مدیرکل آموزش و پرورش فارس: تربیت شهروندان مهارت‌محور، هدف اصلی سند تحول بنیادین است

شیراز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده ۲۷ درصد افراد جامعه مشکل فشار خون دارند و بیش از ۲۰ درصد دانش‌آموزان مشکل چاقی دارند و این نشان‌دهنده این است که در جامعه ما سلامت و راه‌های دستیابی به سلامتی نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش است.

کد مطلب: ۹۰۹۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش فارس: تربیت شهروندان مهارت‌محور، هدف اصلی سند تحول بنیادین است

علی عسکر نجفی صبح امروز در آیین گشایش هفته سلامت در شیراز، ضمن تبریک هفته سلامت و بزرگداشت یادروز سعدی، با اشاره به اینکه در جامعه امروزی ایران از هر ۱۰ نفر یک نفر مبتلا به دیابت است و ۵۰ درصد افراد جامعه از نعمت سلامتی محروم هستند، گفت: این در حالیست که بر اساس آمارها ۱۳ درصد افراد جامعه در هفته فست‌فود مصرف می‌کنند که این آمار و ارقام قابل توجه و نگران‌کننده‌ای است که نیازمند اقدامات جدی است.

نجفی افزود: ما معتقدیم که سلامتی و راه‌های کسب سلامتی نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است و مسیر تحقق توسعه از مسیر سلامت اجتماعی در جامعه محقق می‌شود و اگر در جامعه نشاط و امید نباشد و مردم آن از سلامت کافی برخوردار نباشند نمی‌توانند به مسیر توسعه فکر کنند.

او اظهار کرد: محور توسعه پایدار و اجتماعی، تربیت شهروند فعال و مشارکت‌پذیر اجتماعی است که باید در آموزش و پرورش صورت پذیرد.

او با اشاره به سندتحول بنیادین گفت: ما باید به ۶ ساحت تربیتی ذکر شده در این سند توجه کنیم و امروز دیگر قرار نیست ما تنها به علم و فناوری توجه کنیم بلکه هدف ما در آموزش و پرورش تربیت شهزوند دارای مهارت است که تمام ابعاد وجودی او رشد یافته و می‌تواند به محیط خود احترام بگذارد و هنر و زیبایی را در طبیعت ببیند و به رشد اطراف خود کمک کند.

مدیر کل آموزش و پرورش تاکید کرد: محقق شدن اهداف سند نیازمند کار جمعی و بین دستگاهی است و ما در آموزش و پرورش رویکرد خود را به سمت مدارس و به مدرسه محوری به عنوان یکی از ارکان اصلی دستیابی به اهداف سند تغییر داده‌ایم و در این مسیر مدیران توانمند مد نظر آموزش و پرورش برای مدیریت و اداره‌‌ی مدارس است.

او اضافه کرد: وقتی معتقدیم تربیت از زمانی جنینی رخ می‌دهد به این معنی است که خانواده نقش اساسی در تربیت افراد جامعه دارد و تاکید ما بر حضور همه جانبه اولیا در تمام برنامه‌های آموزش و پرورش و مدرسه است،چراکه خانواده رکن اصلی تربیت است.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۴ شیراز، در این مراسم گفت: بحث سلامت در آموزش و پرورش یکی از مباحث جدی است که بالابردن دانش سلامتی دانش‌آموزان و سطح سلامت آنان یکی از اولویت‌های ما در نظام آموزشی است.

اللهیار رضایی، ارتقای دانش بهداشتی دانش‌آموزان و انتقال آن به اولیا و خانواده‌ها را در اولویت برنامه‌ها دانست و افزود: توجه ما در آموزش و پرورش علاوه بر بهداشت جسمی، توجه به بهداشت روانی،جنسی و بهداشت غذایی افراد است.

او بر انجام ورزش توسط دانش‌آموزان و اهمیت آن در مدارس تاکید کرد و اظهار کرد: ورزش، لازمه سلامتی در افراد است و خانواده‌ها و جامعه باید به ورزش به عنوان یکی از مهمترین ارکان سلامتی توجه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز در این مراسم ضمن تشکر از آموزش و پرورش در تربیت دانش‌آموزان گفت: مدرسه محل زندگی است و ما امیدواریم با تحقق اهداف سند تحول بنیادین شاهد تربیت نسلی توانمند آگاه و مطلع نسبت به سلامت روحی و روانی خود باشیم.

دکتر بهادربا اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه‌های یک کشور دانش‌آموزان آن هستند گفت: در تمام دنیا بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها بر روی سلامت افراد انجام می‌شود.

او ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره محمد بهمن‌بیگی گفت: این معلم آگاه و اندیشمند در یکی از کتابهای خود معتقد بود که وای به حال کشوری که معلمان خود را از کسانی انتخاب می‌کنند که بهترین نیستند درحالیکه معلمان باید از نخبه‌های کشورها باشند.

او گفت: توجه به آموزش معلمان و انتخاب معلمان برجسته اصلی‌ترین کار در تحقق اهداف آموزشی است چراکه یک معلم آگاه به محیط زیست و آگاه به سلامت جسمی و روانی است که می‌تواند در تربیت نسل نو موثر باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بی تحرکی و پرخوری مادر تمام بیماری‌هاست، از آموزش‌وپرورش خواست تا به فضای ورزش در مدارس و بویژه مدارس غیردولتی فاقد حیاط توجه داشته باشند و افزود: افراد وقتی فضا داشته باسند خود کم کم به سمت تحرک رو می‌آورند.

او تاکید کرد: آموزش مدارس ، آموزش بزرگسالی است باید به معلمان هم آموزش داد تا توجه آنان در سرکلاس علاوه بر درس خود به بهداشت دانش‌آموزان هم باشد.

بهادر افزود: اگر ما مدارس را خوب تربیت کنیم اجتماع ما خوب می‌شود و ما شاهد رشد اجتماعی در جامعه می‌شویم.

او در پایان کلید تمام مشکلات اجتماعی از جمله بیماران بسیار و ترافیک شهری و محیط زیست و... را در مدارس دانست و افزود: پیشگیری آسان‌تر از درمان است و ما باید پیشگیری را از مدارس آغاز کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار