بطحایی در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک تاکید کرد:

ایران نیازی به سند ۲۰۳۰ ندارد؛ این سند می‌خواهد تیشه بر هویت ما بزند

از منظر تطبیق محتوایی سند تحول بنیادین مفاهیم متعالی‌تری نسبت به ۲۰۳۰ دارد/ «کتب کمک درسی» بیشترین تیراژ نمایشگاه کتاب امسال بود!

تهران (پانا) - سیدمحمد بطحایی شنبه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک شبکه اول سیما، درباره آخرین وضعیت مدارس در مناطق سیل زده، لایحه رتبه بندی و .... توضیحاتی را ارائه داد.

کد مطلب: ۹۱۲۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد
ایران نیازی به سند ۲۰۳۰ ندارد؛ این سند می‌خواهد تیشه بر هویت ما بزند

وزیر آموزش و پرورش در این برنامه درباره بازسازی مدارس مناطق سیل زده گفت: ۲۱۲ مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی دارد؛ بر این اساس مدارس کوچک روستایی در طول تابستان تخریب و بازسازی می شوند و برای مهر ماه امسال آماده خواهند شد.

او گفت: خیرین مدرسه ساز و نیکوکارانی که در کنار آموزش و پرورش بودند در یک کار زیبا و خودجوش برای استان های سیل زده در یک جشن گلریزان اعتبارات خوبی را تعهد کردند و برای مدارسی که نیازمند تخریب و بازی دارند کار آغاز شود.

بطحایی ادامه داد: دوشنبه شب اولین کلنگ این مدارس را خواهیم زد و مدارس کم جمعیت هم تابستان کارش انجام می شود مدارس پرجمعیت نیز مانند پل دختر و معمولان را تا مهرماه آماده می کنیم.

سازه های مدارس به دلیل رعایت استانداردها یکی از مستحکم ترین بناهای بافت شهری است

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مدارسی که کامل تخریب شده باشد نداریم و یا بسیار انگشت شمار است؛ سازه های مدارس خوشبختانه به دلیل رعایت استانداردها یکی از مستحکم ترین بناهاست که در بافت شهری داریم.

او افزود: در زلزله کرمانشاه تنها بنایی که سرپا بود مدارس بود در سیل نیز تنها جای سرپا مدارس است یکی از بخش های غیرایمن دیوارهای مدارس بود و در این ۲۰۰ مدارس دیوارها تخریب شده بود با مهندسی سازمان نوسازی سازه های دیوارهای مدارس را مستحکم می کند و تعدادی از مدارس ما به این دلیل باید تخریب شود که استحکام را به دلیل سیل از دست داده است این تعداد قدمت بالایی داشته اند.

بطحایی درباره بچه های روستایی و مدارسی که ازبین رفته است، گفت: نمی توانیم جایی که مدرسه تخریب شده مدرسه ساخته شود لذا باید صبر کنیم و براساس طرح آمایش جمعیت بررسی کنیم که کجا مدرسه بسازیم اما با استفاده از کانکس کلاس ها را در مهر ماه راه اندازی می کنیم و سال تحصیلی در یک روستا به تاخیر نمی افتد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر این جانمایی به سرعت جواب دهد احداث مدارس آغاز می شود تا در مهر ۹۸ مدارس آغاز شوند.

او ادامه داد: در جریان سیل تعدادی از همکاران ما وسایل و خانه خود را از دست داده اند مساعدت و وظیفه خود را در این باره خواهیم داشت تا جایی که می توانیم تلاش کنیم تسهیلات کم بهره و بلاعوض را برای آنان داشته باشیم.

بطحایی گفت: استان های دیگر را به عنوان استان های سیل زده تعیین کردیم همکاران من به همکاران خود در این اتفاق کمک می کنند تا بخشی از آلام کاهش پیدا کند تا سختی های این افراد کاهش یابد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این راستا بخش عمده ای از مباحث دولت پرداختن به مسایل سیل بود در این اتفاقات دولت ها نمی توانند با توجه به تعیین سدن بودجه تمام خسارات مردم را در زمان کوتاه جبران کنند. نهادهای محلی و سازمان های متعددی در این زمینه کمک کردند؛ بعید می دانم در کشورهای دیگر این خیزش برای کمک به همنوعان دیده شود.

او افزود: امیدوارم با این خیزش در مردم در کنار توجه دولت این خسارت جبران شود و زندگی عادی به مردمان عزیز برگردد.

بطحایی درباره بزرگترین سرمایه آموزش و پرورش با ۹۵۰ هزار فرهنگی و ارتقای معیشت فرهنگیان گفت: ارتقای منزلت فرهنگیان کار امروز نیست باید به فرمایش رهبری معظم انقلاب عزت نفس معلمان را پاس بداریم؛ نگاه معلم به دانش آموز می تواند در سرنوشت او تاثیرگذار باشد.

یکی از مهم ترین طرح ها اجرای مرحله دوم رتبه بندی معلمان است

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: هیچ کس را پیدا نمی کنید که در حوزه های مخالف حاکمیت این بحث را نفی کند این مساله مزمن است که قبل از انقلاب نیز مساله معیشت معلم بوده؛ یکی از مهم ترین طرح ها اجرای مرحله دوم رتبه بندی است که از شهریور لایحه آن را به دولت دادیم که هدف آن شایستگی و توانمندی معلمان است و نظام پرداخت ها متناسب با ارتقا مدنظر قرار می گیرد. این لایحه به دلیل شرایط اقتصادی به تاخیر افتاده اما پس از تصویب در دولت به مجلس می رود.

او افزود: آیین نامه اجرایی آن نیز باید صورت گیرد تا از مهر ۹۸ به اجرا دربیاید اعتباری نیز در بودجه ۹۸ دیده شده که اجرای ان را تسهیل می بخشد.

بطحایی ادامه داد: این موضوع در شروع ممکن است اثر کمی بگذارد اما در بازه ۳ تا ۴ساله بخش عمده ای از نگرانی مزمن آموزش و پرورش و کشور را کاهش خواهد داد؛ در موازات آن ۳ طرح دیگر داریم که به تدریج اجرا می شود تا ساختار نظام پرداخت ها در منابع انسانی تسهیل شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره مطالبات فرهنگیان گفت: همکاران به من تذکر می دهند که چرا وقتی می خواهید مطالبات را پرداخت کنید رسانه ای می کنید مگر سایر دستگاه ها این موضوع را پخش می کنند. از طریق پایگاه اطلاع رسانی وزارتخانه مواردی که پرداخت می شود را اطلاع رسانی می کنیم.

تربیت آدم های متدین مهربان که حقوق دیگران را می دانند یعنی سند تحول بنیادین

او درباره سند تحول بنیادین گفت: سند تحول را رهبری معظم انقلاب همه ساله مورد تاکید قرار داده اند و مسیری است که ما را به نقطه ای که باید برسیم راهنمایی می کند.

بطحایی افزود: سند تحول برای اینکه عملیاتی شود باید مختصات جاده و مسیر تعیین شود این سند ۶ زیرنظام دارد که علی رغم تلاش ها ۳ زیرنظام تا پایان ۹۶ تصویب شده و ۳ زیرنظام باقی مانده بود که اکنون ۶ زیرنظام ابلاغ شده است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: وقتی می گوییم سند چه زمانی می خواهد اجرا و مستقر شود باید ببینیم با استقرار آن چه خواهد شد. من بارها در جمع دوستان گفتم که اجرای سند یعنی اینکه معلم از حیث شایستگی توانمندی و رضایت شغلی با معلم امروز فرق کرده باشد روش یادگیری متحول شده باشد و بچه ها عمر خود را برای رسیدن به کنکور صرف نکرده باشند؛ دوره آموزش عمومی یعنی کارگاهی برای تمرین زندگی بچه ها.

او ادامه داد: ایجاد و افزایش شوق در بچه ها برای یادگیری یعنی اجرای سند تحول. زمانی این سند مستقر می شود که صبح فرزند با اشتیاق به سمت مدرسه برود و بعد از تعطیلی با سختی از مدرسه بیرون بیاید و تابستان از تعطیلی غصه بخورد. تلقی انتزاعی از سند غلط است. تربیت آدم های متدین مهربان که حقوق دیگران را می دانند یعنی سند تحول.

مدرسه ای که هدفش داشتن رتبه های برای کنکور است، باید نگرش را عوض کند

بطحایی گفت: اگر می گوییم سند تحول بنیادین یعنی باید انتظار را از مدرسه تصحیح کنیم؛ مدرسه ای که هدفش داشتن رتبه های برای کنکور است، باید نگرش را عوض کند.

او افزود: رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی یعنی تعاون و همکاری؛ اگر صحبت از استقرار سند تحول بنیادین می کنیم مسئولیت پذیری را مدنظر داریم.

«کتب کمک درسی» بیشترین تیراژ نمایشگاه کتاب امسال بود!

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز متاسف شدم که در نمایشگاه کتاب امسال بیشترین تیراژ مربوط به کتاب کمک درسی بوده است؛ اگر روزی دیدیم کتاب رمان ادبیات شعر و تاریخ تمدن کتاب بیستری تیراژ را داشته یعنی سند تحول بنیادین پیاده شده است.

بطحایی گفت: دولت و سایر دستگاه حاکمیتی به تنهایی نمی توانند این اتفاق را رقم بزنند لذا خانواده باید از مدارس بخواهد که مهارت ها در دوران مدرسه با بچه ها کار شود. گام پله و مطالبه اول باید خانواده ها باشند تا سمت و سوی برنامه ریزی ها به سمت آن برود.

او افزود: یکی از سوالاتی که از بازدیدهای مدارس دارم این است که از بچه ها می پرسم چندنفر می خواهید پزشک شوید و همه دست خود را بالا می برند. این ها تلقین هایی است که بخشی از آن را جامعه انجام داده است و بخش دیگر را خانواده ها صرف نظر از اینکه کشور چقدر پزشک لازم دارد مدنظر دارند.

محتوای کتب درسی اصلاح خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما هم در بروز این پدیده ناخوب سهیم هستیم، کتب درسی هم اصلاحاتی دارد، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی چهارشنبه خود تاکید داشتند که باید ۱۲ سال تحصیلی کوتاهتر شود کتب باید با سرعت بیشتری به روزرسانی شود.

بطحایی ادامه داد: این نوید را می دهم همکاران من به دنبال این هستند که محتوای کتب درسی اصلاح خواهد شد.

او درباره اجرای سند ۲۰۳۰ گفت: یک مفهومی در تعلیم تربیت داریم به نام هویت که مجموعه ویژگی ها و ارزش های افراد است و مسیر زندگی آنان را مشخص می کند. یکی از کارکردهای آموزش و پرورش انتقال هویت است که بچه ها در دوران مدرسه هویت خود را بشناسند و به آن پایدار باشند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: دیگر جنگ نظامی برای سیطره و حاکمیت استعمار جواب نمی دهد جنگ اقتصادی هم همینطور است. آن چیزی که باعث می شود یک قدرت استعمارگر در یک کشور ماندگار شود که هویت افراد را مانند هویت خود کند. یکی بودن هویت به اینکه در کجای کره زمین است ارتباطی ندارد و این استعمار دائمی می شود.

بطحایی افزود: واژه بی هویت بودن اطلاق ندارد ولی می توان افراد هویت اصلی را نداشته باشند. سند ۲۰۳۰ و اسناد دیگر به هویت افراد نفوذ می کند و سبک زندگی ایرانی اسلامی را از ما می گیرد و سبک جدیدی را به ما می دهد.

او تاکید کرد: نمی توان هویت جدید را به افراد جامعه تلقین کنیم مگر اینکه هویت قبلی را از او بگیریم. حساسیت سند ۲۰۳۰ به این دلیل است که این سند و امثال آن می خواهد هویت افراد و سبک زندگی افراد را تغییر دهد. این سند حرفای خوبی هم دارد اما این حرف های خوب هدف تغییر سبک و هویت را به دنبال دارد.

ایران نیازی به سند ۲۰۳۰ ندارد

بطحایی گفت: از منظر تطبیق محتوایی سند تحول بنیادین مفاهیم متعالی تری نسبت به ۲۰۳۰ دارد. حساسیت رهبری معظم انقلاب براین سند برای مفاد ۲۰۳۰ نیست به این دلیل است که این سند می خواهد تیشه بر هویت ما بزند و سبک زندگی را تغییر دهد.

او ادامه داد: در تعلیم و تربیت و حوزه مبانی سند تحول بنیادین بسیاری مفاهیم متعالی تر از مفاهیم سند ۲۰۳۰ است و نیازی به آن برای اداره آموزش و پرورش نداریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سند ۲۰۳۰ به هیچ عنوان هیچ مجوزی برای اجرا در هیچ مدرسه ای مرتبط با آموزش و پرورش ندارد و همکاران فهیم و متخصص بنده کاملا به این موضوع اشراف دارند ما اسناد قوی تری از سند ۲۰۳۰ داریم.

بطحایی تاکید کرد: اگر در جایی این سند اجرا شود هوشیاری همکاران من را می سنجد که مفاد این سند در قالب دوره آموزشی برای جوانان به اجرا درمی آید تاکید می کنم این برای هویت کشورمان خطرناک است.

او گفت: به جهت حساسیت برروی این سند تیم متمرکزی زیرنظر خودم اخبار واصله را بررسی می کنند و در مواردی تذکر می دهند.

بطحایی تاکید کرد: آموزش و پرورش مستیقما و غیرمستقیم در برگزاری همایش آی سی تی و شرکت دانش آموزان نقشی نداشته است این همایش ارتقای توانمندی دختران درباره آی سی تی است.

خوشبختانه کنکور به مساله مشترک بین بخش های حاکمیتی تبدیل شده است

وزیر آموزش و پرورش درباره حذف کنکور گفت: از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنم که این موضوع را متذکر شدند خوشبختانه کنکور به مساله مشترک بین بخش های حاکمیتی تبدیل شده است اما یک سری پیش زمینه هایی لازم دارد باید سهم کنکور در پذیرش دانشجو کاهش یابد و پیشینه سهم بچه ها کم شود. باید عملکرد تحصیلی بخشی از امتیاز ورود به دانشگاه را برای رشته هایی که متقاضی چندین برابری ظرفیت دارند بیان شود.

او در پایان درباره فضای مجازی نیز گفت: یکی از برنامه های ما در آموزش و پرورش سواد رسانه ای و آشنا شدن بچه ها با فرصت ها و تهدیدات های این فضاست.

بطحایی گفت: در حوزه سواد رسانه ای و آشنا شدن بچه ها کارهای خوبی را به صورت آزمایشی شروع کردیم و در پایه های ابتدایی دوم و متوسطه اول ۲ ساعت در هفته برنانه ای در اختیار معلم است تا از مهر این بحث در مدارس دنبال شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار