روحانی: اگر ظرف 60 روز به نتیجه نرسیدیم به محدودیت غنی‌سازی اورانیوم پاینبند نخواهیم بود

در چهارچوب برجام نه یک کلمه کم، نه یک کلمه بیشتر آماده مذاکره هستیم

تهران (پانا) - رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت درباره اقدام ایران در کاهش تعهدات بر اساس برجام و اقدام متقابل در برابر آمریکا در سالروز خروج واشنگتن از توافق هسته ای توضیح داد.

کد مطلب: ۹۱۳۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: اگر ظرف 60 روز به نتیجه نرسیدیم به محدودیت غنی‌سازی اورانیوم پاینبند نخواهیم بود

حسن روحانی در جلسه امروز هیأت دولت گفت: «امروز ۱۸ اردیبهشت ماه است و یک سال از خروج غیرقانونی امریکا از توافق برجام و زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد می گذرد.»

او با اشاره به اینکه «امروز یک تصمیم ملی و راهبردی را به عرض ملت ایران می‌رسانیم» بیان کرد: «برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود، برجام یک تصمیم جناحی و بخشی نبود و مردم ما هم قبل از برجام‌ و بعد از برجام دو بار پای صندوق آمدند و این راه را تایید کردند.»

روحانی بیان کرد: «در سال ۹۲ با ۱۸ میلیون رای مثبت به دولت پای صندوق آمدند و خواستندکه راه جدیدی برای حل مسایل در پیش گیرد که ما اسم آن را تدبیر می‌گذاریم، یک بار دیگر در سال ۹۶ بعد از برجام به اعتدال و تدبیر رای دادند.»

او ادامه داد: «از آغاز توافق برجام، دشمنان ایران از جمله صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکا و مرتجعان منطقه دشمنی با برجام را آغاز کردند. برجام به نفع منطقه و جهان بود و دشمنان همه توان را از سال ۹۳ به کار گرفتند که این بنا را نابود کنند.»

روحانی گفت: «بعد از انتخابات آمریکا در شرایط غیر معمول علی‌رغم اینکه همین جناح از مردم با شعار صلح و خارج کردن نیروهایشان از منطقه رای گرفتند به تعهدات خود عمل نکردند و گروه تندرویی که در داخل کاخ سفید بسیاری از امور را در دست دارد اختیار کار را از رئیس‌‌جمهوری گرفته و از این شیوه نه تنها مردم منطقه که دوستان امریکا از اروپا و کانادا در رنجند‎.»

روحانی ادامه داد: «البته یک سال و خورده‌ای آمریکایی‌ها شعار دادند و بعد از دی ماه سال 96 برای زیر پا گذاشتن تعهدات برجامی خود امیدوارتر شدند و در پایان همان دی ماه اعلام کردند که این کار را خواهند کرد و در اردیبهشت 97 خارج شدند که باید این مساله بررسی شود.»

او تصریح کرد: «در تمام مراحل برنامه‌ریزی خود دچار شکست شدند. می‌خواستند که با خروج از برجام، ایران را مجبور به خروج از برجام کنند تا بار از دوش امریکا برداشته شده و پرونده را به شورای امنیت ببرند. هوشمندی ایران این بود که در زمین آمریکا بازی نکرد و در این دام نیفتاد.»

رئیس‌جمهوری گفت: «وقتی اروپایی‌ها از ما درخواست کردند که مهلت بدهیم، ماهم پاسخ مثبت دادیم. به دلیل اتمام حجت و اینکه مردم بدانند ما عجله نخواهیم کرد و برای اثبات اهمیت برجام و خسارت بار بودن نابودی آن، پاسخ مثبت دادیم.»

روحانی تأکید کرد: «قرار ما با اروپا صبر چند هفته‌ای بود ولی ما چند ماه صبر کردیم.‎»

او ادامه داد: «براساس بندهای 26 و 36 برجام، در 4 نوبت با 5 کشور باقی مانده در برجام مذاکره کردیم. 2 مرتبه در سطح وزرا و 2 مرتبه در سطح معاونان وزرا. بنابراین از لحاظ حقوقی قدمهایی که باید برداریم را برداشته ایم.»

روحانی بیان کرد: «دوستان ما قدم‌های خوبی ولی ناکافی برداشته‌اند. اروپایی‌ها به رغم مواضع خوب زبانی، در مقام عمل به ویژه اقتصادی ناموفق بودند.»

او ادامه داد: «این تفکر اروپایی که آمریکا را کدخدا می‌دانند، نمی‌گذارد که آنها برای منافع ملی خود تصمیم بگیرند. این تفکر ناصحیح و نادرست است که می‌گذارد بخش اقتصادی آمریکا برای منطقه و جهان تصمیم بگیرد.‎»

روحانی تصریح کرد: «7 ماه پیش در سازمان ملل متحد گفتم استراتژی ما تعهد در برابر تعهد، نقص در برابر نقض و اقدام در برابر اقدام است. امروز به آن حرف عمل می‌کنیم و قدم قاطع خود را برمی‌داریم.»

رئیس‌جمهوری بیان کرد: «از سال 94 تا امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 14 نوبت پایبندی ایران به تعهدات خود را تایید کرد. در مذاکرات هم کشورهای اروپایی گفتند که ایران نمی‌تواند به منافع خود دست پیدا کند بنابراین توازن از بین رفته است.‎»

امروز روز گام جدید در برجام و در چهارچوب آن است

روحانی بیان کرد: «طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی، امروز از طرف من نامه‌ای به سران 5 کشور باقی مانده در برجام ارسال شد. در این نامه‌ها اعلام شد که یکسال بنا به توصیه‌ها ایران صبر کرد و این صبر نشانگر قدرت ملی ایران در تاریخ است. همانگونه که مقاومت و دیپلماسی ایران تاریخی است.»

او ادامه داد: «امروز ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم، همه مردم ایران و جهان بدانند که روز پایان برجام نیست، امروز روز گام جدید در برجام و در چهارچوب آن است. برجام در بندهای 26 و 36 به ایران حق داده که اگر طرف مقابل نقص عهد کرد، این موضوع در کمیسیون مشترک مطرح شود. کمیسیون مشترک تشکیل شد ولی متاسفانه به رغم تاکید اروپایی‌ها و دوستانمان مبنی بر جبران خروج آمریکا، در مقام عمل این اتفاق رخ نداد.»‎

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «امروز به سران 5 کشور اعلام کردیم که از 2 اقدامی که تاکنون انجام می‌دادیم صرف نظر خواهیم کرد. این 2 اقدام در حقیقت 2 فروش بوده است. هر وقت مواد غنی شده ایران به 300 کیلوگرم می‌رسید، آن را می‌فروختیم و کیک زرد دریافت می‌کردیم، از امروز این فروش متوقف می‌شود.»

روحانی بیان کرد: «فروش دوم آب سنگین بود. هر زمان این آب سنگین از 130 تن تجاوز می‌کرد، اضافی آن به فروش می‌رسید ولی از امروز دیگر این اتفاق هم نخواهد افتاد.»

رئیس‌جمهوری بیان کرد: «البته این اعلام ایران برای 60 روز است. اگر ظرف 60 روز پای میز مذاکره آمدند و به نتیجه رسیدیم و منافع نفتی و بانکی ایران تامین شد، بر‌می‌گردیم به نقطه اول ولی اگر در پایان مهلت به نتیجه نرسیدیم، دو اقدام دیگر انجام خواهد شد.»

امروز آن روی سکه برجام را نشان می‌دهیم

او ادامه داد: «دو اقدام دیگر این است که براساس برجام غنی سازی در حد 3.67 بود که از این اقدام نیز خودداری خواهیم کرد. دوم هم اینکه راکتور آب سنگین اراک که قرار بود با همکاری کشورهای عضو برجام بازسازی شود، بعد از 60 روز نسبت به آن تصمیم خواهیم گفت که برنامه قبل از برجام را ادامه داده و آن را تکمیل کنیم.‎»

روحانی تصریح کرد: «راه ما کاملا مشخص است. مردم بدانند که ما از برجام خارج نشدیم. برجام پابرجاست اما آن روی سکه برجام را ما امروز نشان می‌دهیم. همان برجامی که در بند 26 و 36 به ما میگوید در مقابل کاهش تعهدات طرف مقابل، شما هم میتوانید کاهش تعهدات دهید.»

او ادامه داد: «ما احساس کردیم برجام نیاز به جراحی دارد. قرص‌های مسکن یکساله کافی نبوده است و باید جراحی شود. این جراحی برای حیات برجام است. ما همچنان مرد صلح و اعتدال هستیم. ما آغازگر نقض تعهدات نبودیم. ما آغازگر جنگ نخواهیم بود ولی تسلیم هیچ قلدری نخواهیم شد. این فرهنگ ایرانیان و اسلام و شهدا است.‎»

روحانی تأکید کرد: «اعلام می‌کنم که ما در چهارچوب برجام، نه یک کلمه کم، نه یک بیشتر آماده مذاکره هستیم. برجام تغییر نمی‌کند ولی ما آماده مذاکره هستیم. قلدری که می‌خواست میز مذاکره را به هم بزند، تا امروز ناموفق بود.»‎

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه اظهارات خود با اشاره به نقش تهران در منطقه، خطاب به کشورهای اروپایی، روسیه و چین، اظهار کرد: «قاعدتا همه کشورها به نقش ایران در امنیت منطقه از خلیج فارس تا مدیترانه، آگاه هستید. می‌دانید که نقش ایران در مبارزه با تروریزم در منطقه چقدر مهم است. می‌دانید اگر نقش ایران نبود، تروریست‌ها امروز در پایتخت‌های اروپایی حاضر بودند. می‌دانید نقش ایران در پذیرایی از میلیون‌ها مهاجر چقدر مهم است. می‌دانید که ایران بزرگترین سنگر مبارزه با مواد مخدر بوده است و با 4 هزار شهید، اجازه نداده که مواد مخدر به کشورهای شما برسد.»

او ادامه داد: «اما همه می‌دانید که انجام این اقدامات به میلیاردها دلار هزینه نیاز دارد بنابراین با شرایطی که آمریکا ایجاد کرده، ایران دیگر قادر به پرداخت این هزینه نخواهد بود. نمی‌شود برجامی باشد و هزینه‌اش را ما پرداخت کنیم. اگر برجام برای امنیت منطقه و جهان است، همه باید هزینه‌اش را پرداخت کنند. شما هم وظیفه دارید.»

رئیس شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در ادامه خطاب به اروپایی‌ها، روسیه و چین گفت: «شما برای حفظ خودتان و نه برای ایران، برای حفظ خود و مردمتان در برابر سیل مهاجران و مواد مخدر، برای مصالح و آینده خودتان، وظیفه اقدام دارید.‎»

از این به بعد با زبان حقوقی سخن می‌گوییم

روحانی با تاکید دوباره بر آمادگی ایران برای مذاکره، خاطرنشان کرد: «ایران از امروز با زبان جدیدی مذاکره را شروع می‌کند. ما میز مذاکره را ترک نکردیم ولی از این به بعد با زبان حقوقی با شما سخن می‌گوییم در حالی که تا دیروز با زبان سیاسی و دوستانه با شما سخن می‌گفتیم. این حق ما است که با زبان حقوقی برای منافع ملت خود سخن بگوییم.»

این مقام مسئول در ادامه خطاب به برخی کشورهای منطقه و جهان، بیان کرد: «بدانید که ایران به خوبی قادر به اداره کشور است و نظام ما نظام پایداری است و اگر هم تا امروز اختلاف سلیقه‌ای داشتیم، به خاطر فشارهای آمریکا، این اختلافات را کنار گذاشته و خواهیم گذاشت. امروز از هر زمان دیگری تحت هدایت‌های رهبری منسجم‌تر و متحدتر هستیم.»

رئیس قوه مجریه جمهوری اسلامی متذکر شد: «راهی که امروز انتخاب کردیم، راه جنگ نیست، راه دیپلماسی است. راه امروز ما راه‌درگیری با دنیا نیست، بازهم راه دیپلماسی است ولی دیپلماسی با زبان و منطق جدید.»

او تاکید کرد: «از روز اول گفتم و تاکید کردم که برجام یک توافق برد - برد بوده است. ما اجازه نمی‌دهیم آمریکا برجام را به برد - باخت تبدیل کند. یا برجام برد - برد است یا برجام باخت - باخت است، پس اشتباه نکنید. راه ایران مشخص است.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «امروز در چهارچوب برجام از حق قانونی خود استفاده کرده و 60 رور هم مهلت دادیم و امیدوارم در این مدت به مذاکرات سازنده برسیم. اصل برجام مهم و استراتژیک است. صبر ماهم مهم و استراتژیک بود. اقدام جدید هم استراتژیک است. وحدت و یکپارچگی ما در کنار امیدمان بی‌تردید ایران را پیروز خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار