در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

ایل‌بیگی: تفاهم‌نامه‌های ارشاد و وزارت آموزش و پرورش کمکی به سینمای کودک نکرد

تهران (پانا) - حبیب ایل بیگی، مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان سینمایی، معتقد است تفاهم نامه‌های ارشاد و وزارت آموزش و پرورش که در گذشته بین این دو نهاد به امضا رسیده است، کمکی به سینمای کودک نکرده است و باید راهکار ویژه ای برای برون رفت از این وضع پیدا کرد.

کد مطلب: ۹۰۷۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
ایل‌بیگی: تفاهم‌نامه‌های ارشاد و وزارت آموزش و پرورش کمکی به سینمای کودک نکرد

حبیب ایل‌بیگی، قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با موضوع تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش در توسعه سینمای کودک و نوجوان، به تفاهم‌نامه امضاشده میان این وزارتخانه و سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: این تفاهم‌نامه در سال 93 در دوره مدیریت آقای ایوبی بر سازمان سینمایی با معاونت پرورشی آموزش‌وپرورش در زمان معاونت آقای کفاش منعقد شد ولی متاسفانه جز در چند مورد معدود تفاهم‌نامه به مرحله اجرا درنیامد.

وی ادامه داد: آن موقع سازمان سینمایی و اداره کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش چند فعالیت مشترک را انجام دادند که یکی از آنها این بود که ما در جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان سراسر کشور که در اردوگاه نیشابور برگزار می‌شد، شرکت کردیم. دانش‌آموزانی که طی آن دوره جزو برگزیدگان بخش فیلمسازی شدند با امکاناتی که از سازمان سینمایی مهیا شد می‌توانستند در دفاتر ما در شهرهای محل سکونت خود به‌صورت رایگان در دوره‌های آموزش فیلمنامه‌نویسی شرکت کنند. همچنین فیلم‌های برگزیده دانش‌آموزی با همکاری سازمان سینمایی در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کردند.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به پرسشی درباره یکی از بندهای تفاهم‌نامه مورد اشاره درباره تجهیز سالن‌های آموزش‌وپرورش به منظور نمایش فیلم برای دانش‌آموزان (در شیفت صبح) و اکران‌های خانوادگی (در شیفت عصر) به موانع موجود در اجرایی شدن بند مذکور پرداخت و گفت: کانون‌های فرهنگی هنری در شهرهای مختلف کشور صاحب سالن‌هایی هستند که اگر برای نمایش فیلم تجهیز شوند هم برای آموزش و پرورش و هم شهروندان می‌تواند منشأ اتفاقات خوبی باشد. اما مشکل اینجاست که وزارت ارشاد پولی برای تجهیز این سالن‌ها ندارد. اجرایی شدن این تفاهم‌نامه نیازمند عزم جدی، همت عالی و همکاری بین وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش است.

ایل‌بیگی در ادامه این بحث به هزینه‌های صرف‌شده برای ساخت سالن‌های اجتماعات در ادارات مختلف اشاره کرد و گفت: از این سالن‌ها بهره‌برداری چندانی نمی‌شود ولی واقعیت این است که این سالن‌ها با بودجه بیت‌المال ساخته شده است و باید به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد. در مدارس و کانون‌‌های فرهنگی هنری آموزش و پرورش هم سالن‌های بسیاری هست اما متاسفانه نه مردم و نه حتی دانش‌آموزان بهره چندانی از آن نمی‌برند چون آموزش‌وپرورش مثل سایر دستگاه‌ها جزیره‌ای عمل می‌کند. یعنی هریک از ما به کار خود مشغولیم و نمی‌دانیم یا نمی‌خواهیم بدانیم که در همکاری با دستگاه‌های دیگر می‌توانیم چه گام‌های مفیدی برای رفاه و آموزش مردم برداریم.

وی تاکید کرد: همه این سالن‌ها بخشی از امکانات و ثروت عمومی هستند که باید در اختیار مردم قرار گیرند. ولی متاسفانه تجربه ثابت کرده است که با امضای تفاهم‌نامه اتفاق خاصی نمی‌افتد و تنها راه موجود، خروج از عملکرد جزیره‌ای و همکاری برای رسیدن به هدف مشترک است.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار