در گفت‌وگو با پانا

پاسخ‌ رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران به منتقدان سامانه‌‌های شفافیت

میرلوحی: اجازه نمی‌دهیم کسی طرح تفصیلی تهران را دور بزند

تهران (پانا) - رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران می گوید که این شورا اجازه نمی‌دهدکه کسی قانون و مقررات طرح تفصیلی را دور بزند.

کد مطلب: ۹۱۰۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ‌ رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران  به منتقدان سامانه‌‌های شفافیت

سیدمحمود میرلوحی درباره شفافیت عملکرد در مدیریت شهری به پانا گفت: درباره موضوع حقوق‌ها، جریانی که پس از 10 سال هنوز پستوها و تاریک‌خانه‌های آن تاریک است آمده و آن را مورد انتقاد قرار داده است. من از این بابت خوشحالم چرا که هدف ما همین است. ما امروز حقوق افرادمان را اعلام کردیم و بهتر است فیش‌های حقوقی منتشر شود. بهتر است افرادی که چنین جریانی را نقد می‌کنند، فیش‌ حقوقی‌شان را منتشر کنند که مردم مشاهده کنند.

وی ادامه داد: پژوهش و پیمایش اخیر نشان می‌دهد که جایگاه شورای شهر و شهرداری تهران در وضعی که سرمایه‌های اجتماعی در بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف به شدت در حال آسیب دیدن است، وضع بهتری نسبت به بقیه دستگاه‌ها دارد. البته این موضوع ناشی از سیاست‌های شفاف‌سازی شوراست. این در حالی است که ما مخالفانی هم داریم که هر کاری انجام می‌دهیم، آنها می‌گویند که «کافی است» و حاضر نیستند با گذشت زمان، هیچ بخش و سهمی از کارهایی را که قبلاً انجام داده‌اند، آفتابی و عیان کنند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: ما به عقب برنمی‌گردیم زیرا معتقدیم که دردوره مدیریت ما و همفکران ما پس از انتخابات 94 و 96 اتفاقات خوبی رخ داده است. ما با تلویزیون و رادیو به اینجا نیامده‌‌ایم بلکه ما با محبت، لطف و سرمایه‌ اجتماعی بر سر کار آمده‌ایم و باید این مسیر را ادامه دهیم زیرا این مجموعه سرمایه، اندوخته و پشتیبان رأی اصلاح‌طلبان است.

امکان صد درصد شفافیت وجود ندارد

میرلوحی در ادامه درباره بدبینی متخصصان حوزه شهرسازی در پی انتشار اطلاعات حوزه شهرسازی نیز بیان کرد: این مسأله ابهامی ندارد. ما این مسأله را روشن می‌کنیم چرا که از راهبرد و سیاست‌های ماست. امکان صد درصد شفافیت وجود ندارد، ولی تا جایی که جامعه به آن قانع شود، رقبای خود را وادار به تبعیت از چنین شیوه و سیاستی می‌کنیم و ان‌شاءالله به نقطه مطلوب خواهیم رسید. به نظر می‌رسد وقتی ما پرهیز از «تعارض منافع» را اعلام کردیم، عده‌ای فکر می‌کردند که چنین کلامی برای تبلیغات به کار برده می‌شود درحالی‌که امروز این‌گونه نیست بلکه مصوب شده است.

ما اجازه نمی‌دهیم که کسی قانون و مقررات طرح تفصیلی را دور بزند

وی با اشاره به فعال کردن سامانه پروانه‌های ساختمانی در راستای شفافیت اظهار کرد: ما اکنون سامانه پروانه‌ها و اطلاع‌رسانی سامانه‌ پروانه‌های ساختمانی را مد نظر داریم و چنین اقدامی، انقلابی در حوزه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد است که با گذشت زمان روشن‌ خواهد شد. شهروند محترمی در نامه‌ای به بنده اعلام کرده که یکجا به طرح تفصیلی عمل نشده است، البته این نامه نشانه‌های خوبی است زیرا بلافاصله آن را مورد بررسی قرار می‌دهم و اگر تخلفی وجود داشته باشد، مشاهده می‌شود. بنابراین این نشان می‌دهد که طرح تفصیلی با ما در تعامل و دیالوگ بوده است. ما تا شش ماه باور نداشتیم که شورا بخواهد به طرح تفصیلی عمل کند، درحالی‌که امروز چنین باوری وجود دارد که شورا به طرح تفصیلی عمل می‌کند. ما اجازه نمی‌دهیم که کسی قانون و مقررات طرح تفصیلی را دور بزند.

میرلوحی در ادامه با بیان اینکه یک‌سوم مصوبات برنامه سوم بر عهده سامانه شهر هوشمند است، گفت: این سامانه امروز سه پیام روشن دارد: اول آنکه اقتصاد آینده تهران و کلانشهرها در حال تحول کسب و کار است. دوم آنکه امروز نمی‌توان بدون سامانه‌های دیجیتال، به مردم خدمت ارزان و باکیفیت ارائه داد. اگر کسی چنین ادعایی داشته باشد، ادعایش گزاف است چرا که کیفیت و هزینه مهم است. سومین پیام روشن این سامانه، شفافیت و مبارزه با فساد است. با وجود این سه هدف، یک سوم برنامه سوم، موضوع شهر هوشمند خواهد بود.

وی افزود: البته در بودجه سال 97 هم به طور مرتب چنین اقدامی انجام شده است. به طور مثال در بورس داخلی املاک ( بازار تهاتر) طلبکاران و بدهکاران ما در بازار تهاتر با هم تلاقی می‌کنند و معمولاً اگر ملکی به مزایده گذاشته شود، هر تعداد طلبکار ما می‌توانند بیایند و طلب‌هایشان را از این طریق تهاتر کنند. ما در هر جایی که بتوانیم، قدمی به سمت شفافیت، شهر هوشمند، دیجیتال و سلامت برمی‌داریم، مگر تابه حال به ذهنمان نرسیده باشد، وگرنه مطمئناً تأخیری در انجام کارها نداریم. من از همین‌جا به همه شهروندان می‌گویم عزیزان، همه کسانی که اهل نظر هستید و دلتان برای سرمایه‌های اجتماعی و سلامت شهر، منابع و اموال مردم در این شهر می‌تپد، کمک و راهنمایی کنید و اگر نظراتی دارید، بیان کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار