مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی:

آذربایجان غربی قطب تولید صنوبر/قطع درختان صنوبر قانونی است

ارومیه (پانا)- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: استان با سطح زیرکشت ۲۱ هزار هکتار صنوبر قطب تولید این محصول زراعی در کشور به شمار می رود.

کد مطلب: ۹۱۰۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
آذربایجان غربی قطب تولید صنوبر/قطع درختان صنوبر قانونی است

میرصمد موسوی در خصوص انتشار اخباری در زمینه قطع بی رویه درختان در استان اظهار داشت: استان یکی از قطب‌های محصولات چوب ده زراعی به خصوص صنوبر است و اخبار قطع درختان جنگلی در استان صحت ندارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون درختان صنوبر در وسعت ۲۱ هزار هکتار در استان از دهه‌های ۷۰ تاکنون کشت می‌شود ادامه داد: هم اکنون سال‌های باردهی این محصول زراعی است برای همین شاهد انتشار اخبار قطع درختان هستیم.

موسوی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از رسانه‌های استان قطع درختان صنوبر را که قانونی است تحت عنوان تاراج جنگل‌های استان منتشر می‌کنند اضافه کرد: این در حالی است که بخش اعظم جنگل‌های استان تنها در شهرهای سردشت و پیرانشهر متمرکز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه صنوبر به دلیل داشتن تنه صاف یکی از چوب‌های پر طرفدار در صنعت است گفت: بریدن درختان صنوبر برای مصارف صنعتی منافاتی با قانون ندارد و با وجود انتشار اخباری در خصوص قاچاق این نوع چوب در استان، این امر قاچاق به شمار نمی‌رود و رسانه‌های انتشاردهنده این اخبار باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیشتر تصاویر منتشر شده مبنی بر قاچاق چوب در استان مربوط به درختان صنوبر است افزود: ۹۰ درصد درختانی که در ماه‌های گذشته از استان حمل شده و عکس‌های آن در فضای مجازی انتشار یافته است، بیشتر درختان زراعی از نوع صنوبر است و هیچ تاراجی از جنگل‌های استان صورت نمی‌گیرد.

موسوی با بیان اینکه درختان جنگلی استان بیشتر از نوع بلوط بوده که درختان صنعتی نیست بلکه بیشتر مصرف تأمین زغال و هیزم دارند خاطرنشان کرد: در عین حال قطع، حمل درختان جنگلی ممنوع بوده و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی در خصوص وضعیت جنگل‌های استان گفت: امسال طرح‌های متعددی از جمله توزیع رایگان آبگرمن های خورشیدی در روستاهای حاشیه جنگلی استان، احیا و غنی سازی جنگل‌ها و اجرای طرح الگوی سوخت به همراه اجرای طرح گازرسانی به روستاهای حاشیه جنگل‌ها با هدف حفاظت و جلوگیری از قطع درختان برای تأمین هیزم اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه صنوبر کاشته شده در استان به دلیل وجود آب و خاک و اقلیم مناسب مرغوبیت بالایی دارد گفت: درخت صنوبر در ۲۲۰ نهالستان استان تولید می‌شود که حدود نیمی از مجموع نهال‌های تولیدی استان را شامل می‌شوند که توجه به این حوزه می‌تواند ضمن توسعه اقتصادی استان باشد.

موسوی مساحت جنگل‌های طبیعی در استان را ۱۰۰ هزار هکتار، مراتع را ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار و وسعت جنگل‌های دست کاشت را ۶۵۰ هکتار عنوان و اضافه کرد: سالانه حدود ۱۳ میلیون اصله نهال صنوبر در حدود ۲۲۰ نهالستان آذربایجان غربی تولید شده که آذربایجان غربی نهال صنوبر مورد نیاز استان‌های زنجان، فارس، خراسان جنوبی، خوزستان و سمنان را تأمین می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار