همزمان با کوچ بهاره عشایر؛ ورود دام مازاد بر پروانه بهره‌برداری به مراتع تخلف محسوب می‌شود

شیراز (پانا) - مدیر کل منابع طبیعی فارس کوچ زود هنگام به مراتع ییلاقی و دام مازاد بر پروانه چرا در این مراتع را تخلف برشمرد و افزود: دامداران ملزم به رعایت زمان ورود دام به مراتع ییلاقی مطابق با پروانه‎های مرتعداری هستند.

کد مطلب: ۹۰۷۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
همزمان با کوچ بهاره عشایر؛ ورود دام مازاد بر پروانه بهره‌برداری به مراتع تخلف محسوب می‌شود

مهرزاد بوستانی با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر در فارس تاکید کرد: در غیر این صورت ضمن ممانعت از ورود دام قبل از موعد مقرر از طریق پایگاه‎های ثابت و گشت‎های سیار یگان حفاظت اداره کل در گلوگاه‌های ورودی در مناطق مختلف استان با دامداران و بهره برداران متخلف برخورد و افراد خاطی نیز از طریق معرفی به مراجع ذی صلاح قضایی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

او همراه داشتن اصل پروانه مرتعداری در هنگام ورود دام به عرصه‎های مرتعی برای کنترل و شمارش دام را الزامی دانست و گفت: چرای دام در مراتع بدون پروانه چرا و یا دام مازاد بر ظرفیت تعیین شده جرم محسوب و مستلزم پرداخت 20 درصد متوسط ارزش واحد دامی در هر زمان برای هر واحد دامی به عنوان جریمه است.

او تعداد واحد دامی موجود در سطح عرصه‌های طبیعی استان را 412 هزار و 455 واحد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت مجاز مراتع استان تنها 135 هزار و 428 واحد دامی است.

استان فارس دارای 30 هزار خانوار عشایر سیار و 22 هزار و 594 بهره بردار است.

مدیر کل منابع طبیعی فارس از هماهنگی های لازم با ستاد کوچ عشایر جهت راهنمایی،کمک و اطلاع رسانی به دستگاههای وابسته از جمله امور عشایرجهت امداد رسانی و تهیه ملزومات رفاهی برای عشایر کوچرو خبر داد و افزود: هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم با دستگاهها،ادارات و فرمانداری‌ها در خصوص همکاری‌های لازم در مسیرهای کوچ و حمل دام انجام شده است.

مدیر کل منابع طبیعی فارس گفت: کوچ عشایر به دوصورت زمینی و ماشینی صورت می گیرد که در حال حاضر کوچ زمینی از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد.

مهرزاد بوستانی تاکید کرد: کوچ بهاره عشایر استان فارس از مناطق گرمسیر جنوب و غرب استان و نیز استانهای بوشهر،کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان آغاز و عشایر عزیز پس از عبور از مراتع میانبند(شیراز و کوار) در اواخر اردیبهشت ماه در مناطق سردسیری شمال استان و نیز استانهای اصفهان و مناطق یاسوج و کاکان استان کهکیلویه و بویراحمد در سیاه چادرهای عشایری مستقر خواهند شد.

بوستانی با بیان اینکه تاریخ ورود دام به مراتع ییلاقی استان مطابق با تاریخ مندرج در پروانه چرای دام بوده افزود:زمان حرکت کوچ ماشینی عشایر و دامداران کوچ‌رو توسط تریلی،کامیون و کامیونت نیز از 23 اردیبهشت ماه به بعد خواهد بود. ‎

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار