در گفت‌وگو با پانا

مشاور عالی وزیر کار: کارگران اولین قربانیان تحریم‌های ظالمانه‌ علیه ایران هستند

سهم مزد در قیمت تمام شده کالا باید به مرز منطقی خود برسد/باید اصلاح ساختار اقتصادی را در دستور کار قرار بدهیم

تهران (پانا) - مشاور عالی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اکنون با توجه به اوضاع اقتصادی، جامعه کار و کارگری تحت فشار چند برابری قرار گرفتند، گفت در وضع فعلی کارگران اولین قربانیان تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران اعمال شده هستند.

کد مطلب: ۹۱۱۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مشاور عالی وزیر کار: کارگران اولین قربانیان تحریم‌های ظالمانه‌ علیه ایران هستند

حسین کمالی در گفت‌وگو با پانا همزمان با روز جهانی کار و کارگر با اشاره به مشکلات جامعه کارگری با توجه به اوضاع اقتصادی در کشور اظهار کرد: با توجه به تغییری که در نرخ ارز و قیمت‌ها حاصل شده است افرادی که دارایی داشتند، ارزش دارایی آنها سه برابر شده است یعنی افرادی که صاحب سرمایه، ملک یا ماشین‌آلاتی بودند به صورت ظاهری ارزش دارایی‌های‌شان نسبت به ریال سه برابر شده است.

مشاور عالی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همچنین افرادی که سرمایه‌ای نداشتند یعنی ملک و ماشین‌آلات و امکاناتی از این دست نداشتند قدرت خریدشان یک سوم شده است یعنی در حقیقت آنجا سه برابر بالا رفته است و در بخش مقابل قدرت خرید یک سوم کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اکنون جامعه کار و کارگری و جامعه دستمزد بگیر تحت فشار چند برابری قرار گرفتند. البته ۳۰ تا ۴۰ درصد در درآمدهای امسال تغییر ایجاد شد منتهی نسبت به اتفاقاتی که افتاده و تورمی که در جامعه شکل گرفته فاصله زیاد است. در وضع فعلی فکر می‌کنیم که اولین قربانیان وقایعی که در سطح بین‌المللی اتفاق می‌افتد و تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر علیه ایران اعمال شده جامعه کارگری هستند.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: طبیعی است در این وضع واحدهای اقتصادی هم از کار بیفتند و فعالیت آنها متوقف شود و در نتیجه کارگر کارش را از دست می‌دهد. افزایش قیمت‌ها بر افراد متمول تاثیرگذار نیست اما طبقات دستمزدبگیر، ضعیف،‌ فقیر و زیر خط فقر بیشتر آسیب می‌بینند.

مشاور عالی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه وضع دستمزد کارگران نیازمند اصلاح است، گفت: همچنین سهم مزد در قیمت تمام شده کالا باید به مرز منطقی خود برسد. اینکه میزان سهم مزد در قیمت تمام شده کالا به صورت متوسط 5.56 درصد است پذیرفته شده نیست. ما باید سطح مزد در قیمت تمام شده کالا را بالا ببریم تا کارگران احساس زندگی کنند و یک زندگی مناسب داشته باشند و بتوانند به رشد و توسعه فعالیت‌های خود فکر کنند و به ابداع و نوآوری روی بیاورند.

افزایش قیمت‌ها بر افراد متمول تاثیرگذار نیست اما طبقات دستمزدبگیر ضعیف،‌ فقیر و زیر خط فقر بیشتر آسیب می‌بینند.

کمالی در ادامه با اشاره به میزان خط فقر گفت: وقتی می‌خواهیم خط فقر را تعریف کنیم، باید سبد کالا و هزینه‌هایی که برای زندگی حداقلی نیاز است تعریف شود. سبدهایی که تعریف می‌شود با واقعیت تنظیم نیست. بعضی خط فقر را سه میلیون تومان، بعضی پنج میلیون تومان و بعضی‌ها عدد بالاتری اعلام می‌کنند. وقتی سبد واقعی را به دست بیاوریم و یک مرد، یک زن و سه فرزند بدون داشتن هر چیز دیگری را در سبد قرار می‌دهیم به عددی می‌رسیم که آن عدد تعیین کننده است. اکنون آنچه مشخص است این است که آنهایی که تا چند میلیون تومان هم حقوق می‌گیرند، زندگیشان به سختی می‌گذرد.

مشاور عالی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره راهکارهای بهبود زندگی کارگران گفت: ما باید اصلاح ساختار اقتصادی را در دستور کار قرار بدهیم. واحدهای ما از لحاظ اقتصادی باید سودده باشند و این موضوع باید در برنامه‌ها قرار داده شود. وقتی بنگاه‌های اقتصادی سودده باشند، کارگر می‌تواند مزد بیشتری بگیرد و کارفرما هم می‌تواند سود بیشتری بگیرد و در نهایت دولت هم می‌تواند فعالیت بهتری را دریافت کند اما وقتی واحدها و بنگاه‌‌های اقتصادی با زیان همراه باشند و سودی نداشته باشند با مشکل مواجهه می‌شویم و همه می‌خواهند از هم سود بگیرند در حالی که تولید، درآمد و سودی صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار