جلوگیری از قطع درختان جنگلی با توزیع بیش از 500 آبگرمکن خورشیدی در بین جنگل‌نشینان فارس

شیراز (پانا) - اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس درراستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی و جنگلی استان فارس تاکنون تعداد 500 آبگرمکن خورشیدی در بین روستاییان ساکن در مناطق جنگلی استان توزیع کرده است.

کد مطلب: ۹۱۴۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
جلوگیری از قطع درختان جنگلی با توزیع بیش از 500 آبگرمکن خورشیدی در بین جنگل‌نشینان فارس

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به اینکه، طرح جایگزینی سوخت‌های نفتی وگازی به جای هیزم جنگلی و نیز آبگرم‌‌کن‌های خورشیدی در مناطق جنگلی استان با هدف نهادینه‌کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و صیانت از جنگل‌ها در بین مردم، از سال 90 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، گفت: اعتبارات اختصاص‌یافته برای تهیه این تعداد آبگرمکن خورشیدی از محل اعتبارات ملی وصندوق توسعه ملی هزینه شده است.

مهرزاد بوستانی هدف از این اقدام را ارتقاء ضریب حفاظتی عرصه‌های جنگلی استان با مشارکت جوامع محلی عنوان کرد و افزود: از ابتدای توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی در استان تاکنون تعداد 500 آبگرمکن در اختیار روستاییان حاشیه عرصه‌های جنگلی قرار گرفته است که از این تعداد 142 دستگاه با همکاری سازمان جنگلها و توسط وزارت دفاع در شهرستانها و تعداد 102 دستگاه نیز با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان در منطقه مشایخ از توابع روستای ممسنی توزیع شده است.

او ادامه داد: تعداد 256 دستگاه آبگرمکن دیگر نیز در هفت سال اخیر در شهرستان‌های شیراز (کوهمرهسرخی)، کازرون، مرودشت، سپیدان، ممسنی،رستم،خرامه،خرمبید،فیروزآباد، ارسنجان، جهرم، سروستان، بوانات، اقلید و پاسارگاد نصب و راه‌اندازی شده است.

او هزینه خرید و نصب آبگرمکن‌های توزیع شده را حدود سه میلیون و 800 هزارتومان عنوان کرد و گفت: از این مبلغ تنها 500 هزار تومان را جنگل نشینان برای نصب، لوله کشی و راه‌اندازی پرداخت کرده اند.

او افزود: بر اساس مطالعات انجام شده با نصب این آبگرمکن‌ها در روستا‌های این مناطق از قطع بسیاری از درختان جنگلی بطور چشمگیری جلوگیری شده است.

مدیر کل منابع طبیعی فارس اظهار داشت: برای اجرای کامل توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی در دیگر مناطق جنگلی استان نیاز به بیش از 5 هزار دستگاه آبگرمکن خورشیدی است تا همه روستا‌های جنگلی استان به این سیستم پاک و بدون آلاینده مجهز شوند.

او افزود:علاوه برنصب آبگرمکن‌های خورشیدی، تعداد 79 دستگاه تنور گازی در شهرستانهای جنگلی استان ازجمله رستم،ممسنی،مرودشت،سپیدان،فیروزآبادوبوانات توزیع شده است.

بوستانی اظهار داشت: در این راستا یک دستگاه تانکر سوخت نیز در منطقه محروم گرکوشک از توابع شهرستان رستم و نیز 26 عدد تابه نان‌پزی هم به منظور جلوگیری از قطع درختان و بوته‌ها بین جنگل‌نشینان دیگر روستاهای محروم استان توزیع شده است.

او با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر نقاط باشد اظهار امیدواری کرد: با تامین اعتبارات پیش‌بینی شده در این طرح علاوه بر توسعه و افزایش سرانه جنگل شاهد توزیع آبگرمکن‌های بیشتری در مابقی روستا‌ها بویژه در حوزه جنگلی شهرستانهای ممسنی و رستم باشیم.

او با اشاره به اینکه نصب آبگرمکن‌های خورشیدی ضمن تغییر الگوی سوخت جنگل‌نشینان بخشی از نیاز انرژی و وابستگی آنان را در استفاده از چوب و هیزم کاهش می دهد، اظهار امیدواری کرد: با نصب این آبگرمکن ها در این مناطق واستفاده از این سوخت ها‌ی جایگزین به جای قطع درختان ارزشمند جنگلی جلو بسیاری از تخریب ها، بوته کنی ها و قطع درختان گرفته خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار