مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس: 25هزار مدرسه در استان‌های کشور خیرساز است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور خبر داد از بین حدود 110 هزار مدرسه در همه استان‌های کشور، 25 هزار مدرسه خیرساز هستند.

کد مطلب: ۹۱۰۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس:  25هزار مدرسه در استان‌های کشور خیرساز است

محمدرضا قربانی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش درباره آمار مدارس خیرساز گفت: «اکنون حدود 110 هزار مدرسه در کل استان‌های کشور داریم که 25 هزار مدرسه خیرساز هستند. به عبارت دیگر از 530 هزار کلاس درس، 110 هزار کلاس خیرساز هستند. یعنی حدود 25 درصد.»

او افزود: «بخشی از کار خیرین شامل اهدای املاک و ... هم هست که آن را هم اضافه کنیم حدود 30 درصد مدارس خیرساز هستند.»

او میانگین سرانه فضاهای آموزشی در سطح کشور به ازای هر دانش‌آموز را 5.2 متر مربع اعلام کرد و گفت: «مشکلی که داریم این است که 11 استان کشور میانگین سرانه کمتر از 5.2 متر مربع دارند که سیستان و بلوچستان، البرز، تهران، گلستان، آذربایجان غربی و شرقی و خراسان شمالی، جنوبی و رضوی از جمله آن‌ها هستند.»

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: «استاندارد ملی سرانه فضای آموزشی 8.4 مترمربع است. گام اول این است که استان‌های پایین‌تر از میانگین را به صورت متمرکز مورد توجه قرار داده و روی آن‌ها بیشتر کار کنیم.»

او به بحران سیل و آسیب‌دیدگی مدارس در سه استان کشور اشاره کرد و گفت: «سیل استان گلستان از 25 اسفند شروع شد و 24 مدرسه را به طور کامل تخریب کرد و تعداد زیادی نیازمند تعمیر اساسی شدند. در لرستان حدود 80 مدرسه تخریب شدند و حدود 300 مدرسه نیازمند تعمیر اساسی هستند. در خوزستان 106 مدرسه تخریب شده و 400 مدرسه به تعمیر اساسی نیاز دارند که حجم زیادی است.»

بیش از 5هزار بانوی خیر در کشور فعالیت می‌کنند

او افزود: «9 اردیبهشت همایش ملی خیرین مدرسه‌ساز برگزار می‌شود و هدف اصلی‌اش این است که بتوانیم همت افکار عمومی و مردم را برای بازسازی مدارس آسیب‌دیده از سیل جلب کنیم.»

قربانی نقش بانوان در حوزه خیرین مدرسه‌ساز را قابل توجه دانست و از وجود بیش از 5000 خیر مدرسه‌ساز زن در کشور خبر داد. او گفت: «مادر است که می‌تواند فرهنگ مدرسه‌سازی را در خانواده اشاعه دهد. خیرین مدرسه‌ساز از جمله سرمایه‌های ملی ما هستند و از برنامه‌های اصلی ما در حزوه فرهنگی، حفظ این فرهنگ و دانش به عنوان یک سرمایه است.»

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور به تخریب مدارس در استان‌های کشور به علت وقوع سیل اشاره کرد و گفت: «اگر خیرین کمک‌ها‌ی‌شان خرد است به حساب جامعه خیران واریز کنند اما اگر هدف‌شان ساخت مشارکتی مدرسه است به اداره کل نوسازی یا مجامع خیری مراجعه و مراحل لازم را طی کنند. در همایش ملی خیرین مدرسه‌ساز اوج بحران و خسارات وارد شده را تبیین خواهیم کرد.»

او افزود: «بخشی از ظرفیت‌های خیری، نهادها و بنگاه‌ها هستند و می‌توانند برای ایفای مسئولیت اجتماعی، به این امر ورود پیدا کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار