عاملی: نگاه رهبری به تعلیم و تربیت، حکایت از نقش محوری دانشگاه فرهنگیان برای تحول دارد

تهران (پانا)‌ - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد فرمایشات و نگاه رهبری به امر تعلیم و تربیت، حکایت از اهمیت و نقش محوری دانشگاه فرهنگیان برای تحول دارد.

کد مطلب: ۹۱۲۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد
عاملی: نگاه رهبری به تعلیم و تربیت، حکایت از نقش محوری دانشگاه فرهنگیان برای تحول دارد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان سیدسعیدرضا عاملی در آیین نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران و گرامی‌داشت مقام معلم که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد به قدمت دیرینه تمدن ایران که همواره از تعلیم و تربیت مشحون بوده است، گفت: «فرمایشات و نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به امر تعلیم و تربیت، حکایت از اهمیت و نقش محوری دانشگاه فرهنگیان برای تحول دارد.»

او به زمانه جدید و تعلیم و تربیت اسلامی اشاره کرد و افزود: «ما به آینده جهان امیدواریم و این قاعده، نهادینه شده و مسیر قطعی در تکوین و تشریع هستی است، اندیشه متراکم انسان او را به این صلاح و فلاح می‌رساند، امیدواریم و با ناامیدی به آینده تاریخ نمی‌نگریم.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «معلمان و سیاست‌گذاران با پوست و گوشت و خون خود عمیقا درک کرده‌اند که جامعه امروز و آینده با معلمان ساخته می‌شود. بسیار بحث شده که عامل اصلی تحول و پیشرفت چیست؟ و تقریبا همه افراد آن را در گروی اصلاح نظام تعلیم و تربیت می‌دانند. پیش از تولد کودک، تعلیم و تربیت آغاز می‌شود و علم نافع و عمل صالح ارمغان رسیدن به صلح و آرامش است.»

عاملی گفت: «تعلیم و تربیت اثرگذار محصول شناخت زمانه است. نمی‌توان خارج از بایسته‌های هستی عمل کرد و اگر کسی این قاعده‌ها را به علت تغییر زمانه عوض کند در مسیر زندگی دچار کژتابی می‌شود، مانند دنیای غرب که از درون آن تنها شدن انسان‌ها و روابط مخفی پس از ازدواج و ... به وجود آمده است. زمانه مهم است تا بدانیم با چه زبان و محتوایی صحبت کنیم، قرار گرفتن معلمان در کانال "الف" و دانش‌آموزان در کانال "ب" منجر می‌شود انتقال پیام صورت نگیرد. با نسلی روبروییم که نگرش‌های متفاوتی پیدا کرده است.»

او با طرح این سوال که واقعیت زمانه ما چیست؟ گفت: «در درجه اول در دنیایی زندگی می‌کنیم که از آن تعبیر به نظامواره تجددگرایی و مدرنیسم می‌شود، نهادهای متجدد از جمله آموزش و پرورش و آموزش عالی و نهادهای فرهنگی در حال اداره دنیای جدید هستند، این نظام، نهادهای اقتصادی دارد که مسیر رشد و پیشرفت را مشخص می‌کنند و سبک‌های زندگی و روندها و فرایندهایی که زندگی را ریل‌گذاری می‌کند.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که نسبت ما با تجدد چیست؟ گفت: «این تصور غلطی است که نمی‌توانیم از تجدد بهره ببریم. آیا تجدد صرفا امری غربی است؟ تجدد، تراکم تجربیات بشری است که توسط غرب به انحصار کشیده شده است و غربی‌ها آن را به نام خود ثبت کرده‌اند. همین فضای مجازی میراث تفکر خوارزمی است که الگوریتم‌ها را خلق کرد، قطعا در این تجدد تولید شده بسیاری از اموری است که ما نمی‌توانیم بپذیریم، چنانکه مقام معظم رهبری نیز دو روز قبل فرمودند که روح 2030 این است که ما را به کرنش سبک زندگی غرب بکشاند.»

عاملی با بیان اینکه با دو فضای جهان روبروییم و در کنار فضای فیزیکی، فضای مجازی ظهور کرده که در حال وارد شدن به ابعاد مختلف زندگی است، گفت: «عرصه‌های جدیدی برای تنظیم این دو فضا به وجود آمده است. فرامحلی شدن فرهنگ‌ها ثمره فضای جدید است و باعث شده مداخلات فرهنگی مخربی رخ دهد. باید نظام تعلیم و تربیت را بر مبنای این واقعیت طراحی کنیم که فرزندان ما در ملغمه‌ای از فرهنگ‌های متضاد زندگی می‌کنند.»

او به توسعه انتخاب‌ها اشاره کرد و گفت: «نسل قدیم انتخاب‌های محدودتری داشتند اما اکنون انتخاب‌ها متکثر شده است و اگر نسل جدید نظام معرفتی قدرتمند نداشته باشد در انتخاب‌ها دچار تشویش و سردرگمی می‌شود؛ عصر، عصر تردید و حیران است.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دین، جهان سیاست و فناوری از جمله عوامل اثرگذار بر زندگی انسان‌ها اشاره کرد و گفت: «فناوری‌های جدید انسان را وارد سیستم‌هایی می‌کند که چگونگی رفتار انسان‌ها را معین می‌کنند.»

عاملی تحریم‌ها را از ضددموکراسی‌ترین و ضدحقوق بشری ترین اتفاقات دنیا دانست و گفت: «این سیاست جهانی را باید بشناسیم و آن دست چدنی را ببینیم. سخت است که امروز جامعه فکری ما دشمنی دشمن را دست کم بگیرد. تئوری ترومن نوعی بازسازی امریکا برای استعمار فرهنگی جهان و به دنبال آن استعمار مجازی بود. با داده کاوی، مسیر حرکت ما مشخص است، چگونه می‌توان در سایه تعلیم و تربیت اسلامی، اسلام ناب و حقیقی را استمرار بخشید؟»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «راهبرد سوم رهبری در بیانات گام دوم انقلاب، راهبرد اقتصادی است. اثرگذاری حرف معلم و روحانی در یک جامعه قدرتمند اقتصادی بالاتر است. تقویت خرد تدبیری شاید مهمترین ماموریت آموزش و پرورش در طول 12 سال تعلیم و تربیت باشد. هویت اسلامی از مسیر توسعه علم نافع و عمل صالح حرکت می‌کند. یکی از دلایل سردرگمی و دورگه‌ای شدن هویت این است که افراد خودشان را دریافت نمی‌کنند، موقعیت نسل امروز را باید بفهمیم نسلی که فردیت و استقلال برایش اهمیت پیدا کرده است.»

او افزود: «در پرتو اندیشه بلند معلمان و بازنگری در کتب درسی، تعلیم و تربیت تفکرساز و اندیشه‌ساز را داشته باشیم که در نهایت به اقتصاد برتر کشور کمک کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار