در گفت وگو با پانا:‌

شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه:‌ رشد شاخص در بورس واقعی است

تهران (پانا) – تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید براینکه رشد شاخص کل از ابتدای امسال واقعی است و وضع حبابی ندارد، می‌گوید تمامی شرکت‌هایی که بازار مناسب صادراتی دارند با توجه به افزایش نرخ دلار با رشد مواجه شده‌اند و افزایش ارزش سهام آنها مثبت شدن شاخص کل بورس را رقم زده است.

کد مطلب: ۹۱۰۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه:‌ رشد شاخص در بورس واقعی است

امیرحسین شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره رشد شاخص کل بورس از ابتدای امسال گفت: در وضع کنونی، کسب و کارهایی در اقتصاد کشور وجود دارند که با رشد مواجه می‌شوند. ابتدا باید توجه شود که گروه‌های متفاوتی از بخش‌های مختلف اقتصادی در بورس حضور دارند که شامل بانک‌ها، شرکت‌های معدنی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، پتروشیمی‌ها، کشاورزی و شرکت‌های قندی هستند.

وی ادامه داد:‌ برخی از کسب و کارها در وضع کنونی امکان رشد را دارند و این وضع موجب می‌شود تا شاخص کل چندین روز متوالی به صورت مثبت بسته شود. در بررسی روند مثبت‌شدن شاخص باید بررسی شود که چه کسب و کارهایی در وضع کنونی اقتصادی کشور سودآور هستند و از این کسب و کارها چه میزان شرکت بورسی در آنها وجود دارد.

سودآور بودن صادرات محصولات پتروشیمی عاملی موثر در مثبت شدن شاخص

شریعتی گفت:‌ تبدیل گاز به محصول و فرآورده توسط شرکت‌های پتروشیمی بسیار سودآور است و حضور شرکت‌های پتروشیمی در بورس در مثبت‌شدن روند شاخص موثر است.

وی با اشاره به دو برابر شدن ارزش ملک در تهران طی سال 97 گفت:‌ بانک‌ها از دیگر شرکت‌های مهم بورسی هستند. بانک‌ها بخشی از سرمایه خود را وارد املاک و مستقلات کرده‌اند که البته خلاف مسئولیت واقعی خود آنها است و یا براساس وثیقه‌ای که برای ارایه تسهیلات دریافت کرده‌اند، با افزایش ارزش وثایق مواجه شده‌اند که با توجه به افزایش میانگین 100 درصدی ملک در هنگام تجدید ارزیابی دارایی‌ها به مثبت‌شدن سهام بانک‌ها کمک می‌کنند.

بازار مناسب صادرات گیاهان دارویی و رشد سهام شرکت‌های دارویی

تحلیلگر بازار سرمایه گفت:‌ همچنین شرکت‌های دارویی از شرکت‌هایی هستند که بازار مناسبی برای صادرات آنها وجود دارد و با توجه به اینکه بازار برای گیاهان دارویی بسیار مناسب است این شرکت‌ها نیز نقش مهمی در مثبت‌شدن شاخص بورس دارند.

شریعتی گفت:‌ تمام محصولاتی که با توجه به قیمت کنونی دلار صرف صادراتی دارند باعث رشد بازار و مثبت شدن شاخص خواهند شد. محصولات کشاورزی نیز در دسته این محصولات هستند و با توجه به ارزش افزوده‌ای که صادرات آنها ایجاد می‌کند با رشد مواجه هستند.

وی افزود: سطح بالایی برای متمرکز شدن بر رشد شاخص وجود دارد و این روند موجب شده است تا بازار رشد مناسبی را تجربه کند. نرخ دلار از 13 هزار تومان افزایش یافته است و این روند موجب می‌شود تا 50 درصد محصولات تولیدی در کشور توجیه صادراتی داشت باشد که یا به صورت قانونی یا غیرقانونی صادر می‌شوند.

تحلیلگر بازار سرمایه گفت:‌ پتروشیمی‌ها گاز را تبدیل به محصول می‌کنند که به این معناست که روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت خام سوزانده شود. پتروشیمی‌ها، فولاد و سیمان بخش‌هایی از اقتصاد هستند که درحال استفاده از نفت وگاز هستند و تبدیل به محصولاتی با ارزش افزوده مناسب می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ یکی دیگر از کسب و کارهای سودآور در وضع کنونی شرکت‌های ترانزیتی کالا هستند در کنار آن شرکت‌های معدنی همه سودآور هستند و صادرات محصولات کشاورزی و گوشتی نیز به خارج از کشور به شدت سودآور شده است. شرکت‌های کشاورزی، بانک کشاورزی و تمامی شرکت‌هایی که صادرات فرآورده غذایی دارند با رشد مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه کسب و کارهای مرتبط با جمع‌اوری ضایعات نیز به شدت سودآور شده است، گفت:‌ با وضع کنونی دلار اغلب فعالیت‌های مرتبط با صادرات که در بورس حضور دارند مثبت شده‌اند.

ثابت ماندن نرخ سود بانکی گرایش نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی را افزایش داده است

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: نرخ سود بانکی ثابت مانده است و اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستقر در بورس جاذب سرمایه‌‌ای شده‌اند که اکنون از بانک خارج شده است وجذابیتی در بازار دلار و سکه ندارد و جذب این صندوق‌ها می‌شود.

وی با تاکید براینکه رشد شاخص کل در بورس واقعی است افزود: شاخص کل بورس متاثر از مثبت شدن سهام شرکت‌ها با رشد مواجه و این رشد حبابی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار