افزایش هشت برابری کشت کلزا در رودبار

رشت (پانا) - مدیر جهاد کشاورزی رودبار گفت: سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی 98-97 نسبت به سال پیش، هشت برابر افزایش یافته و پیش بینی می شود میزان برداشت محصول نیز نسبت به سال قبل چهار تا پنج برابر افزایش یابد.

کد مطلب: ۹۰۹۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
افزایش هشت برابری کشت کلزا در رودبار

مدیر جهاد کشاورزی رودبار گفت: از مجموع سطح زیر کشت کلزا در شهرستان رودبار، 90 درصد بصورت دیم و 10 درصد بصورت آبی و توسط 177 کشاورز کشت می شود.
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود برداشت محصول کلزا در سال جاری حدود یک هزار و 200 تن و میزان درآمد آن برای کشاورزان 31 میلیارد و 350 میلیون ریال خواهد بود.
به گفته پورخانعلی، کلزا در بخش رحمت آباد در روستاهای شیرکوه، اسطلخ جان، خاصکول، کلایه، نصفی، رودآباد، میان لات، ایلات اوبه، فتحکوه، شهران، توتکابن و در رستم آباد در روستاهای جمشیدآباد، شمام، پشته، کلورز، جوبن، لویه و دارستان کشت می شود و تقریبا 18 روستا در شهرستان رودبار زیر کشت کلزا هستند.
وی گفت: کمک های حمایتی که از طرف دولت برای کشاورزان در نظر گرفته شده شامل تامین به موقع بذر، انواع کودها اعم از فسفاته، پتاسه و اوره است همچنین برای اولین بار استفاده از کود سولفات آمونیوم در زمان داشت تهیه شد و بعنوان کود سرک مورد استفاده قرار گرفت.
کشت کلزا به عنوان یک دانه روغنی بسیار مهم در تولید محصولات حوزه صنایع غذایی و یا تولید انواع نهاده‌های خوراکی دام و طیور در بسیاری از کشورهای دنیا متداول است.
روغن کلزا ازجمله مشتقات این گیاه است که امروزه به دلیل سالم بودن و با داشتن کمترین کلسترول و اسیدهای چرب اشباع ‌شده، مورد استقبال و استفاده ملل‌های مختلف قرار گرفته و پیشینه کشت و پرورش این محصول در ایران به اوایل دهه 70 برمی‌گردد.
این گیاه روغنی در کل کشور کشت می‌شود و امروز پنج هزار هکتار از اراضی استان گیلان نیز به کشت این محصول اختصاص دارد.
زمان برداشت محصول کلزا از اواخر اردیبهشت تا اواسط خرداد ماه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار