نخستین دوره جایزه حقوق شهروندی برگزیدگانش را شناخت

این جایزه به ابتکار دانشگاه علامه طباطبایی راه‌اندازی شده است

تهران (پانا) - مراسم اهدای نخستین دوره جایزه حقوق شهروندی دانشگاه علامه طباطبایی عصر امروز (سه‌شنبه، 10 اردیبهشت) در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۱۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
نخستین دوره جایزه حقوق شهروندی  برگزیدگانش را شناخت

منتخبان این جایزه که با هدف «ترویج و تقویت گفتمان حقوق شهروندی» به ابتکار دانشگاه علامه‌طباطبایی راه‌اندازی شده است، معرفی شدند.

دکتر جمشید ممتاز، دکتر محمدرضا ضیائی بیگدلی و دکتر محمد هاشمی، از استادان پیشکسوت رشته حقوق نیز در این مراسم حضور داشتند.

دکتر لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری، شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه پیشین رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی و دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، از سخنرانان مراسم اهدای نخستین دوره جایزه حقوق شهروندی دانشگاه علامه طباطبایی بودند.

به گزارش روابط عمومی نخستین جایزه حقوق شهروندی دانشگاه علامه طباطبایی، اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف این جایزه به شرح زیر است:

برترین اثر علمی:

تندیس برترین اثر علمی به‌طور مشترک به دکتر حسین شریفی طرازکوهی به دلیل تالیف سه کتاب با عنوان‌های «زمینه‌ها، ابعاد و آثار حقوق شهروندی»، «درآمدی بر شهروندی جهانی» و «حقوق بشر، نظریه‌ها و رویه‌ها» و دکتر غلامرضا کامیار به دلیل تالیف کتاب «شهر و حقوق شهروندی» تعلق گرفت.

برترین تلاش قانون‌گذاری:

جوایز برترین تلاش قانونگذاری در گروه برترین لایحه و برترین طرح قانونی داوری شد.

الف - برترین لایحه:

تندیس برترین لایحه به «لایحه جامع انتخابات» تعلق گرفت.

همچنین «لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» نیز به‌عنوان لایحه شایسته قدردانی برگزیده شد.

دکتر بیژن عباسی، معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوق ریاست‌جمهوری جوایز این بخش را به نمایندگی از دولت دریافت کرد.

ب- برترین طرح قانونی:

تندیس برترین تلاش قانون‌گذاری در قسمت طرح قانونی به «طرح جامع مدیریت خدمات شهری و روستایی» اختصاص یافت.

همچنین طرح «اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» که موجب تداوم حضور اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی در شوراهای اسلامی شهر و روستا شد و طرح «مدیریت تعارض منافع» نیز به‌عنوان دو طرح شایسته قدردانی این بخش انتخاب شدند.

دکتر حسین میرمحمدصادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی جوایز این بخش را به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی، دریافت کرد.

برترین دستگاه اجرایی برتر:

وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات به‌عنوان دستگاه اجرایی برتر در زمینه حقوق شهروندی انتخاب شد.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دکتر رضا اکبری نوری دستیار ویژه وزیر در امور حقوق شهروندی تندیس این بخش را به‌ نمایندگی از وزارتخانه متبوع دریافت کردند.

همچنین در این بخش سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان سازمان شایسته قدردانی انتخاب شد که محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی و سید رحمت‌الله رئوف، مدیرکل دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دریافت شد.

برترین سازمان مردم‌نهاد:

انجمن میثاق فجر انتصار اهواز که در زمینه تشویق مردم به دادخواهی از طریق مجاری قانونی فعالیت می‌کند به‌ عنوان برترین سازمان مردم‌نهاد تندیس این جایزه را دریافت کرد.

برترین رای قضایی:
تندیس بخش برترین تصمیم قضایی به‌طور مشترک به حشمت‌الله رستمی درون‌کلا قاضی دادگاه تجدیدنظر استان مازندران و علی عزیزی، قاضی شعبه ۱۱۴۱ دادگاه کیفری ۲ تهران تعلق گرفت.

برترین فعال اجتماعی:

در انتهای این مراسم تندیس برترین فعال اجتماعی به سعیده قدس، بنیانگذار موسسه خیریه کودکان سرطانی محک به پاس یک عمر فعالیت در زمینه حقوق کودکان مبتلا به سرطان و امور خیریه تعلق گرفت.

پایان‌بخش این برنامه نیز اجرای قطعات موسیقی گروه توس با صدای سالار عقیلی بود.

فراخوان‌های جایزه حقوق شهروندی که با هدف ترویج گفتمان حقوق شهروندی برگزار می‌شود، سال گذشته منتشر شد و پس از دریافت آثار مرتبط با حقوق شهروندی که تا ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۷ ادامه داشت، ده‌ها اثر به دبیرخانه جایزه ارسال و برای داوری نهایی آماده شد. البته بررسی آثار محدود به شرکت در فراخوان نبود وکارگروه‌ها دبیرخانه جایزه نیز مستقلا رصد و شناسایی نامزدهای احتمالی جایزه حقوق شهروندی را در دستور کار قرار دادند.

مبنای رصد فعالیت‌های مشمول جایزه حقوق شهروندی و داوری نامزدهای دریافت جایزه، منشور حقوق شهروندی ابلاغی رئیس‌جمهوری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار