مسئولان آموزش‌و‌پرورش از چگونگی اجرای سند تحول می‌گویند؛ در نظام آموزشی پنهان‌کاری نداریم

تهران (پانا)‌ - دوباره مخالفان وزیر آموزش و پرورش موضوع اجرای سند 2030 را در مدارس بر  سرزبان‌ها آوردند. در هفته‌ای که گذشت منتقدان دولت بارها وزیر آموزش و پرورش را متهم کردند که برخی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش رنگ و بوی سند 2030 را دارد. آنها می‌گویند که وزارت آموزش و پرورش به موضوع مهارت‌های زندگی و عدالت جنسیتی در آموزش می‌پردازد و این مفاهیم مصداق واقعی 2030 است.

کد مطلب: ۹۱۳۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
مسئولان آموزش‌و‌پرورش از چگونگی اجرای سند تحول می‌گویند؛ در نظام آموزشی پنهان‌کاری نداریم

مخالفان دولت البته بر این باورند که مدیران مدارس بر اساس برنامه‌هایی که وزارت آموزش و پرورش تدوین کرده است می‌خواهند مفاهیم غیردینی را وارد مدارس کشور کنند. برخی منتقدان این سند را پروژه نفوذ خواندند، تعدادی هم اعلام کردند تا زمانی که کشور گزینه‌هایی چون سند تحول بنیادین و نقشه جامع علمی را دارد نیازی به سند 2030 یونسکو وجود ندارد و مسئولان آموزش و پرورش به جای اجرای 2030، سند تحول بنیادین را اجرایی کنند.

با این همه مسئولان وزارت آموزش و پرورش مسائل مطرح شده مخالفان دولت را که در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود، رد می‌کنند و بر این باورند که برخی از منتقدان موضوع آموزش را سیاسی کرده‌اند. چندی پیش وزیر آموزش و پرورش هم به حاشیه‌های ایجاد شده مخالفان دولت اشاره و اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش سند 2030 را اجرا نمی‌کند. محمد بطحایی تأکید کرد: اگر در سند 2030 به عدالت آموزشی اشاره شده ما هم این موضوع را در سند تحول داریم. ما خیلی جلوتر از 2030 این حرف‌ها را زده‌ایم. اگر در جاهایی اشتراک مفهوم میان اسناد بالادستی با سند 2030 است، نمی‌توانیم اهداف متعالی خودمان را کنار بگذاریم. این صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش به سند تحول بنیادین اشاره دارد، سندی مترقی که جهت‌دهی و قانون اساسی آموزش و پرورش کشور است. آنطور که کارشناسان تعلیم و تربیت می‌گویند، بسیاری از اهدافی که در سند 2030 وجود دارد در سند تحول هم وجود دارد. موضوعی که رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین بر آن اشاره می‌کند و می‌گوید: ما در مدارس اهداف سند 2030 را اجرا نمی‌کنیم و اصلاً این موضوع هدف وزارت آموزش و پرورش نیست. ما براساس اهداف سند تحول بنیادین برنامه‌هایمان را پیش می‌بریم و با جرأت می‌گویم که سند تحول بسیار قوی‌تر از 2030 است.

رضا مددی درباره اهداف سند تحول بنیادین این چنین توضیح می‌دهد: وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های کلان و سیاست گذاری‌های سالانه خود را در پرتال آموزش و پرورش بارگذاری می‌کند. ما برنامه‌های سال 95 تا 98 خود را اعلام کرده‌ایم. آقایانی که گفتند مدارس اهداف سند 2030 را اجرا می‌کند به پرتال و برنامه‌های ما برای 108 هزار مدرسه مراجعه کنند و این برنامه‌ها را بررسی کنند و متوجه می‌شوند، وزارتخانه چه می‌کند. ما هیچ پنهان‌کاری در مباحث آموزشی نداریم و آموزش و پرورش همه مسئولیت برنامه‌های خود را می‌پذیرد.

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین به موضوع مطرح شده منتقدان درباره عدالت جنسیتی در آموزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از اصول مهم سند تحول عدالت تربیتی است. این عدالت تربیتی یا آموزشی در ابعاد مختلف قابل بحث است. بنابراین یکی از اهداف سند این است که دسترسی دریافت خدمات آموزشی و تربیتی در سراسر کشور، شهر و روستا برای دختران و پسران یکسان باشد. عدالت تربیتی و یا آموزشی در همه حوزه‌های مختلف مبنای عمل وزارت آموزش و پرورش است. اخیراً مطالعه‌ای توسط دفتر امور زنان انجام شده است تا ببینیم که سند تحول در ارتباط با مسائل تربیتی دختران به‌طور جدی چه نکات ویژه را تأکید کرده است، همه شواهد در این است که رویکرد سند تحول تعمیم عدالت تربیتی در بحث دختران و پسران است. بنابراین ما در برنامه‌ریزی‌ها، تصمیمات و توسعه مدارس به این موضوع توجه داریم.

او به موضوع مهارت‌های زندگی در سند تحول اشاره می‌کند و می‌گوید: در سند تحول تربیت فرزندان در 6 حوزه تدوین شده است. تعلیم و تربیت اعتقادی - اخلاقی دانش‌آموزان، تعلیم و تربیت اجتماعی - سیاسی، تعلیم و تربیت زیبا شناسی - هنری، تعلیم و تربیت زیستی -بدنی، تعلیم و تربیت اقتصادی - حرفه‌ای، تعلیم و تربیت علمی و فناوری از اهداف سند است. ما در سند به همه ابعاد وجودی دانش‌آموز پاسخ داده‌ایم. مثلاً در تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموز ما نگاهمان بر روابط اجتماعی فرد است که چگونه با خودش، دیگران، طبیعت و خدا ارتباط برقرار کند. ما در مدارس مهارت‌های اجتماعی را آموزش می‌دهیم که دانش‌آموز را توانمند کنیم که با دوستان، والدین، دیگر انسان ها ارتباط صحیح برقرار کنند. در بعد سیاسی مهارت مشارکت کردن را یاد می‌گیرند. در موضوع مهارت اقتصادی دانش‌آموزان را با خرید وفروش کالا و موضوعات مالی آشنا می‌کنیم تا دانش‌آموز هزینه کرد را یاد بگیرد.

به گفته وی در سند تحول به تربیت زیستی و بدنی هم اشاره شده است که خودمراقبتی‌ها و بهداشت فردی را یاد بگیرد. تربیت جنسی در ساحت زیستی بدنی مورد تأکید ما قرار گرفته است. این موضوعات بسیار برای ما مهم است و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا دانش‌آموزانمان با سبک زندگی آشنا شوند.

آموزش را سیاسی نکنیم

موضوع مهارت‌های زندگی برای بسیاری از معلمان هم مهم است آنطور که برخی از معلمان می‌گویند آموزش و پرورش باید از حالت سنتی خود خارج شود تا بتواند با دانش‌آموزان که با آسیب‌های اجتماعی مختلفی روبه‌رو می‌شوند ارتباط برقرار کند. این موضوعی است که محمدرضا نیک‌نژاد معلم مدرسه بر آن تأکید می‌کند: بحث مهارت‌های زندگی یکی از موضوعات مهم برای نوجوانان است. این روزها همه توجه نوجوانان به فضای مجازی است همین گسترش فضای مجازی در بین دانش‌آموزان موجب شده تا سن بلوغ جنسی نوجوان پائین آید تا جایی که سن بلوغ جنسی دانش‌آموزان به 10 سال رسیده است و در سوی دیگر دانش‌آموزان درگیر آسیب‌های اجتماعی بسیاری هستند. بنابراین لازم است معلم نسبت به این موضوعات آگاهی پیدا کند تا اطلاعات خود را در اختیار دانش‌آموز قرار دهد. چند سالی است که بر اساس سند تحول بنیادین موضوع مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود و این برنامه آموزشی ربطی به سند 2030 ندارد.

او درباره چگونگی تدوین سند تحول بنیادین می‌گوید: سند تحول در سال 2010 نوشته شده است و در این سند به مباحث کلان آموزشی توجه شده است از نظر من این سند پیش رو‌تر از سند 2030 است چرا که به موضوعات اجتماعی، رفتاری و آموزشی دانش‌آموزان توجه خاصی شده است. باید توجه کنیم که یونسکو در برنامه آموزشی 2015 خود به اهدافی که می‌خواست دست پیدا نکرد بنابراین سند 2030 را ادامه راه برنامه آموزشی 2015 خود قرار داد.

نیک‌نژاد از منتقدان دولت خواست تا موضوع آموزش و پرورش را سیاسی نبینند و می‌گوید: سیاسی کردن آموزش باعث می‌شود که دانش‌آموزان قربانی شوند. ما نمی‌توانیم که آموزش را سنتی انجام دهیم باید به روز باشیم باید بدانیم که نیاز امروز دانش‌آموزان چه است. اینکه چشممان را ببندیم و معلمان را متهم کنیم، اقدامی اخلاقی نیست.

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار