برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم اعلام شد

علی اللهیار ترکمن: معلمان در روز چهارشنبه هفته جاری با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند

تهران (پانا) ـ نشست خبری ستاد بزرگداشت مقام‌ معلم صبح امروز با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۱۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم اعلام شد

علی‌اللهیار ترکمن، در این نشست یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری را گرامی داشت و گفت: «معلم یکی از اجزای تاثیرگذار در هر جامعه‌ای است و معلمان ما از ضریب نفوذ اجتماعی بالایی برخوردارند و نمونه آن هم این است که هیچ کدام از ما هیچ وقت معلمان را در زندگی خود فراموش نمی‌کنیم. تاثیر معلم در همه شئونات زندگی انسان الزام می‌کند که همیشه به یاد معلمان باشیم و آنها را تکریم کنیم.»

او ادامه داد: «اوج تکریم معلم در ساختن یک آموزش و پرورش منسجم، فعال و چابک و پویا نمود پیدا می‌کند و در این حالت است که معلم همه ظرفیت‌های خود را بروز می‌دهد. رسیدن به این نوع آموزش و پرورش از طریق هم‌افزایی کلان شکل می‌گیرد. نبود نگاه یکسان به تحول، آسیب‌زا شده است و باید یک وضع یکسان پیدا کنیم. آموزش و پرورش عدم تحول خود را ناشی از نهادهای بیرونی می‌داند و برخی از نهادها هم ورود پیدا می‌کنند و برخی از وظایف بالایی را برای آموزش و پرورش تعیین می‌کنند. متاسفانه نگاه یکسان و منسجمی وجود ندارد، و باید این نگاه اصلاح شود.»

اللهیار افزود: «نقش معلم در این اصلاح نگاه بسیار مهم است، فرهنگ‌سازی و هم‌افزایی که معلم می‌تواند ایجاد کند می‌تواند ما را در پیمودن مسیر تحول کمک کند.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش به برنامه‌های هفته معلم اشاره کرد و گفت: «ایام هفته معلم نام‌گذاری شده است و این برنامه‌ها از سطح منطقه تا ملی برگزار خواهد شد.»

اسامی روزهای هفته بزرگداشت مقام معلم

اللهیار ترکمن برنامه‌های ملی بزرگداشت هفته معلم را اعلام کرد و گفت: «این برنامه‌ها از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت برگزار خواهد شد و هر روز با یک عنوان نام‌گذاری شده است. روز ۱۲ اردیبهشت به نام شهیدمطهری اسوه معلمی، ۱۳ اردیبهشت معلم، زمینه‌ساز وحدت ملی، ۱۴ اردیبهشت معلم و مسئولیت حاکمیت نسبت به نقش و جایگاه او در گام دوم انقلاب، ۱۵ اردیبهشت با پیشکسوتان تعلیم و تربیت، ۱۶ اردیبهشت معلم و مرجعیت اجتماعی او، ۱۷ اردیبهشت معلم، مولد سرمایه انسانی و محور توسعه پایدار در سال رونق تولید و روز ۱۸ اردیبهشت به نام معلم، مسئولیت‌پذیری و حراست از قداست معلمی نام‌گذاری شده است.»

وزیر آموزش و پرورش در نماز جمعه سخنرانی می‌کند

او ادامه داد: «در سطح ملی برنامه‌هایی اجرا و انجام خواهد شد. تجدید میثاق با آرمان‌های امام و حضور معلمان در مرقد حضرت امام، دیدار معلمان با رهبری در روز چهارشنبه هفته جاری و آگاهی از منویات مقام معظم رهبری درباره آموزش و پرورش، دیدار با رئیس‌جمهوری، دیدار با رییس مجلس، نشست صمیمی با سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در دارالفنون در روز جمعه، سخنرانی وزیر آموزش و پرورش قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته و دیدار وزیر آموزش و پرورش و برخی از معلمان با خانواده شهید مرتضی مطهری و برگزاری برنامه‌ سپاس معلم از جمله برنامه‌هایی است که در سطح ملی برگزار خواهد شد. در استان‌ها هم برناماه‌هایی هم راستا با این برنامه‌های ملی برگزار خواهد شد.»

اللهیار افزود: «مراسم هفته معلم را به عنوان یک نماد برای تکریم مقام‌ معلم برگزار می‌کنیم تا بگوییم مجموعه نظام و آموزش و پرورش قدردان زحمات آن‌ها است.»

برای احترام به فرهنگیان عزیز قرار است ریز پرداخت‌ها را رسانه‌ای نکنیم و خواهش می‌کنیم فرهنگیان اخبار مربوط به پرداخت‌ها را به عنوان یک خبر داخلی از سایت وزارت‌خانه و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع پیگیری کنند

فرهنگیان اخبار مربوط به پرداخت‌ها را فقط از طریق وزارت آموزش‌وپرورش پیگیری کنند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش گفت: «تمام تلاش ما این است با اولویت‌گذاری صحیح و با در نظرگرفتن تمام محدودیت‌هایی که دولت دارد به سمت تکریم عملی فرهنگیان پیش برویم. در سال ۹۷ سعی کردیم تا پرداخت‌های فرهنگیان با تاخیر مواجه نشود. من از فرهنگیان عزیز خواهش می‌کنم این تاخیرها را به معنای پیگیری نکردن و بی‌توجهی تلقی نکنند ما ماهیانه ۳هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم که کار سختی است و تامین آن گاهی با مشکل مواجه می‌شود. ما برای احترام به فرهنگیان عزیز قرار است ریزپرداخت‌ها را رسانه‌ای نکنیم و خواهش می‌کنیم فرهنگیان اخبار مربوط به پرداخت‌ها را به عنوان یک خبر داخلی از سایت وزارت‌خانه و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع پیگیری کنند. درست است که پاسخگویی به اصحاب رسانه و فرهنگیان وظیفه ماست اما اگر در تامین بودجه و تخصیص بودجه در سازمان‌های دیگر و در عملیات پرداخت مشکلی پیش بیاید ما شرمنده فرهنگیان خواهیم شد.»

او خبر داد: «ما از این به بعد و براساس تجارب سال‌های گذشته "انتخاب معلم نمونه" نخواهیم داشت بلکه معلمان منتخب استانی را داریم. استان‌ها معلمان منتخب را معرفی می‌کنند و در برنامه‌های ملی شرکت خواهند کرد.»

مراسم نمادین سپاس معلم در منطقه 11 تهران برگزار می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش به برنامه سپاس معلم هم اشاره کرد و گفت: «در سپاس معلم در کلاس‌ها حاضر می‌شویم و از معلمان قدردانی می‌کنیم. این مراسم به صورت نمادین در منطقه ۱۱ تهران برگزار خواهد شد و در استان‌ها هم‌ این برنامه‌ها جرا خواهد شد.»

اللهیار ترکمن به ادغام مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی با معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی و شکل‌گیری معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع در چارت جدید وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «براساس ابلاغ کشوری وزارتخانه‌ها باید چارت خود را کوچک می‌کردند و آموزش و پرورش هم یکی از همین دستگاه‌هاست که باید این کار را انجام می‌داد. به این نتیجه رسیدیم که آموزش و پرورش نیازمند یک معاونت برنامه‌ریزی است تا برنامه‌های کلان را برنامه‌ریزی و سند تحول و اسناد دیگر را به برنامه‌های اجرایی تبدیل کند و بتواند کارهای بزرگی را انجام دهد و به این خاطر این معاونت تشکیل شده است. همه کارشناسان مرکز برنامه‌ریزی در کنار کارکنان معاونت، کار ساماندهی نیروی انسانی را انجام می‌دهند. باید تا آخر اردیبهشت کار نقل و انتقال تمام شود تا ما بتوانیم برآوردی از کسری نیروها داشته باشیم.»

درخواست جذب 55هزار نفر برای آموزش‌وپرورش در سازمان استخدامی مراحل پایانی را طی می‌کند

او گفت: «آموزش و پرورش در سال‌های حاد کمبود نیروی انسانی به دلیل بازنشستگی فرهنگیان عزیز قرار دارد، به همین خاطر نیازهای خود را برآورد کردیم و برای امسال درخواست ۵۵ هزار جذب در آموزش و پرورش را داشته‌ایم هم به‌صورت دوره ۴ ساله تربیت معلم و هم از طریق ماده ۲۸. این طرح در سازمان استخدامی مراحل نهای خود را طی می‌کند و امیدوارم به‌ زودی تمام شود و نیروها را جذب کنیم.»

علی اللهیار ترکمن در پایان به برنامه‌های این وزارتخانه در مناطق سیل‌زده هم اشاره کرد و گفت: «برنامه‌های آموزش و پرورش برای مناطق سیل‌زده در سه حوزه فضا و تجهیزات آموزشی، نیروی انسانی و یرنامه‌های مربوط به دانش‌آموزان دنبال می‌شود. این برنامه‌ها مشخص است و ساماندهی خوبی صورت گرفته است. شورای هماهنگی تشکیل شده است، از هر معاونت یک نفر مسوول هر استان و شهرستان شده و چند استان هم به عنوان استان معین در این وضعیت کمک می‌کنند. تمام تمهیدات لازم اندیشیده و زحمات قابل توجهی در این باره انجام‌ شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار