32 نفر بر اثر مصرف قارچ در آذربایجان غربی مسموم شدند

ارومیه(پانا)-رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه مسمومیت با قارچ های رویشی طی سال جاری نسبت به سال گذشته 6.5 برابر شده است، گفت: امسال 32 نفر براثر مصرف قارچ های سمی در استان مسموم شده اند.

کد مطلب: ۹۱۳۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد
32 نفر بر اثر مصرف قارچ در آذربایجان غربی مسموم شدند

باقر بهرامی افزود: در حالی این رقم در سال جاری به 32 نفر رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته پنج نفر بود.


وی اظهار داشت: امکان تشخیص قارچ سمی از روی ظاهر وجود ندارد و شهروندان به هیچ وجه نباید از قارچ های رویشی در مزارع، دشت ها و مراتع استفاده کنند.


وی بیان کرد: مسمومیت با قارچ از شایع ترین مسمومیت هاست که در بعضی موارد منجر به مرگ می شود.


وی با تاکید بر اینکه تشخیص سمی بودن قارچ تنها در آزمایشگاه ممکن است، اضافه کرد: علائم مسمومیت با قارچ همچون سایر مسمومیت ها با مشکلات گوارشی مانند شکم درد، اسهال و استفراغ شدید آغاز شده و با آسیب رساندن به کبد و کلیه ها در مواردی منجر به مرگ می شود.


رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه علائم مسمومیت با قارچ سمی از 20 دقیقه تا چهار ساعت پس از خوردن قارچ مشاهده می شود، ادامه داد: حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، اسهال، کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس، یرقان، تشنج و بی‌حالی یا ضعف از نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی است.


بهرامی گفت: مردم استان از مصرف قارچ های خودرو در طبیعت، به ویژه قارچ هایی که در کنار تنه درختان به ویژه درختان خشک شده می رویند، خودداری و تنها از قارچ هایی که در بسته بندی های دارای مجوز از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی باشند، استفاده کنند.


وی گفت: مصرف قارچ های رویشی توسط پرندگان و جانوران اهلی و وحشی ملاک غیرسمی بودن برای انسان نیست و مردم باید به فکر سلامتی خود باشند.


وی ادامه داد: برخی از روش ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات دراطراف و محل رویش قارچ، معیار علمی دقیق و صحیح برای تشخیص غیرسمی بودن قارچ نیست.


وی اضافه کرد: انتقال سریع بیمار مسموم به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها، امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود.


بهرامی افزود: در صورت امکان همراهان بیمار مسموم، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده را برای شناسایی و ارائه به کادر پزشکی به همراه داشته باشند تا مداخله های درمانی به موقع انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار