وزیر آموزش و پرورش: باید به دانش‌آموزی مدال داد که مسئولیت اجتماعی بالاتری دارد

مردم منتظر آثار سند تحول در تربیت فرزندانشان هستند

شیراز (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تشویق صرف دانش آموزان توانمند در زمینه درسی و قدردانی از تلاش آنها برای تقویت اندوخته‌های ذهنی خود گفت باید مدال را به دانش‌آموزی داد که مسئولیت اجتماعی بالاتری را تمرین کرده باشد این روح حاکم بر سند تحول بنیادین است و نقطه هدف سند تحول است.

کد مطلب: ۹۰۸۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: باید به دانش‌آموزی  مدال داد که مسئولیت اجتماعی بالاتری دارد

سید محمد بطحایی در دیدار با شورای معاونین اداره کل و روسای ادارات آموزش و پرورش فارس و جمعی از نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح مسائل و مشکلات آموزش و پرورش توسط روسای ادارات و نمایندگان مجلس در این جلسه گفت: تا زمانی که نگاه ما به مسائل آموزش و پرورش اصلاح نشود، قطعا در 40 سال آینده نیز کسانی که جای ما می‌آیند، همین مسائل را مرور خواهند کرد و این مشکلات در آموزش و پرورش وجود خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: من و شما به عنوان مدیران آموزش و پرورش باید به راه‌های جدید برای حل این مسائل فکر کنیم، بیاندیشیم و به کار گیریم .

او افزود: باید با توجه بیشتر به داشته‌هایمان در مقابل کمبودها، مسائل آموزش و پرورش را آن‌گونه که تاکنون تمرین کرده‌ایم و حل نشده استف حل کنیم. سند تحول آمده است تا این موانع و مشکلاتی را که جلوی پای آموزش و پرورش است، بردارد.

بطحایی گفت: مردم منتظر آثار سند تحول در تربیت فرزندانشان هستند و می گویند اگر تحولی اتفاق افتاد، باید وضع فرزندان ما بیرون از مدرسه متفاوت شده باشد، به نحوی که ادب و ایمان آنها بالا رفته باشد، خداترس تر شده باشند و عاطفه آنها تقویت شده باشد، احترام به بزرگتر در آنها بالا رفته باشد، مسئولیت‌پذیرتر شده باشند و در خانه احساس مسئولیت بیشتری کنند.

او در ادامه با بیان اینکه «تحول در آموزش و پرورش از دو مسیر انجام می‌شود»، گفت: محور اصلی آموزش و پرورش عمومی تربیت و پرورش است و این در حالی است که همه انرژی ما در زمینه آموزش و در سطحی‌ترین نوع آن یعنی حافظه‌محوزی صرف می‌شود.

او مسیر اول تحول در آموزش و پرورش را تحول در محتوا عنوان کرد و گفت: برای تحقق تحول در محتوا باید موانع برداشته شود که از جمله این موانع می‌توان به برگزاری آزمون در دوره ابتدای اشاره کرد که حکم سم برای دانش آموزان دارد و از نظر ما ممنوع مطلق و خط قرمز ماست.

بطحایی با اشاره به کم شدن کتاب‌های کمک درسی در سال‌های اخیر گفت: نیاز دانش آموزان کودکی کردن و بازی کردن در مدرسه در کنار فرا گیری مطالب علمی است و آموزش مفاهیم علمی هم باید با رویکردهای تربیتی داشته باشد که این از سیاست‌های آموزش و پرورش است و مدیران به عنوان نماینده این نهاد باید آن را دنبال کنند.

وی با اشاره به در اختیار قرار گرفتن دو ساعت از فعالیت‌های درسی دانش‌آموزان در قالب اجرای برنامه بوم در مدارس کشور گفت: با اجرای این طرح یکی از آرزوهای دیرینه آموزش و پرورش تحقق یافته است و با کم کردن کتاب درسی، تلاش شده است در شش پایه تحصیلی، از چهارم ابتدایی تا نهم دوره متوسطه اول ، زمینه طرح مسائل مورد نیاز دانش‌آموزان در قالب فراگیری مهارت های مختلف فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش محور دیگر را تغییر در مدیریت دانست که مدرسه‌محوری را محور اصلی آن عنوان کرد. بطحایی گفت: مدرسه‌محوری یعنی تفویض اختیار به مدرسه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آنجا.

وی لازمه تحقق مدرسه محوری و مقدمه واگذاری اختیار را شایستگی دانست و گفت: برای ایجاد شایستگی‌های لازم چهار برنامه انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستگی‌های لازم ، نظام سنجش سلامت و شایستگی مدیران مدارس، کنترل و تضمین کیفیت مدارس دولتی، تفویض اختیار به مدارس بر اساس رتبه‌بندی‌های انجام شده و توسعه مشارکت معلمان پیش‌بینی شده است.

در این جلسه نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و روسای آموزش و پرورش سراسر استان به طرح مسائل و مشکلات موجود در آموزش و پرورش استان پرداختند.

وزیر آموزش و پرورش ذر ادامه سفر دو روزه خود به فارس، به شمال فارس سفر می‌کند تا چند طرح آموزشی را افتتاح کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار