مداحان رسالت هنری اجتماعی هم دارند

اصفهان (پانا) - یک پژوهشگر حوزه آیین‌های مذهبی گفت: مداحان در کنار رسالت مذهبی و دینی، رسالت هنری، زیبایی‌شناسی و اجتماعی هم دارند.

کد مطلب: ۹۱۱۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
مداحان رسالت هنری اجتماعی هم دارند

مرکز هنرهای آیینی سنتی اصفهان(موزه گرمابه رهنان) وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان که هفته فرهنگی اصفهان را برای برگزاری سومین برنامه آیینه‌داران مغتنم شمرده بود، پس از پاسداشت مقام حاج رحیم جامی و زنده‌یاد حاج اصغر سعیدمنش، این بار میزبان آیین نکوداشت حاج مرشد رضا مغزیان از پیشگامان مداحی اصیل ایرانی بود.
حاج مرشد رضا مغزیان در سال 1312 در اصفهان چشم به جهان گشود و در دهه 20 و در سن 8 سالگی مداحی را در محضر دایی خود مرشد میرزا علی برهانی آغاز کرد که در آن زمان به عنوان رییس‌المداحین شهرت داشت.
مرشد رضا مغزیان سپس مداحی را در محضر اساتیدی چون گلزار، صغیر اصفهانی، موزون، معلم مشفقی و میرزا جواد شوقی از بزرگان سبک مداحی اصفهان ادامه داد و حجت‌الاسلام والمسلمین حسام‌الواعظین از مشوقان او بود. مرشد رضا مغزیان بنیانگذار هیئت شهدای کربلای خواجو است و پس از مدتی هیئت امامزاده باقر خواجو را تأسیس کرد.
مصطفی هادوی شاعر اهل بیت (ع) در آیین نکوداشت حاج مرشد رضا مغزیان، مداحی را ندای وجدان و به منزله روحی در کالبد جامعه دانست.
او با بیان اینکه خدمات حاج مرشد رضا مغزیان اظهر من‌الشمس است، افزود: جایگاه مداحان بسیار رفیع و مداحی حرکت بزرگ فرهنگی در جامعه است و مداحان صاحب ذوق و استعدادی خدادادی هستند. تجلیل از مرشد رضا مغزیان در واقع تقدیر از جامعه مداحان، فرهنگ اسلامی و فرهنگ کشور است.
دکتر جبار رحمانی پژوهشگر حوزه آیین‌های مذهبی و عضو هیئت علمی پژوهشکده وزارت علوم نیز در این مراسم اظهار داشت: مداحان علاوه بر نقش مذهبی، در طول تاریخ سنت‌های هنری را انتقال داده و ذائقه زیبایی‌شناسی مردم را ارتقا داده‌اند تا مردم زندگی را با معنای عمیق‌تر بهتری درک کنند. بنابراین مداحان در کنار رسالت مذهبی و دینی، رسالت هنری، زیبایی‌شناسی و اجتماعی هم دارند. در حادثه سیل اخیر هم دیدیم که نیروی پرقدرت هیئات مذهبی وارد صحنه کمک‌رسانی به مردم شدند.
این مدرس دانشگاه افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای نسل جدید در دنیای امروز این است که زندگی را چطور دارای معنا کنند و خیلی مهم است که به چه منبعی وصل باشند و کار مداحان منتقل کردن این سرچشمه خیر الهی به زندگی نسل جدید است.
نایب‌رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این آیین اظهار داشت: جبران خلیل جبران فیلسوف، شاعر و نویسنده لبنانی می‌گوید برای نابود کردن هر تمدن باید به سه رکن خانواده، دستگاه تعلیم و تربیت جامعه و الگوها و اسوه‌های آن تمدن حمله برد و اگر دشمن بتواند به این سه رکن رکین دست‌درازی کند، می‌تواند آن جامعه را از پای دربیاورد و اگر از این سه رکن مراقبت شود، مانایی و پایداری این تمدن نتیجه آن خواهد بود.
علیرضا نصر اصفهانی افزود: امروز وظیفه داریم که الگوها و اسوه‌های خود در همه زمینه‌ها را حفظ کرده و آنهایی که در قید حیات‌اند عزیز بداریم، قدرشان را بدانیم و به دیگران هم بیاموزیم که قدر آنها را بدانند و از کسانی که از دنیا رفته‌اند، در همه مجالس و محافل یاد کنیم و برگزاری چنین نشست‌هایی در همین راستا است.
او ادامه داد: باید کسانی که روزی در این جامعه نقش‌آفرینی کرده و یاد خوب آنها در ذهن‌ها ماندگار شده است را قدر بدانیم.
نایب‌رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این افراد نه تنها در زمان حیات‌شان بلکه پس از ممات نیز می‌توانند در جامعه اثرگذار باشند و پاسداشت آنها، مأموریت ما در هر سمت و جایگاه و با هر رویکرد و سلیقه‌ای است.
در پایان این مراسم از کتاب و لوح چند رسانه‌ای زندگینامه، منتخب تصاویر، تحلیل آثار، آواها و نواهای استاد رحیم جامی که توسط مرکز هنرهای آیینی و سنتی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تدوین شده است، رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار