معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد: شناسایی 90 هزار فرد مبتلا به دیابت در آذربایجان شرقی

تبریز (پانا) - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این که تا سال گذشته، حدود 90 هزار فرد مبتلا به دیابت در استان شناسایی شده است، گفت: دیابت یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‎ها به شمار می‌آید، به طوریکه 15 درصد هزینه‎های تحمیل شده به  نظام سلامت، مربوط به دیابت است. 

کد مطلب: ۹۰۹۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد: شناسایی 90 هزار فرد مبتلا به دیابت در آذربایجان شرقی

عباسعلی درستی در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته سلامت با اشاره به اقدامات مرکز بهداشت استان اظهار کرد: تربیت 70 هزار دانش ‌آموز سفیر سلامت از جمله این اقدامات بود که آن‌ها نیز با آموزش به خانواده‌ها و 250 هزار نفر، در راستای آموزش اصول اولیه خودمراقبتی و بهداشتی تلاش کرده‌اند.

وی افزود: از بین مراجعان به مراکز سلامت نیز آموزش‌های لازم به علاقه‌مندان داده می‎شود تا سفیر سلامت محلات باشند، آموز‌ش‌ها مختص زمان خاصی نبوده و افراد مراجعه کننده به خانه‌های بهداشت و مراکز سلامت هر شهرستان به طور دائم تحت آموزش قرار می‌گیرند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات مرکز بهداشت استان در حوزه پیشگیری بیان کرد: ۸۰ درصد مرگ و میرها در جهان بر اثر ابتلا به بیماری‌های غیروارگیر روی می‎دهد و 45 درصد جمعیت استان از این نظر غربالگری شده‌اند، تا سال گذشته، 210 هزار نفر بیمار مبتلا به فشار خون شناسایی شده است که این تعداد هر سه ماه یک بار توسط پزشکان مرکز بهداشت، پایش می‎شوند.

درستی گفت: همچنین تمامی نوازادان متولد شده از نظر آزمایشات هیپوتیروئیدیسم و فنیل کتنوری و مادران باردار از نظر آلوده بودن به ویروس اچ ای وی و ایدز، قبل از زایمان مورد آزمایش و غربالگری قرار می‎گیرند.

وی با اشاره به غربالگری روانی توسط مرکز بهداشت استان بیان کرد: طبق غربالگری‌های به عمل آمده، 9 درصد از اختلالات روانی-رفتاری خفیف تا شدید در استان شناسایی شده است.

76 درصد میانسالان استان چاق هستند

فتح الله پورعلی، مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی در ادامه این نشست با ارائه گزارشی از میزان شیوع اضافه وزن در بین جمعیت استان، گفت: جمعیت استان ما به دلیل برخورداری و دسترسی به مواد غذایی مناسب و شرایط آب و هوایی کوهستانی، جزو افراد چاق در کشور به شمار می‎آیند؛ به طوری که 76 درصد میانسالان استان ما چاق هستند.

وی در ادامه بیان کرد: کمبود ویتامین دی نیز در بین جمعیت استان ما بسیار شایع است.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه نشست با بیان این که طبق پیمایش‌های سال 91، میزان شیوع اختلالات روانی در کشور یک نفر به ازای هر چهار نفر و 23 درصد بود، اظهار کرد: این آمار در استان ما از نرم کشوری نیز بالاتر و یک نفر به ازای هر سه نفر بوده و این در حالی است که ما تنها موفق به شناسایی 9 درصد از آن شده‌ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار