در نطق میان دستور

مطهری: مجلس به تضعیف خود از سو ی هیات نظات مجمع خاتمه دهد

تهران (پانا) - نایب رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است که اقدامات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای قانونی شدن نیازمند تغییر قانون اساسی و تبدیل مجمع تشخیص به مجلس سنا دارد.

کد مطلب: ۹۱۴۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
مطهری: مجلس به تضعیف خود از سو ی هیات نظات مجمع خاتمه دهد

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (یکشنبه) در جریان نطق میان دستور خود با اشاره به تصمیم شورای عالی امنیت ملی مبنی بر کاهش تعهدات برجامی ایران، اظهار کرد: «تصمیم به موقع جمهوری اسلامی درباره تعلیق برخی تعهدات خود در برجام، از یک سو نشان داد که ایران در موضع ضعف قرار ندارد و از سوی دیگر کشورهایی را به نکوهش آمریکا وا داشت و از جانب سوم آمریکا را دچار مواضع متناقض کرد به طوری که از یک طرف ناو هواپیمابر ارسال می‌کنند و از طرف دیگر ترامپ التماس می‌کند که با من تماس بگیرید.»

او ادامه داد: «حرف ترامپ این است که مانند رژیم شاه تحت فرمان من باشید و اشغال فلسطین را به رسمیت بشناسید تا من به شما رفاه بدهم. پاسخ ما این است که "هیهات منّا الذّله" ما تن به خواری نمی‌دهیم و بدون نیاز به آمریکا با تلاش خود به رفاه هم می‌رسیم. آمریکا باید بداند که دوره حکومت بر دنیا برای او پایان رسیده و قطب اسلامی در حال شکل گرفتن است و آینده خاورمیانه به دست مسلمانان رقم می‌خورد. غربی‌ها باید قبول کنند که در جنگ صلیبی شکست خوردند و دیگر از راه اشغال فلسطین دنبال انتقام‌گیری از مسلمانان نباشند.»

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «امروز دو عنصر مقاومت و وحدت می‌تواند ما را از شرایط سخت کنونی با سرافرازی خارج کند»، تصریح کرد: «ترامپ فریب اعتراضات دی ماه سال ۹۶ را خورد و خیال می‌کرد با چند فشار اقتصادی مردم را مقابل حکومت قرار می‌دهد غافل از این که آن اعتراضات ریشه در درون خود حکومت داشت و ناشی از رقابت‌های سیاسی بود. امروز ترامپ برای انتخابات آینده خود به شدت نیاز به برگ ایران دارد و مقامات کشور می‌توانند از این فرصت به نحو مقتضی و عزتمندانه استفاده کنند.»

این عضو فراکسیون امید بیان کرد: «لازم است شورای عالی امنیت ملی نظیر تصمیم شجاعانه و مدبرانه‌ای که درباره برجام گرفت درباره سرنوشت محصوران خانگی انتخابات سال ۸۸ نیز بگیرد که فردا دیر خواهد بود. اگر یکی از آنها در این حال از دنیا برود معضلی برای کشور ایجاد می‌شود.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اعلام نظر اخیر هیات عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت درباره مصوبه مجلس مبنی بر استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار کرد: «توجه مجلس محترم را به مساله هیات عالی نظارت به اجرای سیاست‌های کلی نظام که به صورت معضلی درآمده است جلب می‌کنم. اگر این هیات که در دل مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد به رویه اخیر خود ادامه دهد چیزی برای مجلس شورای اسلامی باقی نمی‌ماند. این هیات صرفا می‌تواند نظارت خود را درباره انطباق یا عدم انطباق طرح یا لایحه‌ای با سیاستهای کلی نظام در حین بررسی آن طرح یا لایحه به مجلس اعلام کند اما تصمیم با نمایندگان است و آنچه که تصویب می‌شود صرفا باید برای بررسی انطباق یا عدم انطباق آن با قانون اساسی و شرع به شورای نگهبان برود.»

لزوم واکنش مجلس به اقدامات هیات عالی نظارت مجمع

مطهری ادامه داد: «ولی اکنون هیات مذکور در مجمع تشخیص، به مثابه شورای نگهبان دوم مصوبات مجلس را از نظر انطباق یا عدم انطباق با سیاستهای کلی نظام بررسی می‌کند و مانند شورای نگهبان نامه ارسال می‌کند که این ماده و آن ماده باید این‌گونه اصلاح شود و می‌دانیم با وجود صدها سیاست کلی، هر مصوبه‌ای از مجلس را می‌توان مورد ایراد قرار داد و به این ترتیب استقلال و اعتبار مجلس مخدوش و اختیارات آن به شدت محدود می‌شود. این آرزوی مجمع تشخیص اگر بخواهد تحقق یابد نیاز به تغییر قانون اساسی و تبدیل مجمع به مجلس سنا دارد و قانون اساسی فعلی چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. متأسفانه مجلس شورای اسلامی تاکنون عکس‌العمل مناسب در مقابل این بدعت نشان نداده است. لازم است مجلس به این بدعت و تضعیف خود خاتمه دهد.»

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با بیان این‌که «اساسا عدم انطباق با یک سیاست کلی به معنی عدم انطباق با قانون اساسی نیست؛ زیرا سیاستهای کلی بخشی از قانون اساسی یا متمم آن نیست. سیاستهای کلی نه عین قانون اساسی است و نه جزء آن»، اظهار کرد: «بنابراین اساسا استناد شورای نگهبان به عدم انطباق با سیاستهای کلی برای مغایرت با قانون اساسی، مخدوش و لااقل قابل تأمل و بحث است. پیشنهاد می‌کنم یک جلسه غیرعلنی با حضور کارشناسان برای تعیین تکلیف این موضوع و تعیین تکلیف هیات عالی نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام تشکیل شود.»

او با اشاره به حواشی اخیر مربوط به پخش یک موسیقی در برخی مدارس نیز اظهار کرد: «موضوع دیگر کم‌توجهی دولت به مسائل فرهنگی و تربیتی است. یک نمونه آن اتفاقی است که در برخی مدارس تهران افتاد و حاکی از تسامح و تساهل چند مدیر مدرسه در ترویج ابتذال میان نوجوانان به بهانه شادی و نشاط بود و هنوز منتظر پاسخ قانع‌کننده وزیر آموزش و پرورش هستیم.»

مطهری با یادآوری اتفاقات رخ داده در جریان دیدار تیم های پرسپولیس و سپاهان، بیان کرد: «نمونه دیگر اتفاقات تلخ در ورزشگاه آزادی در جریان مسابقه دو تیم پرسپولیس و سپاهان بود که نشان داد هم وزارت ورزش و جوانان و هم نیروی انتظامی هنوز نتوانسته‌اند انتظام لازم و رفتار درست را در ورزشگاه‌ها حاکم کنند و لات‌ها میدان‌دار می‌شوند و مثل نقل و نبات دشنام ناموسی می‌دهند و اموال ملت را تخریب می‌کنند. وزیر ورزش باید بگوید چه زمانی ورزشگاههای ما مانند ورزشگاههای اغلب نقاط جهان نظم و انتظام پیدا می‌کنند؟ تا مجلس به سؤال و استیضاح نرسد.»

شرایط بد اقتصادی دلیل نمی‌شود که موضوع حجاب به حاشیه رانده شود

این عضو اصلاح‌‌طلب کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نمونه دیگرِ کم‌توجهی دولت به مسائل فرهنگی و تربیتی را عدم نظارت بر پوشش اسلامی در جامعه عنوان کرد و افزود: «اجماع همه فقهاست که آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است وظیفه دولت اسلامی است نه مردم. شرایط بد اقتصادی دلیل نمی‌شود که موضوع پوشش و حجاب به حاشیه رانده شود. در درجه اول ادارات دولتی و دانشگاه‌ها و سایر اماکن دولتی باید بر این امر نظارت داشته باشند. مسائل مربوط به عفاف از نظر قرآن برخلاف نظر غربی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. قرآن این مسائل را فرض و واجب نموده است چنان که در ابتدای سوره نور که درباره این مسائل است می‌فرماید: سورة انزلناها و فرضناها.»

او تاکید کرد: «وزارت کشور متولی اصل مسأله پوشش اسلامی در کشور است و وزیر کشور باید پاسخگو باشد قبل از آنکه مجلس دست به اقدام عملی بزند.»

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: «اما از مشکلات این دولت، ضعف و سستی و تأخیر در تصمیم‌گیری است. مثلا لازم بود نرخ بنزین چند سال پیش افزایش یابد اما دولت آنقدر تعلل کرد که در شرایط امروز کار دشواری است و شاید صلاح نیست. همین طور در تأمین حداقل کالاهای اساسی خانواده‌ها در قالب کوپن یا کالابرگ یک سال است که تعلل می‌کند. این کار دو سود دارد، یکی این که خیال خانواده‌ها خصوصا اقشار کم‌درآمد از مواد مورد نیازشان راحت می‌شود و دیگر این که دشمن می‌فهمد که اراده مقاومت ایران برای درازمدت مستحکم است.»

مطهری در پایان گفت: «از همه ملت ایران می‌خواهم که شرایط سخت اقتصادی این روزها را با اخوّت و برادری اسلامی آسان کنند. هر خانواده توانمندی دست دو خانواده کم‌توان را بگیرند و مثلا ماهی یک میلیون تومان به او کمک کنند. در حدیث است که مردی از عراق به مدینه خدمت امام کاظم علیه‌السلام آمد و خیلی از اخوّت اسلامی مردم آن دیار تعریف کرد. امام فرمود آیا اخوّت و برادری اسلامی شما در این حد هست که هریک زمانی که نیاز پیدا می‌کنید دست در جیب برادر مؤمن‌تان کنید و بعد از رفع حاجت، به او بگویید؟ آن مرد گفت: نه، در این حد نیست. امام فرمود: پس در میان شما اخوّت و برادری اسلامی نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار