مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از فوت وکیل ملت تا تخریب گران‌ترین خانه پایتخت

تهران (پانا) - تلاش بهزیستی برای افزایش مجدد یارانه مراکز توانبخشی، زمزمه‌های تخریب گران‌ترین خانه تهران، آغاز انتخاب رشته کنکور دکتری 98، رکورد زدن هوای پاک در تهران، مطلوب شدن پوشش گیاهی در ایران به دنبال بارندگی‌های اخیر، برگزاری نخستین جلسه سخنگوی جدید قوه قضاییه، فوت بهمن کشاورز(حقوق‌دان) و بحران پایتخت از نظر فرونشست و فروریزش زمین از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت، است.

کد مطلب: ۹۱۰۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
از فوت وکیل ملت تا تخریب گران‌ترین خانه پایتخت

در اولین هفته از اردیبهشت ماه سال جاری شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری است بر مهمترین خبرهای این حوزه در هفته‌ای که سپری شد.

تلاش برای افزایش مجدد یارانه مراکز توانبخشی

در اولین روز هفته، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی درباره تعیین قیمت یارانه مراکز در سال جاری از تلاش و رایزنی برای افزایش مجدد تعرفه‌ مراکز توانبخشی معلولان خبر داد و به پانا گفت: یارانه مراکز در سال 98 قطعا افزایش پیدا می‌کند. به دلیل مشکلات اقتصادی و مشکلاتی که در خدمات به معلولان تحمیل می‌شود تصمیم گرفتیم تا بار دیگر در سال جاری یارانه مراکز را افزایش دهیم.

حسین نحوی‌نژاد ادامه داد: منتهی اتفاقی که افتاده این است که به طور معمول مصوبه هیات وزیران در پاییز داده می‌شود و امسال زودتر دست به کار خواهیم شد تا در همین ایام فصل بهار، برای رقم پیشنهادی با سازمان برنامه و بودجه به توافق برسیم و این رقم را به دولت پیشنهاد بدهیم تا زودتر در هیات دولت تصویب شود.

کاخ ثابت پاسال در برزخ تخریب و احیا

خانه موسوم به ثابت پاسال، گران‌ترین خانه تهران است که از دوره گذشته مدیریت شهری بنای تخریب و ساخت و ساز در آن وجود داشته است و اکنون با وجود اینکه این بنا جزو آثار ملی است بازهم زمزمه‌های تخریب آن به گوش می‌رسد. کاخ «ثابت پاسال»، خانه‌ای با وسعت ۱۲ هزار مترمربع است که در خیابان آفریقا (جردن) تهران قرار دارد، این خانه از معدود نمونه‌های باقیمانده از خانه‌-‌باغ‌هایی است که در پایتخت وجود دارد. چندسالی است که هراز گاهی نام بزرگترین و گران‌ترین خانه تهران به بهانه ساخت و ساز بر سر زبان‌ها می‌افتد و هر بار با اعتراض و هشدار از سوی دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌ها، صداها خاموش می‌شود.

با این حال پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از ثبت این بنای تاریخی، زمزمه‌های ساخت و ساز در این بنای ارزشمند به گوش می‌رسد. حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با رد این موضوع به پانا گفت: سازمان میراث فرهنگی مسئول حفاظت از این بنای تاریخی را بر عهده دارد.

آغاز انتخاب رشته دکتری ۹۸

انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۸ از روز شنبه ۳۱ فروردین آغاز شد و این زمان با تمدید دو روزه، ساعت 24 امروز پنج‌شنبه 5 اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد.

بر اساس اطلاعات مندرج در کارنامه از تعداد ۱۶۳ هزار و ۳۲۱ داوطلب حاضر در جلسه ۱۵۰ هزار و ۵۳۵ مجاز به انتخاب رشته شده اند که از این تعداد ۶۵ هزار و ۵۵۰ نفر زن و ۸۴ هزار و ۹۸۵ نفر مرد هستند.

همچنین فرایند انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد نیز از طریق سایت www.azmoon.org در حال انجام است. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند و علاقه مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی هستند، لازم است به سایت دانشگاه آزاد مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در سایت آن دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام کنند.

هوای پاک تهران در اولین روز اردیبهشت

اولین روز اردیبهشت ماه سال جاری در حالی آغاز شد که هوای تهران در شرایط پاک قرار داشت. از طرفی از ابتدای سال جاری هوای پاک در پایتخت رکورد زده است به طوری که از ابتدای فروردین تا روز پنجم اردیبهشت ماه، 23 روز در تهران هوای پاک بوده است.

پیوند دست‌فروشی با زیست شبانه پایتخت

کاهش فعالیت‌های شبانه در برخی مناطق تهران موجب شده تا برای رفع این مسئله، مدیریت شهری تهران تلاش ‌کند شب‌های پایتخت را همانند روزهایش زنده کند. بر این اساس طرح زیست شبانه از سوی شورای شهر تهران مطرح شده است و به گفته حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران قرار است این موضوع در قالب طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون (انواع دستفروشی) به سرانجام برسد.

حجت نظری درباره اجرای طرح زیست شبانه در پایتخت به پانا گفت: طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون برای حمایت از حقوق شهروندان و نیز دستفروشان ارائه شد و این طرح با رسمیت دادن به مشاغل سیار از جمله دستفروشان و ون‌ها، فعالیت آنها را به نحوی ساماندهی می‌کند که سبب ایجاد مزاحمتی برای دیگر شهروندان نشود.

مطلوب شدن پوشش گیاهی در پی بارندگی‌های اخیر کشور

به دنبال بارش‌های اخیر در کشور بسیاری از دشت‌های کشور سبز شده است. دکتر حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران با تأیید این موضوع به پانا گفت: به دنبال بارندگی‌های اخیر وضع پوشش گیاهی در نقاط مختلف کشور مطلوب شده است و باید از این فرصت استفاده کرد و به گونه‌های گیاهی فرصت احیا داد چون با احیای گیاهان خاک نیز تثبیت می‌شود.

حسین آخانی با اشاره به تاثیر سیل‌های اخیر بر تخریب پوشش‌های گیاهی اظهار کرد: به برکت بارندگی‌های اخیر، بسیاری از گیاهان خودرو در دشت‌ها و فضای سبز کشور رویش کرده‌اند. خوشبختانه بر اثر بارندگی‌های که صورت گرفته وضع پوشش گیاهی در همه ایران بسیار عالی شده است. این موضوع به غنای ذخیره بذری در سال‌های آینده کمک می‌کند. بذر این گیاهان منبع مهمی برای تقویت خاک است.

بهمن کشاورز درگذشت

شاید تلخ‌ترین خبر هفته را بتوان خبر درگذشت بهمن کشاورز، حقوقدان و وکیل دادگستری دانست. بهمن کشاورز از برجسته‌ترین حقوقدانان کشور بود. او شامگاه روز دوم اردیبهشت ماه به علت ناراحتی قلبی به بیمارستان منتقل شد و پس از انجام اقدامات پزشکی صبح روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه دارفانی را وداع گفت.

کشاورز متولد ۱۳۲۳ و رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران بود.

اولین نشست خبری سخنگوی جدید قوه قضاییه

آیت الله رییسی، رئیس قوه قضاییه روز ۱۹ فروردین ماه سال جاری در جلسه مسئولان عالی قضایی، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران را به عنوان سخنگوی جدید قوه قضاییه معرفی کرد. پیشتر حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه بود. روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه اولین نشست خبری سخنگوی جدید قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

سخنگوی جدید قوه قضاییه در پاسخ به سوال پانا درباره اقدام عجولانه قوه قضاییه در سیل‌های اخیر برای شناسایی مقصران حادثه اظهار کرد: در حادثه سیل کماکان اولویت اول همه بخش‌ها عملیات امداد و نجات و خدمات‌رسانی به مردم آسیب‌دیده است. ما هم وظیفه داریم در ایامی که فعالیت امداد و نجات در اولویت است تا آنجایی که می‌توانیم در صف امدادگران باشیم. البته قوه قضاییه وظیفه دارد به دور از تعجیل و اظهارنظر عجولانه با انجام کارشناسی با بررسی همه جانبه علل و زمینه‌های بروز این حادثه در ایام مختلف از ۱۰ تا ۳۰ سال قبل را انجام دهد. به نظر می‌آید اهمال، تقصیر و قصورهایی از ناحیه مدیران شاهد بوده‌ایم و وظایف قانونی خود را به نحو شایسته انجام ندادند و آن کوتاهی‌ها زمینه‌ساز ازدیاد و جبران ناپذیر شدن خسارات سیل شده است که اگر نبود شاهد کمترین خسارات بودیم.

اسماعیلی تاکید کرد: سیاست ما این است که در کمال آرامش برای پیشگیری از حوادث مشابه به بررسی این موضوع بپردازیم.

کدام مناطق در تهران از نظر فرونشست در جهان رکورددار است

فروریزش و فرونشست زمین در تهران از موضوعاتی است که همواره دغدغه و نگرانی شهروندان تهرانی است و به گفته علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وضع پایتخت ایران از نظر فروریزش و فرونشست زمین بحرانی است.

علی بیت‌اللهی به پانا گفت: تهران از نظر فرونشست زمین نیز بی‌تاثیر نیست. مناطق جنوبی و جنوب غرب تهران یکی از رکورد داران فرونشست زمین در دنیا است. آخرین اندازه‌گیری‌ها در تقاطع بزرگراه آیت الله سعیدی و آزادگان نشان از فرونشست 25 سانتی متری در سال دارد. این عدد در جهان عدد بالایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار