ها در دریای عمان شد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت خارجه ایران خواهان روشن شدن ابعاد دقیق حوادث پیش آمده برای چند کشتی در دریای عمان شد و درباره هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد.

کد مطلب: ۹۱۴۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
ایران خواهان روشن شدن ابعاد حوادث پیش آمده برای کشتی‌ها  در دریای عمان شد

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حوادث روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران‌کننده و تاسف‌بار خواند.

او با ‌اشاره به تاثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی درباره هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه در برابر هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

روز گذشته شبکه المیادین به نقل از منابعی در خلیج فارس از وقوع چند انفجار در بندر فجیره در امارات متحده عربی خبر داد.

امارات متحده عربی ساعتی پس از انتشار، این خبر را تکذیب کرد.

با این حال شبکه العربیه وابسته به دربار سعودی ساعتی بعد نوشت که تیم تحقیقات بین‌المللی وارد بندر فجیره امارات شد.

وزارت امور خارجه امارات یکشنبه‌شب ساعاتی پس از تکذیب هدف قرار گرفتن چند کشتی یا نفتکش در بندر فجیره، اذعان کرد که «چهار کشتی هدف عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند.

وزارتخانه یادشده فاش کرد که «دستگاه‌های ویژه تحقیق پس از پایان تحقیقات در خصوص حوادث،‌ نتایج آن را اعلام می‌کنند»

همچنین به گزارش بی بی سی، وزارت امور خارجه امارات اعلام کرد هیچ آسیبی به کسی نرسیده و سوخت یا مواد مضر وارد آب نشده است.

بندر فجیره در حدود ۱۴۰ کیلومتری تنگه هرمز قرار دارد که محل عبور یک سوم تجارت جهانی نفت از طریق دریاست.

موقعیت فجیره در مسیر کشتیرانی در خلیج فارس، شبه قاره هند و آفریقا که محل سوختگیری نفتکش ها و سایر کشتی های باری است استراتژیک توصیف می شود.

وزارت امور خارجه امارات اقداماتی را که کشتی‌های تجاری و خدمه آنها را در خطر قرار دهد «خطرناک» خواند و گفت جامعه بین‌المللی باید در قبال کسانی که امنیت و ایمنی رفت و آمد دریایی را در خطر قرار می‌دهند مسئولیت نشان دهد.

جزئیاتی بیشتری در این باره اعلام نشده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، روز یکشنبه در توئیتر نوشت که «انفجارها» در نزدیکی فجیره نشان‌دهنده شکننده بودن امنیت کشورهای عربی خلیج فارس است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز که در بحرین مستقر است گفت از گزارش‌ها در این زمینه آگاه است اما اظهار نظر دیگری نکرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار