با عنوان سردار سازندگی؛

خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رونمایی شد

تهران (پانا) - مراسم رونمایی از شانزدهمین جلد کتاب خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان سردار سازندگی، خاطرات سال ۱۳۷۵ با حضور جمعی از مسئولان و چهره‌های سیاسی از جمله محسن هاشمی رفسنجانی، اشرف بروجردی، عفت مرعشی علی شکوری راد و... در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۰۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد
خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رونمایی شد

به گزارش برنا؛ اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای این مراسم گفت: آثار وجودی‌ و آثار همه تلاش‌های هاشمی رفسنجانی در این سرزمین باقی‌ خواهد ماند. امیدوارم کسانی که در این خطه زیست می‌کنند و از وجود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برخوردارند از اینکه در این عصر زندگی می کردند، بر خود می بالند. همه تلاش ایشان بر این بود که نام اسلام و این سرزمین عزیز برای همیشه در دنیا بدرخشد.

بروجردی افزود: بدون شک سخن گفتن درباره آیت‌الله هاشمی کار دشواری است. نمی دانم از فهم، ذکاوت، مهربانی، ایمان و مقاومت ایشان و یا مرد عمل بودن ایشان و یا از تدبیر و مدیرت ایشان بگویم و یا از تلاش آیت الله هاشمی برای عزت ایران بگویم.

وی افزود: در خاطراتی ایشان نقل می‌کنند، در سال ۷۵ آمریکا و هم‌ پیمانانش بسیج شده بودند تا علیه کشور ما فعالیت کنند و بحث جنگ به میان آورند. آقای هاشمی سعی داشتند باب گفت‌وگو را باز و اعتقاد داشتند که این مساله منعی ندارد. اجلاس کنفرانس اسلامی قرار بود در ایران برگزار شود که با برگزاری آن موافقت نشد و در اجلاس دیگری که ملک‌ عبدالله حضور داشتند، ایشان تصمیم می‌گیرند با وی ملاقاتی داشته باشند و می‌گویند باید ملک‌عبدالله به اتاق وی بیایند. آیت‌الله هاشمی وقتی می‌فهمند وی نمی‌آید قصد رفتن به اتاق او را می‌کند که ملک‌عبدالله اظهار می‌دارد خودش می‌خواهد به اتاق وی بیاید و این باعث می‌شود اجلاس بعدی در ایران برگزار شود. تدبیر و ژرف‌نگری نکته بسیار مهمی است که ایشان از طریق آن گفت‌وگو و مشکلات را حل می‌کردند.

رئیس اسناد و کتابخانه ملی گفت: او دین را درک کرده بود و شخصیتی است که نبودنش صدمه‌ای به کشور وارد کرد و این مسئله جبران پذیر نیست. زندگی‌ شخصی و سیاسی ایشان، بهترین اسوه برای آزادگان و آزاداندیشان است که می خواهند انسانیت و دوستی و سیاست‌مدار بودن را تجربه کنند.

وی تصریح کرد: مرور خاطرات و دست‌نوشته‌های ایشان راه را برای رسیدن به قله کمال و معرفت برای نسل امروز هموار می کند. آرمان او چیزی جز ان نبود که مردان خدا از آن دم می‌زنند. او سربلندی و سرافرازی مردم و ایران را می‌خواست.

در ادامه محسن هاشمی، با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی برای من به عنوان مراد و مریدی عاشق بود، گفت: همیشه این احساس به من دست می‌داد که ایشان همیشه در تلاش هستند که کشور را بسازند و ما کشوری آباد داشته باشیم. آنچه مهم است راه هاشمی است. ایشان فکر می کردند که ما نباید از اعتدال فاصله بگیریم و اعتقاد داشتند، اگر مشکلی در جمهوری اسلامی وجود دارد به دلیل افراط و تفریط است. اگر نگاهی به زندگی آیت‌الله هاشمی داشته باشیم، می بینیم که همواره بدنبال کشوری آباد و آزاده بودند.

وی افزود: بعد از انتخابات مجلس پنجم (در سال ۷۵) قرار بود من رئیس دفتر ریاست جمهوری باشم که آن موقع از نزدیک شاهد تلاش‌های ایشان بودم که چقدر در راستای هدفی که برای ایران داشتند، تلاش می‌کردند. این را هم باید بگویم که یکی از موفق‌ترین ارکان سازندگی در کشور همکاری و هماهنگی با رهبر معظم انقلاب بود.‌ رفاقتی که در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی بین آنها به وجود امده بود، عامل موفقیت بسیاری برای دولت سازندگی شد.

فرزند هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: همان اواخر سال ۷۵ یا ۷۶ بود که جمله معروف آیت‌الله خامنه‌ای زده شد که هیچکس برای من آیت‌الله رفسنجانی نمی‌شود. آیت‌الله هاشمی عدالت واقعی را از نظر اسلام، توزیع ثروت می‌دید نه توزیع فقر و تلاش داشتند همه از نعمت‌های الهی به خوبی بهره‌مند شوند. خودشان زندگی حد وسط داشتند و خانه ایشان در جماران خود گواهی است بر اینکه ایشان جزو زهدفروشان نبوده است.

وی گفت: ایشان هیچ‌گاه نمی خواستند از عنوان سردار سازندگی برایشان استفاده شود که حال چون نیستند ما این عنوان را توانسته‌ایم برای این جلد، انتخاب کنیم.

وی در مورد کتابهایی که دفتر نشر منتشر کرده است، گفت: این نوزدهمین جلدی است که ما چاپ کردیم و سه جلد را با استفاده از نظرات ایشان چاپ کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه دقیقا عین عبارات دستی ایشان در کتاب می‌آید و تنها موارد جزئی کوچکی که مربوط به مسایل امنیتی می‌شود از این کتاب حذف شده‌اند، گفت: تا بحال مقام معظم رهبری نظراتی درباره این کتاب مطرح نکرده‌اند و ما هنوز ۲۰ دفتر دیگر در اختیار داریم که باید به موقع چاپ کنیم.

در پایان محمد هاشمی، محسن هاشمی و اشرف بروجردی برای رونمایی از کتاب به روی صحنه آمدند و در میان تشویق حضار، آیین رونمایی انجام شد.

محمود گلزاری، نویسنده کتاب فراتر از شکوفایی، در ادامه این مراسم گفت: من با بررسی بیش از ده جلد از خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به این شخصیت، شناخت بیشتری پیدا کردم.

گلزاری بیان کرد: برای ارزیابی شخصیت باید از آزمون‌های معتبر استفاده کرد. یکی از معروف‌ترین پرسشنامه‌های شخصیتی پرسشنامه نئو است که به آن بیگ فایو می‌گویند که در آن به پنج، خصوصیت و صفت بزرگ رسیدند. برای روسای جمهور هم از این آزمون استفاده می‌کنند. برخی از این افراد زنده بودند و حضوری این پرسشنامه را انجام دادند اما بعضی که زنده نبودند را خودشان بررسی کردند. من پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی تحقیقاتی در همین زمینه روی ایشان داشتم.

وی در ادمه اظهار کرد: من دو شب متوالی کتاب سردار سازندگی را مطالعه کردم و بسیار اتفاق خوبی است اگر ما بر مبنای روانشناسی شخصیت ایشان را تحلیل کنیم. آیت‌الله هاشمی شخصی منظم و با آستانه تحمل بالا بودند. ما کم‌لطفی به بزرگانمان می کنیم، اگر تحلیل‌های علمی‌ خود درباره آنها را ترجمه نکنیم.

گلزاری در ادامه چند خاطره یادداشت‌ شده توسط آیت‌الله هاشمی در کتاب سردار سازندگی را خواند و به تحلیل شخصیت ایشان پرداخت و آیت الله هاشمی را شخصی روشنفکر با آغوشی باز، برای تجربیات جدید که چارچوبی مشخص دارد، عنوان کرد.

در پایان مستند آیت الله هاشمی رفسنجانی به نمایش در آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار