در گفت و گو با پانا

علاقه مندی معلم به شغلش بهترین اوقات زندگی را برایش رقم می زند

آذرشهر ( پانا ) - معلم نمونه استانی از شهرستان آذرشهر در سال 98 می گوید: بهترین دوران شغلی بنده همان اوایل معلمی و تدریس در منطقه هشترود و روستای ذوالبین بود و معتقدم اگر یک معلم به شغل اش علاقه مند باشد همیشه بهترین اوقات خود را سپری می کند.

کد مطلب: ۹۱۳۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
علاقه مندی معلم به شغلش بهترین اوقات زندگی را برایش رقم می زند

بر اساس آموزه های دینی، آموختن دانش به دیگران، آثار معنوی ماندگاری برای آموزگار در پی خواهد داشت. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «آدمی در روز رستاخیز می آید و با خود کارهای نیکی چون ابرهای انبوه یا کوه های سر به فلک کشیده دارد. پس می گوید: پروردگارا! اینها را که من انجام نداده ام، پس از کجایند؟ خداوند می فرماید: این دانش توست که به مردم آموختی و پس از تو بدان عمل کردند».(1) پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روایت، آموزش را به عنوان نیکی ماندگاری برای معلمان معرفی می کند.

دانایی، اندیشیدن و نوآوری، از ویژگی های معلمی است که همگام با علوم روز پیش می رود. معلم موفق کسی است که به اطلاعات پیشین خود بسنده نکرده، با فراگیری همیشگی دانش، در شکوفایی علمی دانش آموزان خود نقش مهمی ایفا کند.تعلیم و تربیت انسان ها، پاداش فراوانی به همراه دارد و کسانی که خالصانه به امر تعلیم مشغولند، از چنین پاداشی بی نصیب نخواهند بود. تعلیم دهندگان علوم و آموزگاران ارجمند جامعه، همانند مجاهد در راه خدا هستند؛ زیرا در راه پرورش شاگردان، از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند.

حسین نائبی معلم نمونه استانی از شهرستان آذرشهر ازعلاقه مندی خود به آموختن و در مدرسه کنار دانش آموزان بودن می گوید و ادامه می دهد: بهترین دوران شغلی بنده همان اوایل معلمی و تدریس در منطقه هشترود و روستای ذوالبین بود و معتقدم اگر یک معلم به شغل اش علاقه مند باشد همیشه بهترین اوقات خود را سپری می کند.

نائبی قاضی جهانی فرزند قدرت متولد 1343 با 30 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش شهرستان آذرشهر در حال حاضر مدیر مدرسه شاهد امام رضا (ع) می باشد و به علت علاقه به درس و علم آموزی تحصیلات خود را تا مقطع فوق لیسانس علوم تربیتی با گرایش برنامه ریزی ادامه داده است.

وی خاطر نشان شد: در سال 1367 با قبولی در کنکور سراسری وارد رشته دبیری دانشگاه تبریز شدم . بعد از فارغ التحصیلی برای تدریس به شهرستان هشترود اعزام شدم و در یکی از روستاهای هشترود به نام ذوالبین بمدت سه سال در مقطع متوسطه تدریس نمودم . سپس در سال 1374 در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران پذیرفته شدم و پس از فارغ التحصیلی به منطقه آذرشهر منتقل شدم . بمدت دو سال در گروههای آموزشی و همزمان روانشناسی تدریس کرده و از سال 1376 بمدت 10 سال به عنوان مدیر مدرسه راهنمایی جوادالائمه (ع) خدمت نمودم. از سال 86 تابحال هم در مدرسه شاهد امام رضا (ع) به عنوان مدیر در خدمت هستم.

نائبی در خصوص بهترین و تلخ ترین خاطران خدمت خود می گوید: بهترین دوران شغلی بنده همان دوران معلمی و تدریس در منطقه هشترود و روستای ذوالبین بود و چون با علاقه مندی به کارم عشق ورزیدم بهترین لحظات زندگی ام در همان دوران رقم خورد وتلخ ترین دوران خدمتم زمانی است که والدینی علاقه مند هستند فرزندانشان در مدرسه شاهد تحصیل کنند ولی حائز شرایط ثبت نام نمی باشند و ناامید از مدرسه برمی گردند.

او معتقد است:در حرفه معلمی هر روز توام با ابتکار و خلاقیت است چون هر روز مسائل جدیدی اتفاق می افتد که برای حل آنها خلاقیت همه جانبه لازم است و در خصوص میزان مطالعه روزانه خود گفت: هر وقت فرصتی پیدا کنم مطالعه می کنم و بیشتر موضوعات جدید روانشناسی ، جامعه شناسی و تعلیم و تربیت.

معلم نمونه استانی آذربایجان شرقی در سال 98 که در سال 82 به عنوان معلم نمونه منطقه ای انتخاب شده بود، ادامه داد:به سرنوشت بچه ها علاقه مند بودم و از موفقیت آنها و احساس رضایت والدین خوشحال می شدم و همین انگیزه ای شد تا شغل معلمی را انتخاب کنم.

نائبی که ارتباط خود و فرزندانش را بسیار خوب و صمیمی عنوان می کند، گفت: از صمیم قلب فرزندان خود و دانش آموزان را دوست دارم و از خداوند متعال برای همه فرزندان سرزمینم موفقیت آرزومندم.

وی خواهان ارتباط بیشتر مسئولین آموزش و پرورش، مدیران و معلمان بعنوان پشتیبان و دلگرمی برای عوامل مدرسه و دانش آموزان و اولیا شد و از برنامه ای که برای بعد بازنشتگی دارد گفت: اگر خدا بخواهد می خواهم بعد از بازنشستگی کشاورزی و باغبانی نمایم. البته همیشه معلم خواهم بود چه در یک سازمان رسمی یا غیر رسمی.

گزارش از: سعید فریار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار