واشنگتن پست:

دلارها و لابی سعودی؛ اجازه قطع پشتیبانی آمریکا از جنگ یمن را نمی دهد

تهران (پانا) - واشنگتن پست گزارش داد: دلارهای سعودی در کنگره و لابی های سعودی در کاخ سفید؛ اجازه نمی دهند آمریکا دست حمایتش را از جنگ یمن بردارد.

کد مطلب: ۹۰۸۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
دلارها و لابی سعودی؛ اجازه قطع پشتیبانی آمریکا از جنگ یمن را نمی دهد

به گزارش ایرنا، 'بن فریمن' مدیر و بنیانگذار 'ابتکار عمل شفافیت اعمال نفوذ خارجی' در 'مرکز سیاست بین الملل' در واشنگتن در این یادداشت آورده است:
در این ماه کنگره در یک اقدام تاریخی با صدور قطعنامه ای؛ درگیر بودن آمریکا در جنگ یمن را خاتمه یافته اعلام کرد.
این؛ ضربه ای بود محکم بر ائتلاف به رهبری عربستان در یمن که بزرگترین بحران بشری جهان را بوجود آورده است.
اما رئیس جمهوری در روز سه شنبه این قطعنامه را وتو کرد.
جای بحث ندارد که آمریکا مطلقا نباید از ائتلاف به رهبری عربستان در یمن پشتیبانی کند. در این جنگ؛ به دفعات از سلاحهای آمریکایی استفاده شده است و با این سلاحها غیرنظامیان بی شماری کشته شده اند. چه بسا که این ائتلاف در خفا با جنگجویان 'القاعده' در یمن شریک و همدست شده است. القاعده همان سازمان تروریستی است که عامل بوجود آمدن واقعه 11 سپتامبر بوده است.
قطعنامه کنگره کاملا در راستای منافع ملی آمریکاست و کاملا به حق و بجا بود؛ اما چرا اینقدر دیر؟ چرا ترامپ آن را وتو کرد؟
پاسخ روشن است: «لابی فوق العاده قوی عربستان»
سازمان 'ابتکار شفافیت نفوذ بیگانگان' به تازگی گزارش داد که تمام شرکتهایی که تحت ضوابط 'قانون ثبت ماموران خارجی ' ثبت نام شده اند اعلام کرده اند که در سالهای 2017 و 2018 بالای 40 میلیون دلار از عربستان پول دریافت کرده اند. لابی کنندگان سعودی و حرفه ای های روابط عمومی بیش از 4 هزار بار با کنگره، دستگاه اجرایی و رسانه ها و اندیشکده ها تماس گرفته اند.
موضوع اصلی غالب این لابی ها؛ استمرار کار فروش سلاح از آمریکا به عربستان و نیز پیشگیری از اقدام کنگره در خاتمه دادن به پشتیبانی واشنگتن از ائتلاف به رهبری سعودی در یمن، بوده است.
لابی کنندگان، وکلا و شرکتهای فعال در زمینه روابط عمومی که برای سعودی ها کار می کنند نیز گزارش داده اند؛ در عرض دو سال گذشته بالای 4.5 میلیون دلار در مبارزات انتخاباتی خرج کرده اند.
بخشی از این پولها در راه لابی کردن با نمایندگان کنگره بر سر موضوع جنگ یمن هزینه شده است. حتی در روز مهم رای گیری برای صدور قطعنامه در مورد قطع پشتیبانی آمریکا از جنگ یمن، هم این کمکهای مالی رد و بدل شده است.
از نمونه سناتورهایی که این پولهای سعودی را دریافت کرده اند می توان از سناتور جمهوریخواه ' جیمز ام. اینهوف' از اوکلاهاما، سناتور دمکرات 'رابرت منندز' از نیوجرسی، سناتور دمکرات 'هایدی هایتکامپ' از داکوتای شمالی و سناتور دمکرات' بیل نلسون' از فلوریدا نام برد.
البته این سرمایه گذاری سعودی ها در کنگره بدون مانع هم نبوده است؛ منتها اظهار عشق و علاقه سعودی ها به ترامپ بی وقفه ادامه داشته است.
از همان روزی که ترامپ کارش را در کاخ سفید آغاز کرد؛ لابی سعودی ها به جریان افتاد. این لابی آنقدر قوی بوده است که تا به امروز ترامپ را کماکان در جناح سعودی حفظ کرده است.
لابی قوی سعودی در واشنگتن ؛ خطوط اتصال قوی میان ریاض و واشنگتن برقرار کرده است.
همین لابی بود که رابطه ای نزدیک و صمیمی میان ' محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان با 'جرد کوشنر' داماد ترامپ برقرار کرد. همین لابی قوی بود که امکان ملاقات بن سلمان با ترامپ را در تاریخ 20 مارس 2018 (29 اسفند 96 ) را در کاخ سفید مهیا کرد. در همان روز؛ کنگره رسیدگی به لایحه خارج ساختن آمریکا از جنگ یمن را معوق گذارد.
بعد از انتخاب شدن ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، لابی کنندگان سعودی تعداد 500 اطاق را در 'هتل ترامپ' در واشنگتن رزرو کردند.
اینک؛ این مهم بر دوش کنگره است تا وتوی ترامپ را زیر پا بگذارد و به درگیر بودن آمریکا در جنگ یمن پایان بدهد.
کنگره با این عمل این پیام محکم را به عربستان سعودی می دهد که؛ 'سیاست خارجی آمریکا؛ متاع قابل فروش نیست'.
کنگره با این عمل پیام می دهد؛ اوست که شعار 'اول آمریکا' را حرمت می نهد و آن را بر 'لابی سعودی' ارجح می داند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار