در راستای مقابله با تهدید تحریم اینترنت؛

ارتباط مستقیم اینترنت ایران با ترکیه برقرار شد

تهران (پانا) - وزیر ارتباطات گفت: در پی بی اثر کردن سیاست تهدید به تحریم اینترنت، ارتباط مستقیم میان شبکه اینترنت ایران با ترکیه و برخی کشورهای همسایه برقرار شد.

کد مطلب: ۹۱۱۳۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ارتباط مستقیم اینترنت ایران با ترکیه برقرار شد

به گزارش مهر، محمدجواد آذری جهرمی عصر امروز دوشنبه با «محمدجاهد تورهان» وزیر ترابری و زیرساخت کشور ترکیه در عمارت کلاه فرنگی وزارت ارتباطات دیدار و گفتگو کرد.

وی با اشاره به سیاست‌های دو کشور برای بی اثر کردن تحریم‌ها بر اینترنت گفت: تجربه تحریم‌های قبلی در ارتباطات بین الملل نشان داد که به دلیل ارتباطات محدودی که با برخی شرکت‌ها برقرار کرده بودیم و نیز به دلیل تحریم در مسائل مالی با مشکلاتی مواجه شدیم. به همین دلیل شاهد بروز اختلال در شبکه ارتباطی کشور در مقطعی شدیم.

آذری جهرمی گفت: البته آن زمان نیز با شرکت‌های ترکیه به مشکل برنخوردیم و این کشور همواره ما را همراهی کرد. هم اکنون نیز سیاست ما برای بی اثر کردن تهدیدها در زمینه تحریم اینترنت این است که ارتباط مستقیم (پییر ارتباطی) کشورهای همسایه برقرار کنیم. در این رابطه ارتباط مستقیم ایران با شبکه اینترنت کشور ترکیه به صورت مستقیم برقرار شد.

وی تاکید کرد: معنای این اقدام آن است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا در روابط دیتای دو کشور ایران و ترکیه تأثیری نخواهد داشت.

وزیر ارتباطات کشورمان با اشاره به مذاکراتی که میان دو کشور ایران و ترکیه در راستای حضور وزیر ترابری و زیرساخت این کشور در تهران انجام شد، توضیح داد و گفت: از مواضع اصولی دولت ترکیه در قبال رفتارهای یکجانبه آمریکا و تروریست خواندن سپاه پاسداران و نیز محکومیت رفتارهای رژیم صهیونیستی تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به تقویت توسعه همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه ایران و ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خاطرنشان کرد: بخشی از فعالیت‌های مشترک ما به حوزه ارتباطات و بخش دیگر به زیرساخت‌های سایر حوزه‌ها مربوط می‌شود. جمهوری اسلامی تاکنون روابط سازنده‌ای با دولت ترکیه داشته و تحریم‌ها تأثیری بر روابط ایران و ترکیه نگذاشته است.

جهرمی با اشاره به گسترش ترانزیت ارتباطات از شرق به غرب و جنوب به شمال میان دو کشور خاطرنشان کرد: در حوزه امنیت سایبری نیز توافقات خوبی میان ایران و ترکیه انجام شده است. همچنین ما به دنبال این هستیم که ارتباط خود را در حوزه فناوری اطلاعات نیز توسعه دهیم.

وی یادآور شد: بر این اساس از استارتاپ های ترکیه برای حضور فعال در الکامپ تهران دعوت کرده‌ایم و وزیر ترکیه نیز برای حضور فعال در این رویداد دعوت ما را پذیرفت.

وزیر ارتباطات گفت: همچنین در جهت توسعه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات موضوع پیمان چهارجانبه میان کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و روسیه در جریان است و در این دیدار نیز مذاکرات خوبی صورت گرفت و شاهد پیشرفت‌های خوبی برای توسعه بازار منطقه هستیم.

وی گفت: پیش بینی می‌شود تا ماه سپتامبر در زمینه این توافق چهارجانبه به جمع بندی برسیم و استارتاپ های چهار کشور بتوانند در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، گردشگری و پرداخت‌های بانکی فعالیت خود را گسترش دهند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در این توافق چهارجانبه رفع موانع شرکت‌های حوزه «آ سی تی» برای حضور فعال در بازارهای منطقه در درجه اول اهمیت است، گفت: در زمینه سرمایه گذاری مشترک چهار کشور نیز مذاکراتی انجام شده است و به زودی برای حجم سرمایه گذاری اولیه به توافق خواهیم رسید.

در این دیدار محمدجاهد تورهان وزیر ترابری و زیرساخت کشور ترکیه نیز با ابراز همدردی با ایران به دلیل وقوع سیل اخیر به نشست شورای همکاری‌های اقتصادی دو کشور که در ماه دسامبر گذشته در سطح رؤسای جمهور در آنکار ا برگزار شد، اشاره کرد و گفت: برای شرکت در هشتمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور به تهران آمده‌ام و برای پیگیری موضوعات مرتبط با حوزه ارتباطات، دیدار امروز را با وزیر ارتباطات ایران انجام دادم.

وی بر لزوم حل مشکلات دو جانبه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید کرد و گفت: در این دیدار مقرر شد کمیته‌ای برای پیگیری این مشکلات و موانع بر سر راه توسعه روابط دو کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل شود.

وزیر ترابری و زیرساخت ترکیه بر لزوم بهبود و توسعه زیرساخت‌های تبادل اطلاعات و داده میان ایران و ترکیه و نیز کشورهای ثالث تاکید کرد و گفت: در بخش گسترش ترانزیت حمل و نقل میان ایران و ترکیه نیز با وزیر راه و شهرسازی ایران تفاهم نامه‌ای امضا کردیم و مقرر شد با فعالیت ۲۴ ساعته گمرک تاخیرهایی که تاکنون در خصوص مبادلات تجاری میان دو کشور انجام می‌شد حل و فصل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار