بر پایه تصمیم ستاد تنظیم بازار؛

عرضه خرمای ماه رمضان با تخفیف 15 درصدی

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: طبق گزارش امروز ستاد تنظیم بازار، تامین کنندگان حاضر شدند خرما را با قیمت 15 درصد کمتر از نرخ میادین عرضه کنند.

کد مطلب: ۹۱۱۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
عرضه خرمای ماه رمضان با تخفیف 15 درصدی

به گزارش تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا کلامی، افزود: بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد از طریق سازمان های جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان ها، خرمای مورد نیاز بازار برای ماه مبارک رمضان را تامین کند.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی ماموریت یافت با صاحبان محموله های خرما در استان های تولیدکننده جلسه برگزار کند تا با عرضه مستقیم، دلالان حذف شوند.
وی گفت: همچنین سازمان های میادین میوه و تره بار و استانداران مکلف شدند برای توزیع خرما جایگاه عرضه مستقیم اختصاص دهند.
به گزارش ایرنا، دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی امروز- دوشنبه- در نامه ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست صادرات خرما مشمول اعمال محدودیت و اخذ عوارض شود.
پیش از نوسان نرخ ارز در کشور، هر کیلوگرم خرمای پیارم حدود 25 هزارتومان و مضافتی بم 12 هزارتومان به دست مصرف کنندگان می رسید اما اکنون نرخ هر بسته خرمای مضافتی در بازار داخلی بیش از 35 هزار تومان شده و رشد قیمت 20 تا 60 درصدی را تجربه کرده است.
ایران با برخورداری از نخلستان های وسیع در استان های خوزستان، کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر دومین یا سومین تولیدکننده خرما به لحاظ تولید و سطح زیر کشت و پنجمین صادرکننده این محصول در جهان به شمار می رود.
سالیانه بیش از یک میلیون و 100 هزار تن انواع خرما در 203 هزار و 763 هکتار تولید می شود.
میزان تولید خرما در جهان حدود هفت میلیون و 500 هزار تن برآورد می شود که در یک میلیون و 100 هزار هکتار نخلستان با متوسط عملکردی 6 ‌هزار و 834 کیلوگرم کشت می شود.
مصر، ایران، عربستان، امارات، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی 10 تولیدکننده برتر خرما در جهان به شمار می روند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت را در اختیار دارد.
متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد می شود که البته این شاخص در عربستان 34 کیلوگرم و در ایران هفت تا 10 کیلوگرم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار