کاهش میزان جعل اسناد مالکیت در نتیجه الکترونیکی شدن خدمات ثبتی

کرمان(پانا) - مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان ضمن دریافت لوح سپاس از مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان به دلیل تلاش در جهت کاهش میزان جعل در حوزه اسناد مالکیت تقدیر کرد.

کد مطلب: ۹۱۴۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش میزان جعل اسناد مالکیت در نتیجه الکترونیکی شدن خدمات ثبتی

رضا طالبی زاده در دیدار با مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان ضمن تبریک حلول ماه پر فیض و برکت رمضان با اشاره به آمار ارائه شده از سوی اداره کل امنیتی و انتظامی استانداری مبنی بر کاهش میزان جعل اسناد مالکیت برای دومین سال متوالی گفت: با تدابیر اتخاذ شده و استفاده از خصیصه ها و ضرائب امنیتی بالا در اسناد مالکیت کاداستری و الکترونیکی شدن خدمات ثبتی، جعل اسناد مالیکت منتفی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حرکت از ثبت سنتی به سوی ثبت نوین است افزود: در راستای پیشگیری از بروز هرگونه فساد بیش از 85 درصد خدمات ثبتی به صورت الکترونیکی ارائه می شود که این امر باعث کاهش میزان جعل در اسناد مالکیت و استعلام های صورت گرفته از سوی دفاتر اسناد رسمی شده است.

این مقام قضائی با اعلام اینکه قریب 50 درصد پرونده های ورودی به دادسرا و دادگاه ها مربوط به حوزه زمین و مسکن می باشند گفت: در صورتی که درآمد حاصل از قانون کاداستر، برای اجرایی شدن دقیق خود این قانون اختصاص داده می شد و قانون کاداستر بطور کامل در کشور اجرا می گردید، مشکلات حقوقی مردم کاهش و در نتیجه ورودی پرونده ها به مراجع قضائی کاهش پیدا می کرد.

وی در ادامه با اشاره به سامانه استعلام الکترونیک گفت: در حال حاضر پاسخگویی به استعلامات به صورت الکترونیکی و در کوتاه ترین زمان و حداکثر در 48 ساعت صورت می گیرد، در حالی که این فرآیند سابقا به صورت دستی صورت می گرفت و هفته ها به طول می انجامید و در این مدت جاعلین اقدام به جعل اوراق استعلام می کردند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در تشریح سامانه آرشیو الکترونیک اظهار داشت: یکی از اقدامات موثر برای کاهش تخلفات و جرائم حذف گردش فیزیک پرونده می باشد و در این راستا موفق شده ایم پرونده های 16 واحد ثبتی استان را که مشتمل بر 22 میلیون برگ می باشند اسکن نماییم و با کاهش حجم نیاز به اسناد کاغذی مانع سرقت و جعل اوراق موثر در پرونده ها شدیم.

وی ادامه داد: تا پایان سال جاری پرونده ها و اوراق ثبتی 5 واحد باقیمانده نیز اسکن و آرشیو خواهد شد و پس از بارگذاری، تمامی خدمات حوزه املاک بصورت کاملاً الکترونیکی انجام خواهد شد.

در این دیدار مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان ضمن بیان اینکه مدیریت اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان جز قضات خوش نام و با سابقه می باشند و عملکرد ایشان روی مجموعه آمار و جرائم انتظامی استان تاثیر ویژه و مثبتی داشته است گفت: علی رغم اینکه جعل در سایر حوزه ها افزایش داشته است، در حوزه اسناد مالکیت با کاهش چشمگیر آمار جعل مواجه هستیم.

همایی بیان داشت: عدم شفاف سازی و ارائه خدمات بصورت دستی و کاغذی باعث بروز فساد می شود و استفاده از خدمات الکترونیکی باعث تسریع در روند رسیدگی و در نهایت کاهش فساد می شود که در این زمینه عملکرد سازمان ثبت قابل تقدیر است.

این مقام امنیتی در انتها با اعطاء لوح سپاس از زحمات و تلاش های ارزنده مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان و نقش موثر ایشان در پیشگیری از جرائم تقدیر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار