معاون آموزش ابتدایی شهر تهران : مدرسه محل آموزش نیست، محل تربیت است

تهران(پانا) - نادیا دواری، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در دومین جلسه شورای راهبردی سند تحول بنیادین منطقه 10 گفت: باید از کتاب محوری به سمت برنامه محوری حرکت کنیم.

کد مطلب: ۹۰۷۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی  شهر تهران : مدرسه محل آموزش نیست، محل تربیت است

به گزارش روابط عمومی منطقه 10 تهران، صبح امروز دوشنبه 26 فروردین ماه دومین جلسه شورای راهبردی سند تحول بنیادین با موضوع "مدرسه محوری"با حضور ارغوانی مدیر منطقه، دواری و شهبازبیگی معاون آموزش ابتدایی و مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، اعضای شورای معاونان و جمعی از کارشناس مسئولان و مدیران مدارس برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه غلامعلی ارغوانی ضمن خیرمقدم ، با اشاره به ساحت های شش گانه تربیتی و زیرنظام های سند تحول بنیادین گفت: براساس اینکه بدانیم کدام یک از اقدامات و برنامه های آموزشی در راستای اجرای سند تحول بنیادین حرکت می کنند، باید به مفاهیمی مانند «مدرسه محوری»، «رویکرد فرهنگی تربیتی»، «مشارکت پذیری» و «تنوع بخشی» در برنامه هایی از قبیل تدبیر و تعالی در مدارس توجه کرد.

در ادامه نادیا دواری، معاون آموزش ابتدایی اداره کل شهر تهران؛ با بیان اینکه تربیت در مباحث نظری یک فرایند و جریان دو سویه است اظهار داشت: تربیت نوعی فعالیت هدفمند و دو سویه میان مربی و متربی ( دانش آموز)، به منظور کمک به متربی در راستای تحقق بخشیدن به قابلیت‌های وی و پرورش شخصیت او در جنبه‌های گوناگون فردی، اجتماعی، جسمی، عاطفی، اخلاقی و ... می باشد. وی افزود: روح حاکم بر نظام تعلیم و تربیت روح تربیتی است و هدف ما تربیت کردن فراگیران بر مبنای ساحت های ششگانه تربیتی است. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران تحول در نظام تعلیم و تربیت را در گرو تحول دو محور مدیریتی و محتوایی دانست که رویکرد تحول گرا در مدیریت با مدرسه محوری و تحول محتوایی با صیانت از برنامه درسی ملی امکان پذیر خواهد بود.

دواری ادامه داد: برنامه درسی ملی شامل کلیه فعالیت های مدرسه در فرصت سازی تربیتی برای دانش آموزان است و منحصر به کتاب درسی نیست و ما باید از کتاب محوری به سوی برنامه محوری حرکت کنیم و برنامه ویژه مدرسه این امکان را به مدارس می دهد تا براساس نیازهای مدرسه خود نقش اثرگذاری در برنامه درسی داشته باشند. وی اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، چهار رکن حاکمیت، خانواده، رسانه و نهادهای مردمی تبیین و تعریف شده تا با کمک این نهادها ، وظیفه آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان به نحو احسن انجام شود.

معاون آموزش ابتدایی شهر تهران گفت: مدرسه کانون فرهنگی و تربیتی محله است و مدرسه محل آموزش نیست بلکه مدرسه محل تربیت است و این تربیت از طریق یادگیری و آموزش اتفاق می افتد و اگراین یادگیری با شوق و اشتیاق در دانش آموزان ایجاد شود یک یادگیری ماندگار خواهد بود ، پس مدرسه مهمترین نهاد تعلیم وتربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم وتربیت درهمه ساحت های تعلیم وتربیت، قوام بخش فرهنگ عمومی وتعالی بخش جامعه اسلامی براساس نظام معیاراسلامی، با مشارکت خانواده، نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی است. به عبارت دیگرتعلیم وتربیت در مدرسه شکل می گیرد. تربیت نسلی مؤمن، فکور و کارآفرین را می توان از شایستگی ها و اهداف نظام تعلیم و تربیت معرفی کرد. دانش آموزان برای کسب شایستگی های لازم جهت درک و اصلاح موقعیت درمعرض این فرصت ها قرار می گیرند تا با تعالی پیوسته هویت خویش،مرتبه قابل قبولی ازآمادگی برای تحقق حیات طیبه درهمه ابعاد رابه دست آورند.

دواری در پایان ابراز امیدواری کرد : بازبینی و احیا برنامه تدبیر می تواند به کیفیت بخشی اجرای برنامه ها و طرح های دوره ابتدایی کمک کند و با توجه به ابلاغ زیر نظام های سند تحول بنیادین امیدوار هستیم با تبیین اولویت های اجرایی، شاهد اجرایی شدن سند تحول بنیادین در مدارس باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار