اروپا با وجود پایبندی به برجام مهلت 60 روزه ایران را رد کرد

تهران (پانا) - در حالی که تهران پنجره دیپلماسی 60 روزه را به روی غرب باز کرد تا میز مذاکرات تعیین کننده تعهد طرف ‌ها به برجام باشد خبرگزاری فرانسه گزارش داد که کشورهای اروپایی روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت، با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند که با وجود حمایتشان از برجام اما هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی ایران نمی‌پذیرند.

کد مطلب: ۹۱۳۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
اروپا با وجود پایبندی به برجام مهلت 60 روزه  ایران را رد کرد

به گزارش بی بی سی، در این بیانیه که به امضای فدریکو موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا،‌ بریتانیا،‌ فرانسه و آلمان رسیده است از ایران خواسته شده که به برجام متعهد بماند.

در بخش دیگری از این بیانیه که فارس ترجمه آن را منتشر کرده، آمده است: «ما با نگرانی شدید، بیانیه ایران درباره تعهداتش ذیل برجام را ملاحظه می‌کنیم. ما تماما به حفظ و اجرای کامل برجام پایبند هستیم، (توافقی) که دستاوردی مهم در ساختار عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و به نفع امنیت تمام ما است».

موگرینی و وزرای خارجه سه کشور با درخواست تحکم‌آمیز از ایران برای اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام و برنداشتن گام‌های تنش‌زا، تاکید کردند: «ما هرگونه اولتیماتوم را رد می‌کنیم و پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را بر اساس عملکرد آن و معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (اِن.پی.تی) ارزیابی می‌کنیم.

در این زمینه، ما نقش مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت و راستی‌آزمایی از اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را یادآور می‌شویم. ما همچنین امیدواریم که ایران به پایبندی به فرمت‌ها و مکانیزم‌های مستقر ذیل برجام، شامل کمیسیون مشترک برجام ادامه دهد».

این بیانیه ضمن تاکید مجدد بر پایبندی محکم اتحادیه اروپا به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای می‌افزاید: «که شامل لغو تحریم‌ها برای منفعت مردم ایران می‌شود. در این رابطه، ما از بازگشت تحریم‌های ایالات متحده درپی خروج این کشور از برجام، متأسف هستیم».

به گزارش پانا، ایران روز گذشته با انتشار بیانیه و ارسال نامه رئیس‌جمهوری ایران به سران کشورهای 4+1 اعلام کرد که بر اساس بندهای 26 و 36 برجام و با توجه به خروج آمریکا و نقض برجام بخشی از تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای را متوقف می کند.

ایران مهلت 60 روزه برای اروپا تعیین کرد که به تعهدات برجامی خود عمل کند و منافع مردم ایران را تأمین کند، در غیر این صورت ایران در پایان این مهلت بخش دیگری از تعهدات خود را متوقف خواهد کرد.

چین و روسیه قویا اعلام کردند که از بیانیه ایران حمایت می‌کنند و طرف‌های برجام باید به تعهدات خود پایبند باشند.

آمریکا شب گذشته بخش دیگری از تحریم های ایران را دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور بازگرداند. تحریم فلزات از جمله آلومنیوم، فولاد و مس تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بودند. آمریکا اخیرا سپاه پاسداران ایران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده و معافیت های تحریم نفت ایران را لغو کرد. همچنین تحریم‌های جدید هسته‌ای علیه ایران اعمال کرد.

در یک سال گذشته از زمان خروج آمریکا از برجام، اروپا با وجود متعهد شدن به اجرای 11 بند برای تأمین منافع ایران بر اساس برجام به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است.

رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی روز گذشته خود اعلام کرد که اقدام ایران به مفهوم خروج از برجام نیست بلکه ایران همچنان پای میز مذاکره است اما جمهوری اسلامی تنها درباره برجام «نه کلمه زیاد و نه یک کلمه کم» مذاکره می کند.

مقامات ایران تأکید کرده‌اند که تهران پنجره دیپلماسی 60 روزه را به روی غرب گشوده است و اروپا باید از مهلت تعیین شده برای نشان دادن پایبندی به دیپلماسی استفاده کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار