وزیر آموزش و پرورش خبرداد: همکاری با پلیس فتا برای ردیابی منبع انتشار کلیپ‌های اخیر از مدارس

بطحایی: مطمئنم نوعی دشمنی سیاسی پشت جریان انتشار کلیپ‌های ناهنجار در مدارس وجود دارد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش کلیپ‌های پخش شده در فضای مجازی را موجب نگرانی مردم درباره نظام و تعلیم و تربیت دانست و از همکاری پلیس فتا برای ردیابی منبع انتشار کلیپ‌ها خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۳۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش خبرداد: همکاری با پلیس فتا برای ردیابی منبع انتشار کلیپ‌های اخیر از مدارس

دومین جلسه شورای عالی اقامه نماز آموزش و پرورش صبح امروز با حضور سیدمحمد بطحایی و معاونان او در سالن جلسات دفتر وزیر تشکیل شد. بطحایی در این جلسه با تبریک حلول ماه رمضان، به فرمایش‌های مقام معظم رهبری در پیام‌هایی که به اجلاس‌های نماز می‌دهند، اشاره کرد و گفت: «برای تحقق فرمایش‌های ایشان ساختار شورای‌ عالی نماز را در آموزش و پرورش تشکیل دادیم که اولین جلسه آن در سال ۹۷ تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شد.»

او افزود: «در این دنیای آشفته، مهمترین کاری که در دستور دشمنان قرار گرفته تغییر هویت ایرانی اسلامی دانش‌آموزان است و براساس فرمایش‌های مقام معظم رهبری این جنگ تمام‌عیاری است که برای تغییر فرهنگ ما از سوی دشمن علیه ما آغاز شده است.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «دشمن برای پیروزی در این جنگ از تمام ترفندها استفاده می‌‌کند و سنگر تعلیم و تربیت را هدف قرار داده است لذا شاهد هستیم که با به‌کارگیری روش‌های مختلف سعی در نگران کردن مردم را دارد. اخیرا هم شاهد پخش کلیپ‌های نگران‌کننده‌ای در فضای‌مجازی هستیم.»

بطحایی در ادامه صحبت‌های خود همه دشمنی‌ها را ناشی از اقدامات خارج از مرزها ندانست و افزود: «اخیرا کلیپ‌هایی در فضای‌مجازی منتشر شده و باعث شده است تا ما نگرانی و دغدغه بیشتری درخصوص فرزندان داشته باشیم.»

او ادامه داد: «این کلیپ‌ها در حالی پخش شده است که کارهای بسیار ارزشمندی در آموزش و پرورش از جمله در زمینه‌های قرآنی انجام شده است و مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیر خود به آن اشاره داشته‌اند. ما باید قدردان اقدامات انجام شده پس از انقلاب باشیم البته این به معنی مطلوب بودن اوضاع نیست و باید بیش از پیش در این‌خصوص گام برداریم.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در حالی در نظرسنجی‌ها جامعه معلمان بیشتر اعتماد ملی را در جامعه دارا هستند کلیپ‌هایی در فضای‌مجازی پخش می ‌شود که موجب نگرانی و خدشه‌دار شدن باورهای مردم نسبت به نظام و تعلیم و تربیت شده است.»

بطحایی افزود: «دقیقا مشخص نیست این کلیپ‌ها از کجا تهیه شده است لذا پلیس فتا نیز برای ردیابی منبع انتشار کلیپ‌های مذکور با ما همکاری خواهد کرد.»

او افزود: «آنچه می‌تواند بچه‌ها را از آسیب‌های اجتماعی حفظ کند اقامه نماز و تمسک به قرآن و عترت است. بنابراین با اقامه نماز در مدارس می‌توان دانش‌آموزان را از خطرها نجات داد.»

بطحایی از برگزاری نماز جماعت در بیش از ۶۰ درصد مدارس خبر داد و اضافه کرد: «اقامه نماز در بیش از ۱۶ هزار مدرسه با حضور روحانیون انجام می‌شود و تمهیداتی انجام خواهد شد تا فرهنگ توسعه و تقویت نماز را بیش از پیش جلو ببریم.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «موانع و مشکلات اقامه نماز را در مدارس شناسایی و رفع کنیم همچنین عوامل انگیزشی و ترغیب دانش‌آموزان به سمت نماز را دریابیم. باید همگان مراقبت کنیم در این موضوع بسیار مهم گرفتار شکل و ساختار نشویم.»

بطحایی در پایان این جلسه گفت: «تا مدرسه، معلم و مدیر به اهمیت این موضوع ایمان پیدا نکنند هیچ اتفاقی در این زمینه و اقامه نماز نمی‌افتد. باید تلاش کنیم تا مدرسه در این زمینه فعال شود. وضعیت موجود مدارس را از حیث نمازخانه و اقامه نماز بررسی کنیم. در واقع این مدرسه کاوی شامل دو مرحله ارائه گزارش کمی و توصیفی و گزارش کیفی و تحلیلی باشد.»

در این جلسه هر یک از معاونان به بیان برنامه‌ها و پیشنهادهای خود در حوزه کاری معاونت‌های مربوط پرداختند.

نوعی دشمنی سیاسی پشت جریان انتشار کلیپ‌های ناهنجار

بطحایی در حاشیه نشست شورای عالی اقامه نماز نیز به موضوع صحت و سقم کلیپ‌های رقص و آواز در مدارس که طی چند روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: «در گذشته نیز کلیپ‌های مشابه منتشر شده بود اما به طور تقریبی در تمامی موارد حالت ساختگی داشت و در مدارس اتفاق نیفتاده بود. در کلیپ‌هایی که اخیرا منتشر شده است نیز نشانه‌هایی از اینکه مکان مورد بحث کجاست و در چه زمانی رخ داده است، وجود ندارد.»

او ادامه داد: «با این حال، شک و تردید نسبت به ساختگی بودن کلیپ‌ها باعث نمی‌شود نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم چرا که خانواده‌ها و افکار عمومی نسبت به این موضوع نگران هستند و ما نیز به صورت مجدانه پیگیر آن خواهیم بود. بدین جهت از حراست و بازرسی خواسته شده است تا با همراهی تعدادی از صاحب‌نظران حوزه فضای مجازی به صورت مجدانه به بررسی موضوع بپردازند.»

وزیر آموزش و پرورش از همکاری با پلیس فتا برای به نتیجه رسیدن این موضوع خبر داد و گفت: «پلیس فتا به ما کمک می‌کند تا از صحت یا جعلی بودن این کلیپ‌ها آگاه شویم. من مطمئنم نوعی دشمنی سیاسی پشت جریان انتشار کلیپ‌های آواز‌های ناهنجار در مدارس وجود دارد که درصدد تخریب اعتماد خانواده‌ها به آموزش و پرورش به منزله سرمایه‌‌ای اجتماعی برآمده است. خانواده‌ها نباید درباره محیط آموزش و پرورش فرزندان خود بی‌اعتماد و نگران باشند، به همین جهت ما نیز درصدد کشف حقیقت هستیم تا مطابق نتیجه، اقدام جدی داشته باشیم و در صورت احراز قانون‌شکنی، با مدارس و مراکز مربوطه برخورد جدی می‌شود.»

بی‌اعتماد شدن به مدارس همان نیت سازندگان کلیپ‌هاست

بطحایی گفت: «فضاهای به نمایش گذاشته شده در کلیپ‌ها شباهتی به محیط مدارس ندارد، آهنگ واحد پخش شده نیز نشان از آن دارد که این کلیپ‌ها ساختگی هستند. پیش از احراز واقعیت نباید تصمیمی گرفت؛ بی‌اعتماد شدن به مدارس همان نیت سازندگان کلیپ‌ها است و ما باید از آن پرهیز کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چه چهارچوب مشخصی برای ترویج نشاط در مدارس درنظر گرفته‌اید، گفت: «دستورالعمل فعالیت‌های هنری به صورت عمومی به مدارس ارسال شده است، اما دستورالعمل واحدی نیز در مورد سرود به صورت مجزا ابلاغ شده است که دربردارنده ملاحظات تربیتی، شرعی، روانی و حتی سلامت جسم دانش‌آموزان است.»

بطحایی ادامه داد: «فرایند یادگیری در روش‌های تعلیم و تربیت می‌تواند کاملا توأم با شادی و شادمانی دانش‌آموزان باشد؛ ملاحظات ما نیز ناظر بر سرزندگی کودکان و نوجوانان در حین یادگیری است، اما نباید به بهانه ایجاد شادی در مدارس به‌سمت استفاده از موسیقی‌های ناهنجار که مطابق با ضوابط شرعی نیست برویم، چرا که جنبه تخریبی چنین نوعی از نشاط آفرینی به مراتب بیش از جنبه سازندگی آن است.»

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع میزان دانش تخصصی معلمان در زمینه قرآن اشاره کرد و گفت: «معلمان در موضوعاتی همچون قرآن باید از تخصص کامل برخوردار باشند اما در حال‌حاضر با این هدف فاصله داریم؛ بدین‌جهت در برگزاری دوره‌های آموزشی معلمان، برای درس قرآن اولویت قائل شده‌ایم تا معلمان به نحو شایسته‌تری با علوم قرآنی و روش‌های به‌روز آموزش آن آشنا شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار