معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها خبرداد:

حفاظت از عرصه‌های مرتعی کشور به مردم واگذار می‌شود

تهران (پانا) - معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه تاکنون 76 میلیون هکتار از 84 میلیون هکتار مراتع ممیزی شده است، می‌گوید حفاظت از مراتع به مردم واگذار می‌شود.

کد مطلب: ۹۱۲۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
حفاظت از عرصه‌های مرتعی کشور به مردم واگذار می‌شود

به گزارش ایرنا، بهمن افراسیابی افزود: موضوع حفاظت از عرصه‌های مرتعی کشور یکی از سیاست‌های اجرایی این سازمان است و تا پایان امسال برنامه جامع مدیریتی و حفاظتی عرصه‌های ممیزی شده تدوین می‌شود.
وی گفت: با اجرای این برنامه در عرصه‌های مرتعی که به بهره ‌ردار واگذار شده است، با بهره‌بردار یک قرارداد حفاظتی منعقد و حفاظت به مردم واگذار می‌شود و کار نظارتی بر عهده سازمان جنگل‌ها، آبخیزداری و مراتع خواهد بود.
افراسیابی افزود: کار اصلاح، احیا و مدیریت مرتع نیز به بهره‌بردار واگذار شده است و با واگذاری پروانه چرای دام از نگاه منفعتی به این عرصه‌ها جلوگیری و کار حفاظت از این مراتع به دامدار واگذار می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه این برنامه در سالجاری اجرایی خواهد شد ، افزود: برای عرصه‌ها ممیزی صورت گرفته، پروانه چرای دام صادر می‌شود. تاکنون در 20 میلیون هکتار این عرصه‌ها طرح مرتعداری تهیه شده است.
معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در ادامه با اشاره به اهمیت بحث حراست و حفاظت از جنگل‌های شمال، گفت: بهره‌برداری از جنگل‌های شمال متوقف شده است و بحث حفاظت از این جنگل‌ها، به موسسات و شرکت‌های که به لحاظ علمی اجرایی، تجهیزاتی، مالی و نیروی انسانی ماهر، توانمند باشند در قالب مناقصه واگذار می‌شود و این واگذاری به صورت یکساله است.
وی در ادامه از افزایش فعالیت‌های حفاظتی در کشور خبر داد و گفت: طرح حفاظت، نگهداری و بهره‌برداری از مراتع کشور در مراتع ممیزی شده بر عهده بهره‌برداران و دامداران دارای پرانه چرا و در مابقی مراتع بر عهده یگان حفاظت منابع طبیعی خواهد بود.
افراسیابی بر فرهنگ‌سازی و افزایش آموزش جوامع محلی در حوزه حفاظت و حراست از عرصه‌های ملی و جنگلی تاکید کرد و گفت: حفاظت و حراست از این عرصه‌ها باید به بومی‌ها و ذینفعان محلی واگذار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار