ذو علم: جایگاه اصلی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نگرش و تفکر ماست

در هر مقام و مسئولیتی باید برای خودمان گام دوم تعریف کنیم

تبریز (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جایگاه اصلی تحقق بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری را نگرش و تفکر افراد عنوان کرد.

کد مطلب: ۹۱۱۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
ذو علم: جایگاه اصلی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نگرش و تفکر ماست

حجت الاسلام علی ذوعلم پیش از ظهر امروز در همایش ملی نقش آموزش و پرورش در عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب در تالار معلم تبریز بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی، عقلانی و اعتقادی است و آنچه موجب شد تا در سال 57 انقلاب اسلامی ایران با کمترین هزینه، بیشترین دستاوردها را داشته باشد تحول معنوی ایجادشده در مردم بود.

وی ادامه داد: رژیم طاغوت فکر می‌کرد که به دلیل داشتن پشتوانه ظاهری از سوی غربی‌ها و متکی بر نفت کشور پایدار است و هیچ وقت تصور نمی‌کرد که یک حرکت مردمی منجر به تغییر ساختار حکوکتی در ایران شود و حکومتی اسلامی بر سرکار بیاید.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مردم کشور ما با تاسی از معارف عمیق اسلام و نهضت عاشورا به میدان آمدند و مردمی‌ترین انقلاب جهان شکل گرفت و هیچ انقلابی در جهان به اندازه انقلاب اسلامی ایران مردمی نبوده است.

ذوعلم با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای زیادی برای کشور داشته است ولی استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین این دستاوردها است، گفت: قانون اساس کشور که در مدت کمتر از یک سال تدوین، تصویب و از طریق آرای مردم تثبیت شد از نظر عقلانیت، مردمسالاری و احقاق حقوق مردم و توجه به مبانی اسلام و ارزش‌های اخلاقی هوشمندانه تنظیم شده است و اکنون با گذشت 40 سال از عمر انقلاب باز هم به دنبال استفاده از ظرفیت‌های قانون اساسی هستیم.

وی ادامه داد: در پاسخ به سوال برخی که می‌گویند باید قانون اساسی اصلاح شود باید گفت که کدام قانون را باید اصلاح و به جای آن چه جایگزین کرد؟ که مسلما در پاسخ این سوال خواهند ماند برای اینکه قانون اساسی کشور از پشتوانه عمیق عقلانی و منطقی برخوردار است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نقش هوشمندانه معمار کبیر انقلاب در دفاع مقدس و سایر سطوح مدیریتی نظام را یادآور شد و گفت: هشت سال دفاع مقدس در شکل‌دهی به هویت و انسجام ملی ما کمک کرد و اکنون بعد از سی سال از دوران دفاع مقدس شاهد هستیم که این دوران بنیان‌های محکم را در کشور ایجاد کرده است.

ذوعلم ادامه داد: در سه دهه بعد از امام راحل نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با عقلانیت و نگاه عمیق الهی همچنان کشور را اداره می‌کنند.

وی با بیان این که دشمن با علم به این که انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر فطرت پاک و ایمان دینی مردم است، دین و ایمان مردم را نشانه رفته است، گفت: صبر در برایر مشکلات، ایثار، روحیه شهادت، ساده‌زیستی، عدالت، مساوات و دستگیری از نیازمندان که برگرفته از ایمان دینی است دشمن را وا داشته است تا با ایمان مردم مبارزه کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: انقلاب اسلامی ایران در تدوام و استمرار خود نیازمند تببین مسیر آینده و کار فرهنگی است که در این راستا دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش باید فهم درستی از بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشند.

ذوعلم ادامه داد: اگردر تمامی هفت موردی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب آورده‌اند، تامل کنیم، خواهیم دید که ریشه همه این موارد در آموزش و پرورش است.

وی افزود: دانش‌آموزان باید از دوران مدرسه که شخصیت شکل می‌گیرد روحیه تحقیق، تفکر، تامل و پژوهش و روحیه عزت و ایستادگی را به دست بیاورند و سبک زندگی اسلامی را یاد بگیرد.

معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری ادامه داد: اگر امروز سپاه و ارتش مقتدرانه در سطح منطقه عمل می‌کنند و در برابر زیاده‌خواهی مستکبران می ایستد همگی در دستگاه تعلیم و تربیت این کشور بزرگ شده‌اند و اگر به دنبال داشتن روحیه استقلال و آزادی به معنی واقعی کلمه هستیم همه را باید در آموزش و پرورش جست‌وجو کرد.

ذوعلم با بیان این که بیانیه گام دوم انقلاب یک راهبرد و سیاست مثل قانون نیست که نیاز به ابلاغ به دستگاه ها را داشته باشد بلکه یک روایت مبتنی بر درایت است، گفت: جایگاه اصلی تحقق بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، نگرش و تفکر ما است؛ باید ببینیم که آیا تحلیل ما از وضع کنونی جامه همان است که در بیانیه آمده؟ آیا باور ما به جوانان همان است که در بیانیه آمده؟ و...

وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب بیش از 40 بار واژه جوان آمده است و رهبر معظم انقلاب در پایان نیز سلام ویژه به جوانان کرده‌اند که نشان می دهد که نقطه اتکای ایشان، جوانان هستند و این یک شعار نیست بلکه یک نگاه است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: وقتی بین نوجوانان و جوانان و مدیران در مدارس و دانشگاه ها دیوار و فاصله باشد به معنی این است که گام دوم انقلاب تحقق نیافته است.

ذوعلم افزود: وقتی در بیانیه گام دوم به صراحت به خودسازی اشاره می کند به معنی این است که هر کدام از ما در هر مقام و مسئولیتی باید برای خودمان گام دوم تعریف کنیم.

در این مراسم از کتابچه چاپ شده مقالات منتخب همایش رونمایی شد و 39 معلم نمونه استان آذربایجان شرقی تجلیل شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار